شناسهٔ خبر: 56330988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

همه‌پرسی برای پیوستن مناطق اشغالی اوکراین به روسیه

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: رای‌گیری در همه‌پرسی پیوستن به روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از دیروز به مدت پنج روز آغاز شد.به گزارش «آسوشیتدپرس»، رای‌گیری در لوهانسک، زاپروژیا که تا حدی تحت کنترل روسیه است و دونتسک برگزار می‌شود. طبق این گزارش، در منطقه خرسون که تقریباً به طور کامل تحت کنترل روسیه است نیز انتظار می‌رود رای‌گیری آغاز شود. رویترز هم نوشت: مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند. گفته می شود این همه‌پرسی با انتقاد گسترده غرب مواجه شده است.
از طرفی دو روز پس از فراخوان ولادیمیر پوتین برای بسیج سراسری پیوستن به ارتش روسیه با هدف جنگ در اوکراین، صف‌های طولانی در مرزهای روسیه برای خروج از این کشور تشکیل شده است.
شمار زیادی از روس‌ها به خصوص مردان، روسیه را ترک کرده‌اند و طبق گزارش‌ها، صف‌های طولانی خودرو در مرزهای گرجستان، قزاقستان و مغولستان تشکیل شده است. قیمت بلیت هواپیما از روسیه به مقاصدی چون ارمنستان و ترکیه نیز چندین برابر شده و بلیت به سختی به دست می‌آید. دو روز پس از فراخوان پوتین برای خدمت در ارتش، سربازگیری و اعزام افراد به مناطق جنگی در اوکراین آغاز شده است.از سویی پلیس روسیه از زمان فراخوان پوتین، بیش از هزار معترض به فراخوان پوتین را بازداشت کرده است. بسیاری از مفسران روسی هشدار داده‌اند افرادی که در تظاهرات‌ غیرمجاز شرکت می‌کنند، به جای زندانی شدن، ممکن است به جبهه‌های جنگ فرستاده شوند. همچنین گزارش شده تعداد افرادی که از مرز شرقی وارد فنلاند می‌شوند افزایش یافته است.فنلاند دارای طولانی‌ترین مرز زمینی با روسیه (۱۳۰۰کیلومتر) در اتحادیه اروپا است.
خبر دیگر اینکه بازرسان سازمان ملل متحد وقوع جنایت جنگی در جنگ اوکراین را تایید کردند.بازرسان در جریان تحقیقات در مناطق کی یف، چرنیگویف، خارکیف و سومی، از ۲۷شهر و شهرک بازدید و با بیش از ۱۵۰قربانی و شاهد مصاحبه کردند. بر اساس شواهد جمع‌آوری‌شده توسط بازرسان، می توان گفت که جنایات جنگی در اوکراین صورت گرفته است که از جمله موارد آن می‌توان به «بمباران مناطق غیرنظامی، موارد متعدد اعدام، شکنجه و بدرفتاری و نیز خشونت جنسی اشاره کرد. بازرسان افزودند: ما از تعداد زیاد اعدام ها در مناطقی که بازدید کردیم متاثر شدیم و اجساد یافت شده ویژگی های مشترکی داشتند که نشانه های قابل مشاهده اعدام محسوب می‌شود، مانند دست های بسته شده از پشت، زخم های گلوله به سر یا بریدن گلو. در این حال دبیرکل ناتو گفت که روسیه باید فوراً جنگ را متوقف کرده و از اوکراین خارج شود. «ینس استولتنبرگ» گفت روسیه قادر به پایان جنگ در اوکراین است. این در حالی است که معاون شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به مجاز بودن استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از خود، تهدید کرد که موشک‌های مافوق صوت روسیه می‌توانند به هر هدفی در اروپا برسند. «دیمیتری مدودف» گفت مسکو می‌تواند از تسلیحات اتمی راهبردی برای محافظت از تمامیت ارضی و منافع خود استفاده کند.
خبر دیگر اینکه روسیه و اوکراین در اقدامی غیرمنتظره بزرگترین مبادله زندانیان از زمان آغاز جنگ را انجام دادند؛ اقدامی که شامل مبادله ۳۰۰ تن از جمله ۱۰ خارجی و فرماندهانی بود که دفاع طولانی اوکراین از ماریوپل را رهبری می‌کردند.

نظر شما