شناسهٔ خبر: 56456409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

قالیباف: باید از هر روش تقابل برانگیز پرهیز کنیم‏

صاحب‌خبر -
رئیس مجلس با بیان این که مسئولان امنیتی کشور باید مقتدرانه با همه کسانی که مخلّ امنیت مردم هستند برخورد کنند، گفت: اعتراض اصلاح‌خواهانه، به تغییر تصمیم‌ها منجر می‌شود .
به گزارش خانه ملت، دکترمحمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستورخود وپس از برگزاری جلسه غیر علنی با وزیرکشوروفرمانده کل انتظامی کشوردرباره اتفاقات اخیربا اشاره به چند نکته درباره مسائل مهم جاری، گفت:دروقایع واتفاقات تلخ اخیرنخستین مساله، چرایی و چگونگی جان باختن خانم امینی است.
قبلا هم توسط مسئولان در هر سه قوه مطرح شد، موضوع باید با جدیت پیگیری و نتیجه به صورت رسمی اعلام شود و با هر قصور و تقصیر احتمالی به تناسب خطا و بدون هیچ اغماضی، برخورد شود.
توطئه های دشمن سبب نمی شود ما وظایفمان را نسبت به شهروندانمان فراموش کنیم.
قالیباف با بیان این که مسأله بعدی در این ماجرا، ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی و تربیتی است که وظیفه اصلی را در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف داشته اند، افزود: از کمیسیون های تخصصی مجلس در این باره می خواهم گزارشی از عملکرد این دستگاه ها به عنوان پاسخگویان ردیف اول، تهیه و آن را به صحن مجلس و مردم ارائه کند.
وی ادامه داد: البته خیلی روشن عرض کنم که مساله اصلی مردم و جامعه هنوز اقتصاد است و در این باره
گلایه های کاملا برحقی وجود دارد که ما با رفع آنها فاصله داریم و باید کوشش خود را صدچندان کنیم.
رئیس نهاد قانونگذاری گفت: دشمن به دنبال به دست آوردن فرصت هایی است که برای ضربه زدن به مردم و براندازی جمهوری اسلامی موج سواری کند و امنیت مردم را به هم بزند.بسیاری از کسانی که در ابتدا چه نسبت به جان باختن خانم امینی و چه نسبت به گشت امنیت اخلاقی انتقاد کردند، هدف براندازانه نداشتند و مخالف اغتشاشات و اقدامات ضد امنیتی هم بودند؛ اما دیدیم خارج نشینانی که هیچ تعلق مادی و معنوی به ایران عزیزمان ندارند، با خوشحالی برای خانم امینی اشک تمساح ریختند و علیه امنیت مردم با هدف براندازی نظام، دست به تحریک و عملیات برای آشوب و اغتشاش زدند .
قالیباف تأکید کرد: امنیت، حداقل وظیفه ای است که یک نظام سیاسی باید برای مردم تامین کند و مسئولان امنیتی کشور باید مقتدرانه با همه کسانی که مخلّ امنیت مردم هستند برخورد کنند و در این موضوع هیچ تسامحی نباید صورت گیرد.از طرف دیگر، ایجاد آشوب درخیابان ها و رفتارهای ضد امنیتی که قانون را زیرپا می گذارد، سبب ضعیف شدن انسجام اجتماعی می شود،اقتصاد مردم به خطر
می افتد و فشارو تحریم دشمن را بیشتر
می کند.
وی با بیان این که درهمین چندروزی که برای رعایت مسائل امنیتی درفضای مجازی محدودیت هایی ایجاد شده است می بینیم که بسیاری از کسب و کارها لطمه خورده اند، اظهارداشت:علاوه برآن دشمن خارجی هم با احساس ضعف در جامعه ایران، فشار اقتصادی را بیشتر می کند و دشمنی که آماده شده بود بخش زیادی از تحریم ها را بردارد، تحریک می شود که فشار را بر مردم ایران بیشتر کند همانگونه که وقایع سال ۸۸، دشمنی که در حال توافق با ایران بود را به تحریم های گسترده علیه ایران سوق داد.
قالیباف افزود:باید توجه کنیم که هراقدامی با هر روشی وبا هرانگیزه ای که سبب شود مردم درمقابل مردم قراربگیرند، تضعیف انسجام اجتماعی و برای خواست دشمن است و باید از آن پرهیز شود.
رئیس مجلس با اشاره به این مطلب که البته برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند به این معنی نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم، اظهارداشت: همانطور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تاکید کردم باید ساختارها و شیوه های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به گونه ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود.
وی تأکید کرد: در حدود اختیارات، این مسأله را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم با هماهنگی دیگر مسئولان مربوط بتوان در وقت مناسب، تصمیمات مدبرانه و موثری برای اصلاح روند موجود گرفت ضمن این که باید سازوکار بیان انتقادات و اعتراضات مشخص و در قانون ترسیم شود
قالیباف با اشاره به اینکه معتقدم وجود اعتراض برای اصلاح امور از دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی به مردم داده است، گفت: به عنوان مثال در همین چند وقت اخیر چه در فضای مجازی و چه در فضای عمومی، اعتراضات زیادی داشتیم که برخی از اعتراضات بحق در فضای مجازی سبب اصلاح تصمیم ها شد. همچنین اعتراضاتی مثل اعتراضات معلمان و بازنشستگان تامین اجتماعی مواردی است که در این مدت وجود داشته است که پشتوانه تصمیمات مجلس شد و بخش مهمی از مطالبه آنان به نتیجه نیز رسید.
رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: اما نکته مهم این بود که آن اعتراضات، اصلاح خواهانه بود نه اعتراض براندازانه و هدف واقعی همه این اعتراض ها اصلاح امور یا مطالبه هدف خاصی بود .
وی با بیان اینکه همین چندی پیش، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی رسمی خود از اعتراض جامعه کارگری تشکر کردند و آن را به حق دانستند و تاکید کردند که کارگران در اعتراض خود مرزشان را با دشمن معلوم کردند، اظهار داشت: اینجا من از همه کسانی که اعتراض دارند درخواست می کنم که اجازه ندهند اعتراضشان به جای اصلاح خواهی، رنگ و بوی ضد امنیتی و براندازی پیدا کند تا پیگیری اصلاح مورد مطالبه آنها به حاشیه نرود.
قالیباف با ابراز تأسف از اینکه
گروه های تجزیه طلب نیز از فضاهای ایجاد شده سوءاستفاده کردند و با حمله مسلحانه به بازار و مراکز عمومی و انتظامی، امنیت شهر زاهدان را مورد هجمه قرار دادند، ادامه داد: ضروری است از مردم شریف و نجیب سیستان و بلوچستان که با هوشمندی کامل، دست رد به سینه اشرار و گروه های تروریستی زدند و زمینه آرامش منطقه را فراهم کردند، کمال تشکر را داشته باشم. رئیس مجلس با بیان اینکه وظیفه دارم، شهادت شهیدان امنیت این روزها را تبریک و تسلیت بگویم و از ماموران امنیتی و انتظامی که برای برقراری امنیت مردم تلاش می کنند، تشکر کنم، اضافه کرد: همچنین تأثر خود را از جان باختن تعدادی از جوانان این کشور که فرزندی از فرزندان ایران عزیزمان هستند، اعلام کنم و ابراز امیدواری کنم که با مسئولیت شناسی گروه های مرجع، هوشمندی معترضان در انتخاب اعتراض اصلاح خواهانه و تدبیر مسئولین امنیتی و انتظامی شاهد ادامه چنین وقایع تاسف باری نباشیم.
تاکید مجلس بر قاعده‌مند شدن اعتراضات
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت که این نهاد بنا دارد فضای بیان اعتراضات را قانونمند ،قاعده مند و روشن‌تر و صریح‌تر کند تا مرز اعتراض و اغتشاشات روشن شود.
سید نظام موسوی درباره نشست غیرعلنی دیروزمجلس درباره اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر بعد از فوت مهسا امینی ادامه داد: در این جلسه وزیر کشور حضور داشت و گزارش مفصلی در چند قسمت درباره اتفاقات رخ‌داده ارائه کرد. دراین جلسه فرمانده کل انتظامی هم توضیحات مفصلی درباره مسائل اخیر و اتفاقات رخ داده و اقدامات پلیس بعد از فوت مرحوم مهسا امینی ارائه کرد. گزارش فراجا دو وجه داشت؛ یکی درباره پیگیری‌های رخ داده درباره فوت مرحوم مهسا امینی و دیگری اعتراضات و اغتشاشات .رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از منظر این کمیسیون تحلیل‌هایی از بعد شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کرد. رئیس کمیسیون شوراها به عنوان مامور از جانب رئیس مجلس گزارشی درباره فوت مرحوم مهسا امینی بیان داشت و قول داد آخر هفته گزارش آماده شود و به اطلاع مردم ایران می‌رسد.
وی اضافه کرد: براساس گزارش وزیر کشور در اوج درگیری و اغتشاش در روزهای ۳۰و ۳۱شهریور در مجموع همه شهرها بیشتر از ۴۵هزار نفر نبودند واین نشان می‌دهد قاطبه مردم با آشوب‌ها همراه نشدند اما بازنمایی زیادی در فضای مجازی به خصوص رسانه‌های ضد انقلاب صورت گرفت.
موسوی اضافه کرد: فرماندهی ناجا و معاون عملیات سپاه تاکید کردند که بسیاری از سرشاخه‌های آشوب و اغتشاشات معلوم شده‌اند. تروریست‌های تجزیه طلب ورود کرده و مرزهای غربی و شرقی کشور به خاطر حضور تروریست‌ها دچار اغتشاش شد. در شمال عراق سپاه عملیات سنگینی انجام داد. طبق گزارش ارائه شده در مجلس از مدت‌ها قبل مقرهای ضد انقلاب در مرزها خالی بود که در جریان اغتشاشات پر شد و آنها به شهرهای غربی و شرقی ورود داشتند و برنامه‌هایی برای تحریک مردم و تبدیل اعتراض و اغتشاش شدند که با ورود سپاه و اقدامات سنگین برای این گروه‌های تروریستی حجم سنگین اغتشاشات کمرنگ شده است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: آنها سعی کردند در شرق کشور مشخصاً استان سیستان و بلوچستان اغتشاشات را احیاء کنند که با مقابله جدی نیروهای انتظامی و امنیتی کشور مواجه شدند.
وی گفت: مجلس و همه مسئولان کشور به این امر تاکید دارند که باید سازوکار بیان انتقادات و اعتراضات مشخص و در قانون ترسیم شود. مجلس بنا دارد فضای بیان اعتراضات را قانونمند کند تا به صورت روشن‌تر و صریح‌تر مرز اعتراض و اغتشاش مشخص شود کما این‌که در گذشته هم در مقابل مجلس اعتراضاتی از سوی گروه‌های کارگری، صنفی، بازنشستگان و طیف‌های مختلف بیان می‌شد و کم‌کم تبدیل به اغتشاش می‌شد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: مجلس بر رعایت شرع تاکید دارد، اما روش‌های مربوط به اجرای احکام شرعی باید اصلاح شود و روش‌های جدیدتری در پیش گیریم.
همچنین تاکید بر این است که فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای قانون مورد حمایت مجلس و همه نهادها و دستگاه‌های کشور است.
موسوی با اشاره به موضوع فضای مجازی اظهار داشت : تاکید و جمع‌بندی بر این است که امروزه فضای مجازی بستری برای استفاده عموم محسوب می‌شود اما مثل همه دنیا باید قانونمند شود و قواعد و چارچوب داشته باشد.نباید فضای مجازی میداندار برای سوء استفاده دشمن شود. باید قانون چارچوب این موضوع را تعیین کند.
وی درباره رفع فیلتر برخی اپلیکیشن‌ها همچون واتساپ و اینستاگرام گفت: تاکید بر این بود که بخش عمده‌ای از کسانی که در این اغتشاشات حضور داشتند از بستر شبکه‌های مجازی تأثیر گرفتند تا زمانی که اغتشاش و آشوب وجود داشته باشد، براساس مصوبات مقامات، این وضع ادامه پیدا می‌کند اما طبیعتاً تصمیم قطعی در این باره به قانون نیاز دارد که مجلس براساس واقعیات جامعه تصمیم می‌گیرد .
خبردیگراین که بیانیه ۲۳۳ نفر از نمایندگان در حمایت از نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اغتشاشات اخیر درصحن مجلس قرائت شد.

نظر شما