شناسهٔ خبر: 56427962 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

اپلیکیشن‌های بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی روسیه از اپ استور حذف شدند

اپل، اپلیکیشن‌های iOS متعلق به شرکت وی‌کی (VK) که صاحب بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه است، را در سطح جهانی از فروشگاه اپ استور حذف کرد.

صاحب‌خبر -

شرکت وی‌کی در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد اپلیکیشن‌هایش توسط اپل مسدود شده‌اند اما این شرکت به طراحی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های iOS ادامه خواهد کرد.

سخنگوی اپل در گفت و گو با وب سایت ورج، تائید کرد اپلیکیشن‌های وی‌کی حذف و حسابهای طراح این شرکت بسته شده‌اند.

سخنگوی اپل این طور توضیح داد که این اپلیکیشن‌ها توسط طراحانی توزیع می‌شدند که یک یا چند نهاد تحریم شده توسط انگلیس، در آنها سهام حداکثری یا حداقلی داشتند. این شرکت به منظور رعایت این تحریم‌ها، به فعالیت حسابهای طراح مرتبط با این اپلیکیشن‌ها، خاتمه داد و این اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند هیچ کجا از فروشگاه اپ استور دانلود شوند.

دولت انگلیس دوشنبه هفته جاری تحریم‌های جدیدی علیه الیگارش‌های روسیه در واکنش به همه‌پرسی اخیر مسکو در مناطقی از اوکراین، به اجرا گذاشت. این تحریم‌ها، ۲۳ مدیر در بانک روسی گازپروم بانک که با شرکت وی‌کی ارتباط داشتند را هدف گرفت.

وزارت امور دیجیتالی روسیه به شبکه آر تی اعلام کرد: سرگرم تحقیقات درباره علت حذف شدن اپلیکیشن‌ها و حسابهای طراح شرکت وی‌کی است و بر اهمیت شبکه اجتماعی و میزان استفاده از خدمات ارائه شده توسط این شرکت روسی تاکید کرد. اپلیکیشن‌های وی‌کی هنوز در فروشگاه پلی استور گوگل قابل دسترس هستند.

از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، سایتهای شبکه اجتماعی آمریکایی شامل اینستاگرام، فیس بوک و توییتر در روسیه مسدود شده‌اند. آمریکا و دولتهای دیگر، بسیاری از کسب و کارها و اشخاص تحت حمایت دولت روسیه شامل ولادیمیر کری‌ینکو، مدیرعامل شرکت وی‌کی و متحد پوتین را تحریم کرده‌اند.

شرکت وی‌کی، دومین شرکت اینترنتی بزرگ روسیه پس از یاندکس است که گوگل روسیه به حساب می‌آید. این شرکت در سال ۲۰۰۶ توسط پاول دوروف تاسیس شد اما دوروف پس از این که حاضر نشد با مقامات روسیه همکاری کند، از این شرکت بیرون انداخته شد. وی اکنون اپلیکیشن پیام رسان تلگرام را اداره می‌کند.

حذف اپلیکیشن‌های وی‌کی از فروشگاه اپل به معنای آن است که کاربران آیفون دیگر نمی توانند به اپلیکیشن پنجمین سایت محبوب روسیه و همچنین اپلیکیشن‌های دیگر وی‌کی شامل ایمیل و موزیک دسترسی داشته باشند. این شرکت به خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد این اپلیکیشن‌ها می توانند همچنان کار کنند اما مشکلاتی در خصوص اعلان‌ها و پرداخت‌ها وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش وب سایت ورج، اپل اوایل امسال فروش محصولاتش در روسیه را متوقف و دسترسی به تعداد خاصی از اپلیکیشن‌های خبری روسیه را مسدود کرد.

قانونی که سال میلادی گذشته در روسیه به اجرا درآمده بود، شرکتهایی نظیر اپل و سامسونگ و سایر سازندگان گوشی را ملزم کرده بود اپلیکیشن‌های روسی مانند وی‌کی و یاندکس را در گوشی‌هایی که در بازار این کشور می‌فروشند، به صورت از پیش نصب شده، عرضه کنند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما