شناسهٔ خبر: 56422120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رئیس‌جمهوری: شنیدن صدای مخالفت و اعتراض اشکالی ندارد

صاحب‌خبر -
 

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی ضمن گرامیداشت مقام شامخ همه شهدا به ویژه شهدای ایثارگر آتش‌نشان اظهار داشت: به هیچ وجه نباید اغماضی نسبت به ساختمان‌های ناایمن صورت بگیرد تا دیگر شاهد حوادث تلخی نظیر متروپل و پلاسکو نباشیم .
رئیس جمهوری در مراسم گرامیداشت روز آتش‌نشان که پنجشنبه شب در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برگزار شد ، گفت: روز آتش‌نشان فرصتی است برای تجلیل از مقام ایثار، گذشت و فداکاری آتش‌نشانان و همه عزیزانی که جان‌ خود را برای دفاع از دین، وطن و مردم فدا کردند.
وی با بیان این که این روحیه ایثار و گذشت بسیار ارزشمند و قابل تقدیر و تجلیل است، افزود: آتش‌نشانی فقط شغل نیست بلکه جایگاه بسیار ارزشمندی است که به نجات جان مردم می انجامد .
رئیسی با تقدیر از پیوستن خانم های آتش نشان آموزش دیده به نیروهای عملیاتی آتش نشانی، بر ضرورت مقوله پیشگیری تاکید کرد و گفت: رسانه ملی و نهادهای آموزشی نقش مهمی در این زمینه دارند .
نظارت موثر در ساخت و سازها و همچنین ساختمان های ناایمن از دیگر نکات مهم صحبت های رئیس جمهوری بود که وی از سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها خواست با جدیت به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
رئیس جمهوری تاکید کرد: نسبت به ساختمان‌های ناایمن به هیچ‌وجه نباید اغماضی صورت گیرد و برای ایمن شدن آنها ضرب‌العجل تعیین کنید تا ما شاهد حوادث تلخی نظیر متروپل و پلاسکو نباشیم .
وی در ادامه با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در مقابله با حوادث، بر ضرورت
بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در ساخت ساختمان های علم پایه تاکید کرد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش مطالبات آتش‌نشانان در زمینه مسکن و همچنین موضوع سختی مشاغل را مطالبات به حق و درست دانست و از شهردار تهران خواست با طرح این موضوعات در جلسات هیات دولت تحقق آنها را پیگیری کند.
رئیس جمهوری همچنین بر ضرورت به روز رسانی تجهیزات آتش‌نشانی در سراسر کشور با هدف کاستن از خطرات مبتلابه آتش‌نشانان تاکید کرد
رئیسی در پایان سخنانش اشاره‌ای هم به اغتشاشات اخیر در کشور داشت و گفت: دشمنان ۴۳ سال است که در مواجهه با ایران اسلامی دچار خطای محاسباتی شده‌‌اند و تصور می‌کنند ایران هم مانند برخی کشورهای سلطه‌پذیر و ضعیف است اما اینجا ایران است، سرزمین دلیران و مردمان مقتدری که نخواهند گذاشت دشمنان با حیله‌ها و نقشه‌ها بر این کشور و دستاوردهای بزرگ ملت آن سلطه پیدا کنند .
وی افزود: این برای چندمین بار است که مردم ما دشمن را ناکام گذاشتند و دشمنان باید بدانند که در مقابل ملت ایران ناکام خواهند ماند چرا که این ملت همواره پای کشور و نظام خود با قدرت خواهد ایستاد .
رئیس جمهوری پیش از آغاز این مراسم با حضور در محل یادمان شهدای آتش‌نشان از مقام شامخ آنان تجلیل کرد .
همچنین با حضور رئیس جمهوری، صد و سی و چهارمین ایستگاه آتش‌نشانی در تهران بزرگ و همچنین ایستگاه هفتاد و هفت آتش‌نشانی مختص بانوان شامل ۱۶ نفر از بانوان آموزش‌دیده افتتاح شد.
رئیسی همچنین از نمایشگاه تجهیزات عملیاتی آتش‌نشانی شامل خودروهای تنفسی، نور افشان عملیات حریق و قایق نجات بازدید کرد.
گفتگوی تلویزیونی رئیسی
رئیس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم به تشریح نتایج و دستاوردهای حضور خود در دو نشست مهم سران شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین تحلیل رخدادهای روزهای اخیر کشور و تاکید بر استقبال از نقد و اعتراض و عدم پذیرش آشوب و اغتشاش پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این گفتگو ، سفر به سمرقند به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و دیدار با سران ۱۰ کشور منطقه را موفق و در جهت توسعه سیاست همسایگی توصیف کرد.
وی به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای مساله و رویداد مهمی است.
رئیس جمهوری با بیان این که با عضویت کشورمان در سازمان شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای سازمان شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
رئیسی با یادآوری این که اعضای اتحادیه اوراسیا و شانگهای کشورهایی قابل توجه هستند، اظهار داشت: طبیعتاً ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.
وی افزود: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس جمهوری چین هم دیدار داشتم که در این دیدار تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه ۲۵ ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در این نشست توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی که همواره بین ایران و چین وجود داشته است و همچنین مسایل پولی و مالی برای فعالتر شدن تجارت دوجانبه مورد تاکید روسای جمهوری قرار گرفت.
رئیسی در ادامه به توسعه همکاری‌های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما با روسیه ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان این که با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و همچنین حوزه تجاری و اقتصادی همکاری داریم، اظهار داشت: در اجلاس شانگهای هم ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.
رئیس دولت سیزدهم به همکاری ایران با هند در بندر چابهار هم اشاره کرد و گفت: در دیداری که با آقای مودی نخست‌وزیر هند داشتم اراده دو کشور بر این که همکاری ها با جدیت ادامه پیدا کند و سرعت آن بیشتر شود تاکید شد تا بتوانیم از این ظرفیت به طور کامل بهره‌برداری کنیم.
رئیسی خاطر نشان کرد: توسعه بندر چابهار و سواحل مکران نه فقط برای توسعه ایران منافع بسیاری می‌تواند داشته باشد، بلکه می‌تواند زمینه توسعه خوبی را برای منطقه فراهم کند.
سیاست توسعه همسایگی ایران
وی در ادامه به نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهوری به اجلاس شانگهای به میزبانی تاجیکستان اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون روابط اقتصادی و تجاری ایران با تاجیکستان در حوزه‌های مختلف ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته است و همکاری‌های مختلفی هم با کشورهای آسیای مرکزی داریم که این روابط در جهت تداوم سیاست همسایگی است.
رئیس جمهوری به دیدارهای دوجانبه در حاشیه اجلاس شانگهای با سران ۱۰ کشور اشاره و تاکید کرد که عمده موضوعات مطرح شده در این دیدارها، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای منطقه بود.
رساندن صدای مظلومیت ایران به گوش جهان
رئیس دولت سیزدهم گفت: ملت ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل شاهد بودند که تلاش شد تا مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و آنچه که از مظلومیت و اقتدار ملت ایران و مظلومیت سایر ملت‌ها و ضرورت اجتناب از سیاست‌های یکجانبه‌گرایی در عالم و اعمال استانداردهای دوگانه در مسائلی نظیر حقوق بشر، تروریسم، مساله هسته‌ای از سوی کشورهای غربی شاهد هستیم و ملت‌های مستقل را تحت فشار قرار می‌دهند، بیان کنم.
رئیسی به بیان مواضع تعلیم و تربیتی ایران و مواضع آ‌موزشی در اجلاس یونسکو هم اشاره و تصریح کرد: در این اجلاس به طور مختصر درباره مواضع جمهوری اسلامی، از توجه به اسناد داخلی نظیر سند بنیادین آموزش و پرورش و همچنین تعامل و گفتگو با همه کشورها و استفاده از تجربیات آنها سخن گفتم و اعلام کردم که ما هم مبانی و اصولی داریم و در عین حال اعلام آمادگی کردیم تا با همه کسانی که در این رابطه صاحبنظر هستند، نشست و گفتگو و تعامل داشته باشیم.
وی با اشاره به دیدارهای دوجانبه خود با سران برخی از کشورها و شرکت در نشست‌های علمی و تخصصی با مدیران ارشد رسانه‌ها و رهبران ادیان در آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، در پاسخ به این پرسش که آیا در حواشی این سفر یا ملاقات‌هایی که شکل گرفته نکاتی مطرح شده است که کمتر در خبرها منتشر شده باشد؟ اظهار داشت: در نشستی که با آقای مکرون داشتیم مباحث هسته‌ای و دوجانبه مطرح و مروری بر آنچه که موضع جمهوری اسلامی و قبلا اعلام شده بود، داشتیم. اعلام کردیم که توافق عادلانه و خوب کاملا قابل دستیابی است و ما برای یک توافق خوب آمادگی داریم، لکن توافق باید عادلانه باشد.
قدمت فرانسه ودنباله‌ روی آمریکا!
رئیس جمهوری در مورد جزئیات دیدار خود با رئیس جمهوری فرانسه در نیویورک افزود: نکته محوری مورد تاکید ما این بود که آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند. آقای مکرون قبول داشتند که اروپایی‌ها به تعهدات خودشان عمل نکردند. من گفتم ما باید پایبندی به تعهدات را محور قرار دهیم. مواضع ما به نحوی بود که ایشان گفتند با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها صحبت می‌کنم و مواضع شما را برای آنها بیان خواهم کرد .
رئیسی در تشریح دیگر جزئیات دیدار خود با آقای مکرون، گفت: به ایشان گفتم از یک طرف مذاکره می‌کنید و از طرف دیگر قطعنامه به شورای حکام پیشنهاد می‌دهید، این موضوعات با هم نمی‌سازد و نکته‌ای که به آقای مکرون تاکید کردم این بود که شما به عنوان اروپا چقدر از آمریکایی‌ها دنباله‌روی می‌کنید؟ یک مثالی برای ایشان زدم و گفتم در سفری که به منظور شرکت در اجلاسی به فرانسه داشتم، یک فرانسوی می‌گفت عمر این ساختمانی که در آن نشستم از کل عمر آمریکا بیشتر است، لذا حالا شما با این قدمت چرا از آمریکا دنباله‌روی می‌کنید؟ البته ایشان گفت موضع ما مستقل است.
رئیسی در ادامه با اشاره به جزئیات نشست خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل افزود: در این نشست آقای دبیرکل، به ظرفیت بسیار بالای ایران برای حل بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای معترف بود و ما هم در این زمینه اعلام آمادگی کردیم.
وی گفت: در این دیدار همچنین به ایشان گفتم اگر چه سازمان ملل در نیویورک قرار دارد اما این بدان معنا نیست که شما حتما باید تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ و آمریکا باشید و در نهایت تاکید کردم که آقای دبیرکل سعی کند این سازمان، سازمان ملل باشد نه سازمان تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ.
۱۵ گزارش آژانس درباره انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران
رئیس جمهوری همچنین درباره آخرین وضع پرونده مذاکرات هسته ای هم گفت:ایران در آخرین متنی که ارائه کرده بر تضمین قابل اعتماد و حل و فصل مسائل پادمانی به منظور جلوگیری از نقض عهد مجدد طرف غربی و صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی به
بهانه های سیاسی پادمانی تاکید داشته است.
رئیسی ادامه داد: در دیدار با مکرون به رغم تلاش وی برای توجیه رویکرد سیاسی آژانس انرژی اتمی، به او گفتم مصادیق متعددی از سیاسی کاری آژانس وجود دارد. اول این که گاهی روسای آژانس به تهران می آیند و پس از بازید از صنعت هسته ای ما رسما اعلام
می کنند که انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران صورت نگرفته اما به محض این که به اروپا باز می گردند یا از سوی رژیم صهیونیستی با آنها تماسی گرفته می شود لحن و ادبیاتشان تغییر می کند که این تغییر موضع نشان از رویکرد سیاسی به مساله است. وی تصریح کرد: از ایشان پرسیدم چرا شما شبهاتی را که امروز علیه فعالیت هسته ای ایران ایجاد کرده اند مورد توجه قرار می دهید اما زمانی که از سوی همین آژانس ۱۵ بار انحراف نداشتن در فعالیت
هسته ای ایران مورد تایید قرار گرفت به آن توجه نداشتید؟ به رغم این رویکرد سیاسی بر اساس ادعاهای آنها به بازرسان اجازه دسترسی به دوربین ها و بازبینی آنها داده شد تا غیر واقعی بودن ادعاها علیه صنعت
هسته ای ما روشن شود.
رئیس جمهوری گفت: بر این اساس در این دیدار بر دو اصل حل و فصل مسائل پادمانی و رفع پایدار تحریم‌ها با امکان انتفاع اقتصادی ملت ایران تاکید شد.
رئیسی درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر حاج قاسم سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که بسیار مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها قرار گرفت و پیام و هدف این ابتکار، گفت: می‌خواستم عرض کنم که مؤسس داعش آمریکایی‌ها بودند، طبق اعتراف خودشان و آنچه که برخلاف همه موازین حقوق بشری بود به دست داعش و حامیان داعش اتفاق افتاد.
قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و کسی که قهرمان مبارزه با تروریسم بود، به دست آمریکایی‌ها، به دست رئیس جمهور سابق آمریکا به شهادت رسید.
وی ادامه داد: می‌خواستم آنجا بگویم شما که به غلط مدعی حقوق بشر شده‌اید، تشکیل دهنده داعش هستید و کسی که حقیقتاً برای حقوق انسان‌ها، برای امنیت منطقه تلاش کرد او به دست شما به شهادت می‌رسد و نکته دوم این که پیام مظلومیت و اقتدار ایران و حاج قاسم سلیمانی را برسانم. مسأله دیگر خواست جدی ما برای محاکمه عامران و مباشران این جنایت هولناک بود. اینجا یک تروریسم دولتی اتفاق افتاده است.
رئیسی افزود: اگر این مساله در دنیا رسیدگی نشود، اگر اینها به مجازات نرسند بی‌عدالتی و ظلم در دنیا رواج پیدا خواهد کرد و هر کسی دست به جنایت می‌زند.
وی در ادامه درباره نشست‌هایی که در نیویورک با خبرنگاران و اندیشمندان سیاسی این کشور داشت، گفت: در این نشست ها پرسش هایی در مورد مواضع جمهوری اسلامی مطرح شد که از جمله می توان به این که چرا آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند یا چرا اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، اشاره کرد.
فتنه‌انگیزی‌های دشمن برای متوقف کردن کشور
رئیس جمهوری افزود: توطئه‌هایی که علیه کشور می‌شود دقیقاً برای این است که می‌خواهند کشور را متوقف کنند چون شاهد هستند علی رغم فشارها و تحریم‌ها توانستیم گام‌های بلندی در زمینه رشد و پیشرفت کشور برداریم.
رئیسی درباره حادثه رخ داده برای خانم مهسا امینی که همزمان با سفر وی به سمرقند در ازبکستان رخ داد و اقدامات انجام شده برای روشن شدن این موضوع اظهار داشت: اولین خبری که شنیدم در سمرقند بود. به من خبر دادند که این حادثه اتفاق افتاده است و من همانجا با مسئولین تماس گرفتم و به وزیر کشور و بخش‌های دیگر گفتم که با حساسیت این موضوع را دنبال کنند به نحوی که مشکلی ایجاد نکند.
وی با تاکید بر این که موضوع فوت خانم امینی در بخش های مختلف دولت و مجلس در دست بررسی است و پزشکی قانونی هم کار را دنبال کرده است، تاکید کرد: مسأله فوت این خانم همه را متأثر کرد و در تأثر این واقعه هیچ تردیدی نیست؛ آنچه وظیفه دولت و وظیفه انسانی ما است این که موضوع را پیگیری کنیم.
رئیس جمهوری درباره آخرین گزارش هایی که در این زمینه دریافت شده است، اظهار داشت: گزارش های مقدماتی را داده اند اما قرار است گزارش نهایی را پزشکی قانونی اعلام کند. رئیسی با بیان این که در این قضیه باید نظر نهایی را دستگاه قضایی بدهد و اظهارنظر آنها از نظر حقوقی معتبر است، اطمینان داد: موضوع را پیگیری می کند تا مساله کاملا روشن شود.
وی با تاکید بر این که اشکالی ندارد که نسبت به روش اجرای قانون، افراد یا مؤسساتی نظرات مختلفی داشته باشند، تصریح کرد: بیان دیدگاه‌ها در این رابطه می‌تواند به ارتقای کار کمک کند. به نظرم مسئولین نسبت به این دیدگاه‌ها برای اصلاح امور حتماً با نگاه مثبت توجه و ابراز دیدگاه‌ها را محدود نکنند.
رئیس جمهوری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و محافل علمی، تصریح کرد: چه اشکالی دارد که برای گفتگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی در دانشگاه‌ها، موسسات علمی و محافل تشکیل شود. معتقدم این اتفاق می‌تواند به سلامت و ارتقای کار کمک جدی کند.
نقد، گفتگو و اعتراض زمینه‌ای برای اصلاح است
رئیسی با بیان این که نقد و گفتگو در مسائل مختلف در قانون اساسی دارای جایگاه است و می‌تواند به مسئولین در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کمک کند، اظهار داشت: نکته دوم این است که از این گونه گفتگو‌ها و نقد‌ها می توان به عنوان زمینه‌ای برای اصلاح استفاده کرد. نکته سوم این که باید حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود.
وی اضافه کرد: یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد، هیچ اشکالی ندارد، آن‌ها باید شنیده شود و شنیدن آن هم به اصلاح امور کمک می‌کند. اما اغتشاش، به هم ریختن امنیت کشور، ایجاد هرج و مرج و تعدی به مال و جان مردم به هیچ عنوان در هیچ کجای این عالم نمی‌تواند قابل قبول باشد. تعرض به مال، جان، کسب و کار مردم و ایجاد اختلال در زندگی مردم اصلاً قابل قبول نیست.
رئیس جمهوری اضافه کرد: آمریکائی که از سال ۲۰۱۵ هر ساله بیش از هزار نفر به دست پلیس آن کشته می‌شوند، امروز مدعی حقوق بشر شده و افراد گول‌خورده‌ای از میان مردم را تحریک می کند که امنیت جامعه را به خطر بیندازند، یا در رسانه هایشان رسماً ایجاد ناامنی و اغتشاش و چگونگی ساخت مواد منفجره را تعلیم می‌دهند که در هیج جای دنیا چنین اقداماتی پذیرفتنی نیست.رئیس جمهوری تاکید کرد: در این شرایط وظیفه ما این است که مسایل را خوب بشناسیم و بدانیم که دشمن دنبال چیست؟ دشمن دنبال این است که تولید در کشور نباشد. درس و بحث، ارتقاء علم در کشور وجود نداشته باشد و کشور دچار توقف شود در حالی که ما رونق تولید را می‌خواهیم.
رئیسی تاکید کرد: حساسیت روی بعضی از مسایل داشتن امر ناپسندی نیست. شنیدن سخنی که حتی مخالف باشد، حتی نقد و اعتراض باشد، اشکالی ندارد.
رئیسی در پایان درباره فعالیت های دولت در حوزه اقتصادی هم اظهار داشت: دولت برای حل مسائل اقتصادی مردم شب و روز تلاش می‌کند و در تمام سفرها به دنبال فعال شدن حوزه های مختلفی است که در ارتباط با فعالیت اقتصادی و تجاری مردم است.
وی حل مساله آب و مشکل شبکه آبرسانی در خوزستان، همدان، یزد و دیگر استان ها را از جمله اقداماتی برشمرد که در دستور کار دولت قرار دارد.
رئیس جمهوری فعال شدن نیروگاه ها برای تامین برق مورد نیاز کشور، توسعه میدان های مشترک نفت و گاز و رونق تولید را از مسایل محوری برشمرد که دولت دنبال می کند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی از استادان دانشگاه ها به عنوان سرمایه کشور یاد کرد و اظهار داشت: امروز در کشور بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی داریم که عدد کمی نیست، اینها سرمایه کشور و اتاق فکر دولت هستند و اندیشه و فکر اینها بسیار می‌تواند برای پیشرفت کار به دولت کمک کند.
رئیس جمهوری آمادگی دولت را برای کمک گرفتن از مراکز علمی و دانشگاهی برای حل مسائل کشور اعلام کرد. رئیسی فعال شدن واحدهای تولیدی و معادن را از دیگر برنامه های دولت برشمرد و افزود: در بعضی از استان‌ها آمارهای مربوط به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بسیار خوشحال کننده است.

نظر شما