من نقاشیهای دیجیتال خود را به صورت «nft» ارائه میکنم و چون موضوع تعدادی از آنها برایم مهم بود تصمیم گرفتم آنها را به صورت نقاشی روی بوم نیز انجام دهم. علویجه ادامه داد: معمولاً هنرمندان ابتدا یک تصویر خلق میکنند و بعد آن را تبدیل به «nft» میکنند ولی من مسیر برعکس را طی کردم، یعنی ابتدا یک «nft» ساختم و بعد آن را تبدیل به نقاشی کردم و فکر میکنم این نخستین بار در ایران است که هنرمندی چنین کاری انجام میدهد. او با بیان اینکه شیرازه کارش بر اساس روایت است، گفت: منشاء این روایت میتواند ادبیات باشد یا اتفاقات روزمره و حکایات و.... اما در نهایت همه آنها را به چیزی که خودم میخواهم تبدیل میکنم، یعنی یک داستان قدیمی را طوری به تصویر میکشم که روایت خودم باشد و صرفاً به آن شعر و ساختار قدیمی پایبند نیستم. در کارهایم از داستانهای شاهنامه، کلیله و دمنه، هزار و یک شب و... استفاده کردهام. به گزارش هنرآنلاین، علویجه افزود: برایم خیلی مهم است که آثارم در مخاطب حس آشناپنداری را زنده کند. شاید کارها به نظر دم دستی بیاید ولی از نظر محتوایی ساختار عمیقی دارند و مسائلی را نشان میدهند که دائماً در ذهن مخاطب ایرانی تکرار میشود. مثلاً هر وقت از اتحاد صحبت میشود قصه سیمرغ عطار را روایت میکنند یا داستان موش و گربه عبید زاکانی در مورد ریاکاری استفاده میشود. از نظر تصویری المانهای آشنایی در کارهایم هستند اما تغییراتی در آنها به وجود آوردهام و به عنوان مثال شیر در کارهایم به رنگ صورتی دیده میشود.
«روایتهای خرکی» از «یافته» رفت
نمایشگاه آثار امیرحسین علویجه با عنوان «روایتهای خرکی» در گالری یافته برگزار شد. علویجه درباره این مجموعه گفت: این نقاشیها برگرفته از کارهای دیجیتال من است و آنها را روی بوم اجرا کردهام.
صاحبخبر -
∎
نظر شما