شناسهٔ خبر: 56376454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

استعفای الحلبوسی؛ «تاکتیک سیاسی» یا «گامی برای فرار از فشارها»؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-تفسیرهای متخصصان و ناظران سیاسی درخصوص دستورکار فردای پارلمان عراق و رای‌گیری درباره استعفای «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان متفاوت بوده است اما همگی اتفاق‌نظر دارند که این استعفا صورت نخواهد گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، منابع آگاه سیاسی در گفت‌وگو با العالم الجدید تصریح کردند: اقدام الحلبوسی در ارائه استعفا از ریاست پارلمان برای رهایی از فشارهای جریان صدر و نیز چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی انجام شده است اما وی به خوبی می‌داند که نمایندگان در پارلمان با آن مخالفت خواهند کرد.

منابع مذکور افزودند: جریان صدر مدت زیادی است که بر الحلبوسی برای تعطیل ماندن پارلمان و عدم همراهی با چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت جدید اعمال فشار می‌کند لذا وی برای رهایی از این فشارها استعفا داده تا بگوید من استعفا دادم اما با مخالفت شد و دیگر کار بیشتری از دستم برنمی‌آید.

منابع یاد شده تصریح کردند: چارچوب هماهنگی نیز بر الحلبوسی فشار وارد می‌کند تا فعالیت پارلمان را از سر بگیرد و این فشارها به مرحله تهدید به برکناری رسیده است لذا وی در تاکتیکی سیاسی و برای خلاصی از فشارها و اثبات اینکه چارچوب هماهنگی قادر به اجرای تهدید به برکناری خود نیست، استعفا داده است، الحلبوسی نیک می‌داند که نمایندگان چارچوب هماهنگی به وی رای اعتماد دوباره خواهند داد تا اختلافات عمیق‌تر نشده و روند تشکیل دولت با مانع دیگری رو به رو نشود.

پارلمان عراق روز گذشته دستورکار پارلمان برای از سرگیری فعالیت خود در روز چهارشنبه پیش روی را منتشر کرد که رای‌گیری درباره استعفای رئیس پارلمان و انتخاب معاون اول وی در آن آمده است.

الحلبوسی چند ساعت پس از انتشار دستورکار پارلمان، در سخنانی اظهار داشت: «پذیرش یا عدم پذیرش استعفا وابسته به تصمیم اعضای پارلمان است، نمایندگان جدید حق دارند رئیس جدید پارلمان را انتخاب کنند، من حضور خود در ریاست پارلمان را بر شرکای سیاسی‌ام در پارلمان تحمیل نخواهم کرد.

وی همچنین گفت: استعفای من از ریاست پارلمان ارتباطی با ائتلاف سه‌گانه ندارد و این ائتلاف با استعفای فراکسیون صدر به پایان کار خود رسید همچنین یکی از دلایل استعفایم این است که من بخشی از پروژه اکثریت سیاسی بودم اما اکنون معیارها دستخوش تغییر شده و به دولت توافقی بدل شده است.

از سوی دیگر، «علی الفتلاوی»، از رهبران چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی گفت: الحلبوسی از رهگذر این استعفا می‌خواهد این پیام را به جریان صدر برساند که وی همانند شما استعفا داد اما نمایندگان با آن مخالفت کردند و این امری قانونی و تلاش برای رهایی از فشارهای صدری‌ها و نوعی مانور سیاسی است.

وی افزود: به احتمال زیاد اکثریت نمایندگان از جمله نمایندگان چارچوب هماهنگی به الحبوسی برای ابقا در ریاست پارلمان رای خواهند داد چرا که وی مخالفتی با تشکیل دولت جدید ندارد.

چند روزی است که اخباری از تشکیل ائتلاف «اداره حکومت» متشکل از چارچوب هماهنگی، حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی، ائتلاف اهل سنت حاکمیت، جنبش بابلیون و ائتلاف عزم منتشر شده است اما هنوز رسما تشکیل این ائتلاف اعلام نشده است.

از سوی دیگر، «مهدی عبدالکریم»، حزب دموکرات کردستان در این باره گفت: هدف از استعفای الحلبوسی برگزاری چیزی شبیه همه‌پرسی بر سر ابقای وی در ریاست پارلمان با آرای نمایندگان چارچوب هماهنگی است، این یک تاکتیک سیاسی برای رهایی از فشارها و تهدیدها و گام سیاسی زیرکانه‌ای است.

بند نخست ماده 12 آیین‌نامه پارلمان عراق تصریح دارد: هنگامی که یکی از اعضای هیات رئیسه استعفا دهد، باید اکثریت اعضای حاضر در جلسه پارلمان عراق با آن موافقت کند.

این گزارش را در العالم الجدید ببینید.

نظر شما