شناسهٔ خبر: 56382342 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امین تارخ، هنرمند برجسته سینما و تئاتر در خانه ابدی آرام گرفت

صاحب‌خبر -
 

مراسم تشییع پیکر امین تارخ، روز دوشنبه ۴ مهر ماه با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در ابتدای این مراسم علیرضا شجاع نوری گفت: ما در خردسالی باهم، هم‌کوچه بودیم؛ خانه آنها در انتهای کوچه ما بود. زمانی که بر سر کار سربداران (که سعادت داشتم که شاگردی تارخ را بکنم) باهم صحنه‌هایی را هم‌بازی شدیم و آنجا چیزهایی را از خردسالی گفتم و یادش آمد.
وی افزود: همه شما یا تارخ را از نزدیک می‌شناسید یا با انرژی و حال و هوای او از دور آشنا هستید. امین تارخ در بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۳۶۲آرشیوی برای بازیگران ایجاد کرد، چرا که عقیده داشت وقتی فیلمی قرار است ساخته شود نباید فقط از محدوده بازیگران داخل تهران و کسانی که دم دست و در خاطر هستند استفاده شود چرا که جوانان بسیاری مایل هستند بازیگری کنند و استعداد هم دارند اما کسی آنها را نمی‌شناسد.
شجاع نوری تأکید کرد: امین تارخ با پشت کار بسیار تهیه و تدوین این آرشیو را دنبال کرد و به سرانجام رساند؛ برای این کار به شهرستان می‌رفت و آدم‌های جوان را شناسایی و به لیست اضافه می‌کرد و همواره می‌خواست که عالم بازیگری ،عالمی شسته رفته باشد تا بازیگران به عنوان هنرمندان بتوانند سرجای خودشان بایستند و نقششان را ایفا کنند و به همین دلیل کلاس بازیگری را ایجاد کرد که می‌دانیم چه ثمرات درخشانی از این فعالیت در سینمای ایران به وجود آمد.
وی ادامه داد: خارج از نقش، هرگز اخمی از امین تارخ به یاد ندارم؛ هرگز بد کسی را نگفت و خشم بر کسی نداشت و اگر کسی به کسی ظلم یا ناروایی می‌کرد به شدت برمی‌آشفت و می‌گریست. او یک عاشق بود.
این هنرمند گفت: امین تارخ هر زمانی که می‌رفت زود بود. امیدوارم این رفتنش آغاز آرامش و آسایش و خنده‌های مفرط او باشد.
در ادامه رضا کیانیان پشت تریبون رفت و با ناراحتی رو به تابوت امین تارخ با گریه گفت: امین وقت این نبود بری. وی که از شدت گریه نمی‌توانست صحبت کند تنها به این جمله بسنده کرد: همه عزادار هستند، من چه بگویم؟
فاطمه معتمدآریا هم در این مراسم گفت: حال هیچ‌کس خوب نیست، حال ما هم خیلی خراب است از این روزگار. امین دوستدار جوانان بود، رفیقی بی‌نظیر بود که همانندش نخواهد آمد، همسر و پدری دوست‌داشتنی و خردمند و بخشنده بود.
وی افزود: او نه رانت‌خوار بود نه میلیاردها ذخیره داشت. ما به این هراس عادت نمی‌کنیم. پیش از مرگ آرزو کرد که بادا چنین مباد.
مسعود کرامتی از بستگان امین تارخ هم در سخنانی گفت: تسلیت می‌گویم به همه ایران. امین تارخ رفت، رفیقم، دوستم، همکارم، خانواده و برادرم از جوانی تا الان رفت. همه روزهای باهم بودن برایم خاطره شده است.
وی افزود: در یک جمله می‌گویم که امین آدم به‌دردبخوری بود؛ مفید و سودمند. تأثیرگذارترین آدم در تأسیس انجمن بازیگران سینما بود. راه‌اندازی آرشیو هنرمندان و راه‌اندازی آموزشگاه بازیگری از دیگر کارهای تأثیرگذار وی بود و بسیاری از بازیگران سینمای ایران پرورش‌یافته او هستند.
کرامتی ادامه داد: عادت کرده‌ایم که مدام حسرت از دست‌دادن‌های مختلف را داشته باشیم و امیدوارم صبور باشیم. از این به بعد هم باید حسرت رفتن امین تارخ را بخوریم .
شبنم مقدمی دیگر سخنران آیین بدرقه امین تارخ، گفت: به همه تسلیت می‌گویم. همیشه و از وقتی که زیر نظر استاد تارخ مشغول آموزش شدم، به ایشان می‌گفتم آقا معلم. آقا معلم خیلی زود رفتید.
وی ادامه داد: یاد گفتگویی افتادم که باهم داشتیم، بوعلی سینا می‌‌گفت: «بوعلی عرض زندگی را بیش از طول زندگی می‌پسندید.» ما از شما آموختیم که علاوه بر بازیگر، به عنوان یک انسان چگونه باشیم و کجای زندگی بایستیم. شما چهره‌های مهمی را به سینمای ایران معرفی کردید.
مقدمی در پایان خطاب به پیکر امین تارخ گفت: به خدا می‌سپارمتان، ولی با شما وداع نمی‌کنم. برای آرامش روح آقا معلم من یک دقیقه سکوت کنید.
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس هیأت مدیره خانه سینما هم در سخنانی گفت: آقای تارخ فرد بسیار محبوبی بودند. واقعیت این است که این رفتن و وداع با ایشان غیرقابل باور بود. این افتخار را داشتم که در حوزه مسائل صنفی با هم همکار بودیم و همیشه پشت و پناه بود.
وی ادامه داد: در حوزه سریال‌سازی هم با ایشان تجربه داشتم و می‌دیدم که چگونه با نسل جوان ارتباط می‌گرفت و حمایت می‌کرد. در کارگاه بازیگری نیز به عنوان مدرس در خدمت ایشان بودم و آنجا متوجه شدم که ایشان نمادی از محبت، آموزش، حمایت، عشق، دوست‌داشتن و بسیاری از ویژگی‌های بزرگ بود.
عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا هم در ادامه این مراسم گفت: در کنار هم قرار دادن کلمات در شعر موسیقی‌ای دارد که غیر از سراینده کسی آن را درک نمی‌کند. وقتی کلمات خود را از زبان امین تارخ شنیدم دگرگون شدم. این شاعر در ادامه شعری را برای زنده‌یاد امین تارخ خواند.
سخنران بعدی امیر آقایی بازیگر سینما و تلویزیون بود که گفت: به واقع آقای تارخ حق بزرگی بر گردن بازیگری سینمای مملکت دارد. به نیابت از آتیلا پسیانی که در بستر بیماری است، متنی را قرائت می‌کنم.
آقایی پس از قرائت این متن از حاضران درخواست کرد تا برای سلامتی آتیلا پسیانی دعا کنیم.
در ادامه این مراسم رضا کیانیان بار دیگر روی صحنه رفت و گفت: بازیگرها هزاران بار می‌میرند و از مرگ نمی‌ترسند ولی دوست داریم زندگی خوب باشد.
وی با اشاره به اینکه این همه و دروغ و افترا که به ما بازیگران زده می‌شود برای چیست؟ افزود: ما این همه کار برای دل مردم انجام دادیم. بازیگران با مردم و کنار مردم هستند. امین تارخ هیچ‌گاه منتی بر دیگری نگذاشت، منتی برای تمام کارهایی که برای مردم کرد نگذاشت.
نیما تارخ فرزند امین تارخ سخنران بعدی مراسم بود که با بیان اینکه امروز روز سختی است و فکر نمی‌کردم چنین روزی برسد، گفت: هیچ کسی را نمی‌شناختم که به اندازه او انسان را بشناسد و امید داشته باشد. خیلی دلم می‌خواست به این زودی نمی‌رفت و می‌بود تا روزهای بهتری را می‌دید. وی افزود: پدرم برای من فقط پدری نکرد، معلمی کرد و خود را میان ما شاگردانش تکثیر کرد. همیشه هست.
مراسم تشییع پیکر امین تارخ با اقامه نماز میت بر پیکر این هنرمند به پایان رسید.
گفتنی است امین تارخ پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به علت سکته قبلی روز دوم مهرماه در بیمارستان از دنیا رفت.تارخ ۲۰مرداد ۱۳۳۲در شیراز متولد شد. او در سال ۱۳۵۶از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.
وی به عنوان هنرپیشه و عضو هیأت داوری در جشنواره‌های ملی بیشمار و همین‌طور به عنوان عضو هیأت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.
نقش‌آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل کرد.
دیدار وزیر ارشاد با خانواده مرحوم امین تارخ
گفتنی است در پی درگذشت هنرمند فقید کشورمان، زنده‌یاد امین تارخ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل وی، ضمن عرض تسلیت به خانواده و قرائت فاتحه، به سابقه طولانی و درخشان مرحوم تارخ در حوزه بازیگری اشاره و او را یکی از مفاخر این حوزه یاد کرد.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه شب با حضور در منزل زنده‌یاد امین تارخ با عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده آن مرحوم، علو درجات و غفران الهی را برای آن سفر کرده به دیار باقی از خداوند متعال مسألت کرد. در این دیدار محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی و مجید زین‌العابدین مدیر کل حوزه ریاست وی را همراهی می‌کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه طولانی و درخشان مرحوم زنده‌یاد امین تارخ در حوزه بازیگری از وی به عنوان یکی از مفاخر این حوزه یاد کرد که آثار مهمی از خود به یادگار گذاشت.
پیام تسلیت رئیس مجلس
همچنین در پی درگذشت امین تارخ؛ اهالی فرهنگ و هنر در پیام‌هایی درگذشت این هنرمند برجسته کشور را تسلیت گفتند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیت خود در پی درگذشت امین تارخ آورد:
«درگذشت هنرمند پیشکسوت و نام‌آشنای بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون، استاد امین تارخ موجب تأسف و تأثر گردید. ایشان به عنوان چهره ماندگار، پرتلاش و توانمند در عرصه هنر و مدرس علم‌آشنا در رشته بازیگری طی سال‌های عمر خویش در آثار متعدد به ایفای نقش‌های درخشان، به‌یاد ماندنی و خاطره‌انگیز پرداختند که همین امر باعث شد علاوه بر کسب جوایز متعدد، همواره از محبوبیت و مقبولیت در بین همگان برخوردار شوند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری و سینمایی کشور، دوستداران، علاقه‌مندان و خانواده گرامی، برای ایشان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم. »
پیام وزیر ارشاد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت زنده‌یاد امین تارخ پیام تسلیت صادر کرد.
متن پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر آمده است:
«درگذشت هنرمند خوشنام و پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون زنده‌یاد امین تارخ باعث تأثر و تألم گردید .
مرحوم تارخ هنرمندی توانا و نجیب و با دانش در عرصه فرهنگ و هنر کشور بود که نقش‌آفرینی‌های او آثار ماندگار و فاخر هنری هیچگاه از یادها نخواهد رفت.بازیگری باوقار و صاحب سبک در حرفه خود و آموزگاری بزرگ که شاگردان بسیاری را برای هنرهای نمایشی این مرز و بوم تربیت کرد.
بی‌تردید فقدان این هنرمند فرهیخته و متین برای جامعه هنری کشور ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر و فراموش‌نشدنی است و به بازماندگان آن مرحوم و همچنین هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون تسلیت می‌گویم.از پروردگار مهربان برای آن مهنرمند فقید، علو درجات در زندگی ابدی و برای بازماندگان و خانواده محترم تارخ، صبر و اجر جمیل مسألت دارم.»
پیام رئیس دولت اصلاحات
سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی درگذشت امین تارخ را تسلیت گفت. در پیام وی آمده است:
«درگذشت تأثرانگیز هنرمند نامدار و بزرگوار جناب امین تارخ را به همه اصحاب فرهنگ و هنر و همه دوستداران هنر فاخرو به‌خصوص به بستگان محترم این عزیز تسلیت می‌گویم و از خداوند منان شادی روان این فقید سعید و سلامتی و اجر و صبر بازماندگان محترم را مسألت می‌کنم.»
پیام معاون امور هنری وزیر ارشاد
محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در پیام تسلیت خود نوشت: «درگذشت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم امین تارخ، جامعه هنری کشور را متأثر کرد. مرحوم تارخ فردی دلسوز و اخلاق‌مدار بود که طی چند دهه فعالیت حرفه‌ای در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون و به‌ویژه آموزش، در نزد مخاطبان از مقبولیت و محبوبیت برخوردار بود و با همین روحیه تا آخرین روزهای عمر به تلاش در این عرصه همت ورزید.»
پیام رئیس سازمان سینمایی
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، در پیامی درگذشت بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون را به خانواده آن مرحوم و جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت گفت. در پیام ریاست سازمان سینمایی، آمده است:
«استاد امین تارخ، بازیگر برجسته و به‌یادماندنی، مدرس و سینماگر محبوب و متشخص در کمال ناباوری دار فانی را وداع گفت.او که برآمده از تئاتر بود، در دهه شصت با بازی در دو سریال فراموش نشدنی «سربداران» و «ابوعلی سینا»، به ستاره‌ تبدیل شد و حضورش در سینما تداوم یافت. کارنامه زنده‌یاد تارخ، سرشار از نقاط عطف است. از «مادر» تا «سارا» و از «سفر سبز» تا «جراحت» و «معصومیت از دست رفته» درخشید و به نقش‌هایی جان داد که در تاریخ سینما و تلویزیون خواهند ماند.بخش مهمی از کارنامه زنده‌یاد تارخ به تربیت نسلی از بازیگران اختصاص دارد. اهتمام او به آموزش مثال زدنی بود. افسوس و دریغ که این بازیگر خوب و گرانقدر را از دست دادیم.»
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی
کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت امین تارخ استاد، بازیگر و هنرمند تئاتر کشور را تسلیت گفت. درمتن این پیام آمده است:
«روزی دیگر، با افسوسی نو برآمد و غمی بر غم‌ها افزود. استاد، هنرمند و بازیگر فرهیخته، متعهّد و دلداده‌ی هنر فاخر نمایش، استاد امین تارخ، در اوج بالندگی و مهربانی دعوت پروردگار خویش را فروتنانه، پاسخ گفت و به دیار جاودانگی، شتافت.
روح آسمانی‌اش، غریق رحمت باد و خانواده‌ی ارجمندش، قرین صبر و اجر الهی. با اندوه فراوان، فقدانش را به جامعه هنری کشور، به ویژه هنرمندان شریف هنرهای نمایشی و شاگردان و دانش‌آموختگانش، تسلیت و تعزیت عرض نموده و خود را در غم و اندوه عمیق‌شان سهیم می‌دانم.»
پیام مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت امین تارخ نوشت: خانواده بزرگ سینما و هنر ایران زمین بار دیگر داغدار هنرمندی از نسل بزرگان هنر سینما شد. هنرمندی که در کنار توانمندی‌های بارز در عرصه نمایش، سال‌ها به عنوان معلمی دلسوز و نمونه، بازیگران شاخصی را برای سینمای ایران تربیت کرد.
وی با ابراز تأسف و تأثر از درگذشت این هنرمند فرهیخته و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و تسلیت فقدان وی به خانواده او و جامعه هنری و سینمایی ایران، تأکید کرد: «نقش‌آفرینی‌های امین تارخ بخشی از تاریخ و خاطره ماندگار سینمای ایران است.»
پیام مدیر موزه سینما
مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما هم در پیامی درگذشت امین تارخ را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنر ایران تسلیت گفت و افزود: هنر بالذات برای ماندگاری رویدادهاست و هنرمند، کسی‌ست که در این ماندگاری، نقش‌اول است. در این میان، معدود هنرمندانی هستند، خود آنچنان ماندگار می‌شوند که به تالار ابدی اذهان مردم راه می‌یابند و در قلب آنان برای همیشه، خانه می‌کنند. امین تارخ، از همین جرگه است. ننوشتم از همین جرگه بود، چون آن‌کس که «ماندگار» شده، دیگر تاریخ انقضا و پایان برایش بی‌معناست.گاه، عاشقانه‌ای در ابن‌سینا آفرید، گاه در دلشدگان، دل از مخاطبِ هنر هفتم ربود، گاه در اغما، بیننده را هوشیار کرد و گاه، در اثر بی‌بدیلِ علی حاتمی، پسری فرهیخته خلق کرد برای مادری اصیل و ایرانی؛ و چه بسیار نقش‌های دیگر که امین تارخ را با تاریخ جاودانگی سینمای این کهن‌بوم‌وبر، گره زده است.
جسمِ خاکی‌ امین تارخ به افلاک رفت اما نقش‌آفرینی‌های جاودانِ او، خاطره‌هایی ساخته ماندنی و بی‌تکرار.
همچنین خانه سینما و انجمن بازیگران خانه سینما، مرکز سیما فیلم، رئیس و معاون سازمان صدا و سیما و گروه سینمایی فرهنگستان هنر نیز در پیام‌های کوتاهی در گذشت امین تارخ را تسلیت گفتند.

برچسب‌ها:

نظر شما