شناسهٔ خبر: 56351746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

احتمال قدرت گرفتن راستگرایان افراطی در ایتالیا؛ آیا زلزله سیاسی در اروپا رخ خواهد داد؟ گزارش الجزیره

صاحب‌خبر -

شفقنا-رأی دهندگان ایتالیایی، از صبح امروز(یکشنبه) تا 11 شب، در انتخابات زودهنگام پارلمان ایتالیا رأی خود را در صندوق می اندازند. نظرسنجی ها حاکی از آن است که حزب راست گرای تندرو«برادران ایتالیا» اکثریت آرا را کسب کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، این احتمال وجود دارد که «جورجیا ملونی» رهبر ۴۵ ساله حزب «برادران ایتالیا» ریاست یک دولت ائتلافی را برعهده بگیرد که در آن هژمونی از آن این حزاب راستگرا به ضرر حزب راستگرای سنتی خواهد بود که در صورت پیروزی، به نخستین نخست وزیر زن در تاریخ این کشور تبدیل خواهد شد.

این موضوع در ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار اروپا و سومین قدرت اقتصادی منطقه یورو و همچنین در اتحادیه اروپا که ناچار خواهد بود برای تعامل با سیاست نزدیک به ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرای مجارستان چاره ای بیندیشد، زلزله سیاسی ایجاد خواهد کرد.

رهبر این حزب در مبارزات انتخاباتی خود هشدار داده است: «همه در اروپا نگران دیدن ملونی در دولت هستند. مهمانی تمام شد و ایتالیا دفاع از منافع ملی خود را آغاز خواهد کرد».

ملونی متعهد شده است که مالیات ها را کاهش و کاغذبازی را به حداقل برساند. هزینه های دفاعی را افزایش دهد و مرزهای ایتالیا را به روی مهاجرت ببنددو با هدف اعطای حاکمیت بیشتر به رم بر سر معاهدات اروپایی دوباره مذاکره کند.

این در حالی است که در دیگر سو، احزاب چپگرا در زمانی که نظرسنجی ها آرای ۲۱ و ۲۳ درصدی آنها را نشان می دهد، از دو دستگی و تشتت رنج می برند.

این انتخابات زودهنگام پس از فروپاشی دولت وحدت ملی در جولای گذشته به ریاست ماریو دراگی برگزار شده است.

با این حال، همه چیز هنوز نهایی نشده است و امیلیانا دی بلازیو استاد جامعه شناسی دانشگاه لویس رم می گوید: نمی توان نتیجه انتخاباتی را حدس زد که مزاج ها و لحظه آخر آن را تعیین می کنند.

وی در این باره به نقش رای دهندگان بلاتکلیف که ۲۰ درصد تخمین زده می شود و همچنین به اهمیت میزان مشارکت اشاره می کند.

با این حال، ممکن است انتخابات  ایتالیا بویژه در جنوب این کشور در ارتباط با نتایج «جنبش پنج ستاره»مخالف نهاد های دولتی -که تصمیم تعیین حداقل دستمزد برای فقیرترین افراد به آن نسبت داده می شود- و همچنین حزب دمکرات(چپگرا) که از پایگاه محلی قوی برخوردار است، حاوی غافلگیری هایی باشد.

گفتنی است چند ماه پیش نیز در انتخابات سراسری مجارستان حزب ناسیونالیست فیدز به رهبری ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای این کشور، به پیروزی رسید.

تحلیل مذکور بیانگر نظر نویسنده است و لزوما بیانگر دیدگاه شفقنا نیست.

متن کامل خبر ر در الجزیره ببینید

 

نظر شما