شناسهٔ خبر: 56382581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پارلمان عربی، ترکیه، قطر و کویت هتک حرمت مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها را محکوم کردند

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: یورش نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان افراطی به مسجد الاقصی، واکنش پارلمان عربی، ترکیه، قطر و کویت را به همراه داشت.
پارلمان عربی در بیانیه‌ای یورش نظامیان اسرائیلی و تعدادی از شهرک نشینان به مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد و نسبت به خطر تشدید تنش هشدار داد و گفت چنین اقداماتی فرصت‌های صلح را تضعیف و امنیت و ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند. پارلمان عربی از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود در قبال توقف استکبار رژیم صهیونیستی، آزادی عبادت و عدم هتک حرمت مسجدالاقصی عمل کند و اجازه ندهد این مکان مقدس توسط یهودیان افراطی هتک حرمت شود، چراکه این اقدام احساسات میلیون‌ها مسلمان را آشکارا نقض می‌کند. این نهاد عربی همچنین تاکید کرد که این اقدامات رژیم صهیونیستی مخالف با قوانین بین‌المللی و قوانین انسانی است و منطقه را وارد یک جنگ ویرانگر مذهبی خواهد کرد. وزارت امور خارجه ترکیه نیز طی بیانیه‌ای، یورش گروه‌های تندرو اسرائیلی به مسجد الاقصی در قدس شرقی تحت حمایت نیروهای امنیتی اسرائیل را محکوم کرد.
کویت و قطر نیز در بیانیه‌هایی جداگانه یورش صهیونیست‌ها با حمایت نظامیان اشغالگر به مسجدالأقصی را محکوم کردند. وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالأقصی را محکوم کرد و آن را اقدامی تحریک‌آمیز خواند که احساسات میلیون‌ها مسلمان در جهان را جریحه‌دار می‌کند.
گفتنی است روز دوشنبه صدها نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست در چند گروه به مناسبت سال نو یهودی با هتک حرمت مسجدالاقصی در قدس اشغالی وارد این مسجد شدند. به دنبال یورش صهیونیست‌های تندرو به مسجدالاقصی درگیری‌هایی میان نمازگزاران فلسطینی و اشغالگران شکل گرفت. گروه‌های راست افراطی اسرائیل به مناسبت تعطیلات سال نو یهودیان خواستار تجاوزات گسترده به مسجد الاقصی شده بودند. از سوی دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین نیز خواستار تحصن در مسجدالاقصی شده‌اند. به نوشته وبگاه خبری فلسطینی «شهاب»، پیش از ورود گروه نخست شهر‌ک‌نشینان صهیونیست به صحن‌های مسجدالاقصی، شمار زیادی از نیروهای نظامی رژیم اشغالگر در مکان‌های مختلف در صحن‌های مسجدالاقصی مستقر شدند تا امنیت شهرک‌نشینانی که برخی از آن‌ها لباسهای کاهنان یهودی را بر تن داشتند، تامین کنند. در مقابل ده‌ها نفر از زنان و مردان فلسطینی که به «مرابطین» و «مرابطات» (نگهبانان مسجدالاقصی) معروف هستند، از زمان ادای نماز صبح در مسجدالاقصی حضور داشتند و با تکبیر بر حق خود در حفظ قبله نخست مسلمانان در قبال پروژه یهودی‌سازی بیت‌المقدس تاکید کردند. شمار زیادی از جوانان فلسطینی نیز در مسجد «القبلی» تحصن کردند.
در چنین شرایطی رئیس جمهوری الجزایر با بیان اینکه هیچ کس در الجزایر نیست که حامی فلسطین نباشد، گفت: الجزایر استعمار اراضی فلسطین را نمی‌پذیرد. عبد المجید تبون تأکید کرد که مسئله فلسطین برای الجزایر، یک مسئله بنیادین است. وی افزود: اگر قدرتمندترین حکومت جهان نیز فلسطین را استثمار کند، ما همچنان از آن حمایت خواهیم کرد چون فلسطین متعلق به مردم فلسطین است، نه کس دیگری.
رئیس‌جمهور الجزایر ضمن اشاره به این که قضیه فلسطین و مسئله صحرای غربی، به اصل استعمارزدایی بازمی‌گردند تأکید کرد، هر کس تاریخ الجزایر را مطالعه کند، راز حمایت این کشور از مسائل مظلومان و در صدر آن مسئله فلسطین را درک خواهد کرد. وی با بیان اینکه مسئله فلسطین، مهمترین مسئله الجزایر باقی خواهد ماند، تصریح کرد: شادی استقلال ما، فقط با پیروزی فلسطین، بازگشت مسجدالاقصی و سراسر فلسطین به آغوش اسلام و مسلمانان تکمیل خواهد شد.

نظر شما