شناسهٔ خبر: 56457066 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

خودروهای تولید داخل بدون قرعه کشی عرضه می شوند

صاحب‌خبر -
 

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعادل عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی در کشور برای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: در نیمه دوم امسال قرعه کشی خودرو بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش انجام نخواهد شد.
به گزارش مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، منوچهر منطقی اظهار داشت: باتوجه به اینکه در ۶ماهه نخست امسال ۴۰۲هزار خودرو سواری کامل توسط دو خودروساز بزرگ کشور به بازار عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۰۵هزار دستگاه) رشد بیش از ۲۸۳ درصدی را نشان می‌دهد، در عمل غیر از محصولات یک خودروساز در کشور، همه خودروها از فرآیند قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو خارج شده‌اند.
وی با اشاره به تجارب به‌دست آمده از سه دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو بر مبنای قرعه‌کشی، افزایش و ثبات تولید و تجربه عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به تأکید مراجع اقتصادی دولت و دیگر نهادهای حاکمیتی افزود: عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی کشور برای عرضه خودرو به مصرف کنندگان واقعی در نیمه دوم سال جاری از تعادل برخوردار است.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه‌کرد: با توجه به آن‌که برنامه افزایش تولید در ۶ماهه دوم سال هم در برنامه خودروسازان قرار دارد، در عمل به‌طور منظم ماهانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در معرض فروش گذاشته می‌شود.
وی ادامه‌داد: در نیمه دوم امسال، عرضه همه خودروهای شرکت سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز با توجه به معادل بودن عرضه و تقاضا، توسط خود شرکت‌ها یا از طریق بورس کالا انجام می‌شود.همچنین شرکت ایران خودرو هم در نیمه دوم امسال فروش خودروهای تولیدی را در سامانه فروش خود شرکت اجرا خواهد کرد.‌منطقی همچنین بر رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰درصدش ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توسط این شرکت‌های خودروساز تأکید کرد و در ادامه با اعلام این‌که در نیمه دوم امسال قرعه کشی بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود، گفت: از این پس، این سامانه به منظور نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به‌موقع خودرو توسط خودروسازان و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی بهره برداری خواهد شد.
وی اصلاح و شفاف‌سازی فرآیند قبلی عرضه خودرو و افزایش تولید و عرضه خودرو را از جمله دستاوردهای مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم در راستای ابلاغیه رئیس جمهوری عنوان و ابراز امیدواری کرد با تداوم روند تکمیل خودروهای ناقص، کسب آمادگی لازم در زنجیره تأمین برای افزایش تولید و بهره گیری از سازوکار واردات برای تنظیم بازار و انتقال فناوری به کشور، صنعت خودرو با هم‌افزایی و یکپارچگی بیشتر، مسیر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین را طی کند.
شایان ذکر است: پیرو ابلاغیه ۱۵اسفند ۱۴۰۰رئیس جمهوری درباره بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به منظور شفاف‌سازی فرآیند عرضه و تخصیص خودرو به مردم آغاز به کار کرد و تا شهریور سال جاری نسبت به برگزاری سه دوره عرضه خودرو در این سامانه اقدام شد. تخصیص عادلانه، افزایش امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو، ایجاد شفافیت و رویه واحد در عرضه برای همه خودروسازان، همچنین افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف کنندگان در هر دوره عرضه از جمله مزایای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در راستای تنظیم بازار و ارتقای رضایت مصرف کنندگان بوده است.
خبر دیگری حاکیست: معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صنعت با بیان اینکه در حال حاضر با متقاضیان جلساتی برگزار شده تا نحوه اجرایی شدن واردات خودرو به صورت کارشناسی شده، انجام شود و گفت: براین اساس نوع خودرو، نوع برند و تعداد خودروها در حال بررسی است.
ابوالفضل خلخالی در گفتگو با تسنیم درخصوص وضعیت واردات خودرو اظهار داشت: در وزارت صنعت براساس آیین نامه اجرایی مصوبه هیات وزیران مبنی بر واردات خودرو روند بررسی و اجرای مصوبه واردات خودرو در حال انجام است.
وی ادامه داد: علاوه براین اجرایی شدن این مصوبه نیازمند تفاهمنامه های وزارت صنعت با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است که در این رابطه هم درحال برگزاری جلسات مختلف برای به نتیجه رسیدن موضوعات هستیم.
معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صنعت تصریح کرد: متقاضیانی که خواستار واردات خودرو هستند باید تاییدیه خدمات پس از فروش و سرمایه گذاری در حوزه فناورانه را معرفی کنند تا در آینده ما شاهد واردات منطقی خودرو به کشور باشیم.
وی در ادامه در خصوص سرمایه گذاری فناورانه برای متقاضیان واردات خودرو گفت: سرمایه گذاری در حوزه موتورهای کم مصرف، گیربکس اتوماتیک، باطری لیتیوم، الکتروموتور، درایوهای خودروهای برقی مراکز آزمون خودرو و واحدهای کنترلی خودرو از جمله ای سی یو را می توان جزو اولویت های سرمایه گذاری برای انتقال فناورانه به شمار آورد.
به گزارش تسنیم، در دستورالعمل آیین‌نامه واردات خودرو، بحث سود بازرگانی بر اساس کتاب قوانین صادرات و واردات و سود بازرگانی مطابق با آن چیزی که تاکنون بوده، در نظر گرفته می‌شود و سود شرکت به صورت یک سود متعارف خواهد بود. اما با توجه به اینکه بازار خودرو یک بازار نامشخص است، موضوع میزان تقاضا و قیمت هم در نظر گرفته می‌شود و خودروهایی که وارد می‌شوند در بورس کالا عرضه خواهند شد و مابه‌التفاوت قیمت پایه، به همراه سود بازرگانی و سود متعارف شرکت با قیمتی که در بورس به فروش خواهد رفت ،به‌عنوان سود قطعی توسط دولت برداشت می‌شود.
به این صورت که خودرو در بورس به فروش می‌رسد و سازمان بورس قیمت محصول را بر اساس قیمت فوق و هزینه‌های حمل و نقل با سود بازرگانی دولت و حقوق گمرکی و همچنین سود شرکت پرداخت می‌کند و در نهایت سازمان بورس به دولت تحت عنوان سود بازرگانی قطعی پرداخت می‌کند. بر این اساس سود بازرگانی در بخش‌های مربوط به فناوری‌های خودرویی هزینه خواهد شد.

برچسب‌ها: