شناسهٔ خبر: 56426403 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

پوتین فرمان به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپروژیا را امضا کرد/تشدید خطرناک تنش

به گزارش جهان صنعت نیوز: روسیه به دنبال امضای فرمانی از سوی ولادیمیر پوتین، مناطق خرسون و زاپروژیا اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت.فرمان‌هایی که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در راستای به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه اوکراین امضا کرد، گامی در راستای الحاق رسمی این مناطق به روسیه محسوب می‌شود. پوتین […]

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: روسیه به دنبال امضای فرمانی از سوی ولادیمیر پوتین، مناطق خرسون و زاپروژیا اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت.فرمان‌هایی که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در راستای به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه اوکراین امضا کرد، گامی در راستای الحاق رسمی این مناطق به روسیه محسوب می‌شود.

پوتین در متن این احکام تصریح کرد: دستور به رسمیت شناختن حاکمیت و استقلال مناطق زاپوریژیا و خرسون در جنوب اوکراین به عنوان کشور را صادر می‌کنم.رسانه‌ها گزارش داده‌اند روسیه در تدارک است تا الحاق این دو منطقه به همراه جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین به خاک خود را رسمی کند.پوتین گفت که این احکام فورا اجرایی خواهد شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: قرار است الحاق این چهار منطقه اوکراین به روسیه در مراسمی که در آن پوتین یک سخنرانی «مهم» ایراد می‌کند رسمیت یابد.

پسکوف گفت: قرار است طی این مراسم، حاکمان این مناطق قراردادهای الحاق به روسیه را در تالار سنت جورج کرملین امضا کنند.

در واکنش به این اقدام، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین فراخوان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین را داده است.

بایدن: ادعای ارضی روسیه در اوکراین را هرگز به رسمیت نخواهیم شناخت

رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این کشور هرگز ادعای مسکو بر قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نشناخته و در صورت الحاق مناطق جدیدی از اوکراین به خاک روسیه، واشنگتن تحریم‌های جدیدی وضع خواهد کرد.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، همه‌پرسی را که توسط نیروهای طرفدار روسیه در مناطقی از اوکراین برگزار شد، محکوم کرده و مدعی شد: نتایج این همه‌پرسی توسط روسیه دستکاری شده است.

بایدن گفت: می‌خواهم شفاف بگویم، آمریکا هرگز، هرگز، هرگز ادعای ارضی روسیه در قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.
پیش‌تر کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد: انتظار می‌رود این تحریم‌ها افراد و نهادهایی درون و خارج از روسیه را هدف قرار دهند که از این الحاق حمایت می‌کنند.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: حمله روسیه به اوکراین با اهداف استعماری نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول اساسی «تمامیت ارضی» و «حق حاکمیت» است.

شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی برای محکومیت همه‌پرسی‌ در اوکراین را به رای می‌گذارد

شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است در مورد یک قطعنامه مورد حمایت آمریکا با موضوع محکوم کردن همه‌پرسی‌های اخیر در چهار منطقه اوکراین رای‌گیری داشته باشد؛‌ رای‌گیری‌ای که با توجه به قدرت وتوی روسیه در این شورا شانسی برای تصویب نخواهد داشت.

فرانسه که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد اعلام کرد، این شورا قرار است امروز یک قطعنامه با موضوع محکوم کردن همه‌پرسی در چهار منطقه اوکراین بر سر الحاق به روسیه را به رای بگذارد.

این قطعنامه مشترکا توسط آمریکا و آلبانی طرح شده و با توجه به وجود قدرت وتوی روسیه در این شورا شانسی برای تصویب شدن نخواهد داشت؛ هر چند که ممکن است در ادامه در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، متن این قطعنامه، همه‌پرسی‌های برگزارشده بر سر الحاق به روسیه در مناطق دونتسک،‌ لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین را با لفظ «به اصطلاح همه‌پرسی‌های غیرقانونی» توصیف کرده و آنها را «فاقد اعتبار» خوانده است.همچنین در متن این قطعنامه از همه کشورها خواسته شده هیچگونه تغییری در وضعیت این چهار منطقه اوکراین را به رسمیت نشناسند.

چند روز قبل لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: در صورت وتو شدن این قعطنامه در شورای امنیت، آمریکا و آلبانی این قطعنامه را در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن وتویی وجود ندارد به رای خواهند گذاشت.

در متن پیش‌نویس این قطعنامه که به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است، از روسیه خواسته شده «از اقدامات با هدف مختل‌سازی کامل یا مقطعی تمامیت ارضی و اتحاد ملی اوکراین دست بردارد و از آن اجتناب کند.»

همچنین پیش‌نویس این قطعنامه خواستار آن شده همه سربازان روسیه از اوکراین خارج شوند.

گوترش همه‌پرسی در مناطق اوکراین را محکوم کرد

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به همه‌پرسی‌های برگزار شده در چهار منطقه اوکراین بر سر الحاق به روسیه، این همه‌پرسی‌ها را «تشدید خطرناک تنش» خواند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به برگزاری همه‌پرسی بر سر الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین به روسیه گفت: طرح روسیه برای الحاق این چهار منطقه اوکراین به خاکش به منزله «تشدید خطرناک تنش» جنگ در اوکراین است که چشم‌انداز صلح را به خطر می‌اندازد.گوترش به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «هرگونه تصمیم در راستای پیشبرد طرح الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا اوکراین ارزش قانونی ندارد و مستحق محکوم شدن است.»

بیش از هفت ماه پس از حمله روسیه به اوکراین و در پی برگزاری همه‌پرسی‌های اخیر در این چهار منطقه اوکراین که دولت اوکراین و متحدان غربی‌اش آن را غیرقانونی خواندند، مسکو خود را برای برگزاری مراسم رسمی الحاق این چهار منطقه اوکراین به خاکش آماده می‌کند.گوترش در ادامه اظهاراتش در واکنش به این همه‌پرسی‌ها گفت: «می‌خواهم تاکید کنم این به اصطلاح همه‌پرسی‌ها، در جریان درگیری‌های فعال مسلحانه در مناطق تحت اشغال روسیه و خارج از چارچوب قانونی و اساسی اوکراین اجرا شد. آنها را نمی‌توان بیان واقعی اراده مردم خواند.»
گوترش گفت: طرح الحاق این مناطق به روسیه «جایی در جهان مدرن ندارد.»

نظر شما