شناسهٔ خبر: 56327180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

شماری از شهرها شب گذشته نیز شاهد تجمعات پراکنده بودند

اعتراض ناآرام

صاحب‌خبر -

شامگاه گذشته، تهران و برخی شهرهای کشور شاهد اعتراض‌های پراکنده‌ای بود که از یکی دو روز گذشته و در پی فوت «مهسا امینی» آغاز شده است.
 آتش زدن یک مأمور فراجا در مشهد
بنا به گزارشی که ایرنا منتشر کرده است، یکی از شهرهایی که دیشب ساعاتی درگیر اجتماعات اعتراضی بود، مشهد بود. این گزارش تأیید کرد که «در مشهد تعدادی از معترضان اقدام به آتش زدن یک دستگاه خودرو و یک مأمور فراجا کردند.» محسن داوری فرماندار مشهد هم در سخنانی خبر داد: «دیشب در مشهد گروه‌های کوچک ۵۰ نفری معترض در راستای اعتراض به موضوع مرحومه امینی به خیابان‌ها آمدند که با توجه به هوشیاری نیروهای امنیتی این تحرکات تحت رصد کامل بود.» وی ادامه داد: «یکی از مأموران انتظامی که در محدوده خیابان احمدآباد دچار آتش‌سوزی شده بود، زنده و هم اکنون با سوختگی ۲۵ درصد در حال درمان است.» او همچنین تأکید کرد: «همه بازداشت شدگان دیشب در مشهد از سران جریانات اغتشاشگر و دارای سابقه وابستگی به جریانات ضدانقلاب هستند یا مستندات ارتباط آنها با گروه‌های معاند به دست آمده است.»
 بازداشت تبعه‌هایی از سه کشور خارجی
ایرنا درباره اعتراض‌ها در تهران هم نوشت: «از ساعت ۱۷ تجمعات محدودی در محدوده میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، میدان فاطمی و خیابان حافظ شکل گرفت. تجمع کنندگان با مسدودسازی موقتی معابر محدوده مرکزی شهر، ضمن آتش زدن سطل‌های زباله، به سوی مأموران انتظامی سنگ پرانی کردند. نیروهای انتظامی نیز با شلیک گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن جمعیت در نقاط مختلف کردند. در نهایت تجمعات در مناطق مذکور تا ساعت ۲۱ به اتمام رسید و ترافیک در معابر عمومی پایتخت روان شد.» استاندار تهران نیز از بازداشت تبعه‌هایی از سه کشور خارجی در تجمعات شب گذشته تهران خبر داد.  محسن منصوری، در  حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی در مسائل اخیر تهران رد پای مداخله برخی از سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود. در بازداشت‌های شب گذشته تجمعات تهران تبعه‌هایی از سه کشور خارجی دستگیر شدند.» وی در توئیتی دیگر خبر داد: «حدود هزار و 800 نفر از افراد حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران، سابقه‌ حضور در تجمعات و بعضاً اغتشاشات قبلی را دارند. از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر دارای سابقه قابل توجه و پرونده در دستگاه‌های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی هستند.»
  مجروح شدن 4 پلیس در شیراز
فرماندار شهرستان شیراز نیز خبر داد: «در جریان تجمع شامگاه سه‌شنبه شیراز در پی فراخوان گروه‌های ضد انقلاب، چهار مأمور انتظامی مجروح شدند و یک همیار پلیس نیز بر اثر شدت جراحات، آسمانی شد.» به گفته «لطف‌الله شیبانی حدود ۱۵ نفر از عوامل درگیری شامگاه سه‌شنبه در خیابان معالی آباد نیز دستگیر شدند.» بنا به گزارشی که ایسنا منتشر کرده است: «شماری از افراد شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به بهانه اعتراض به درگذشت مهسا امینی در خیابان دکتر شریعتی (معالی آباد) شیراز تجمع اعتراضی برپا کردند  که طی آن برخی از آنها، شعارهای ساختارشکنانه سر دادند. در طول مدت برپایی این تجمع‌ که تا حوالی ساعت ۲۲ سه‌شنبه ادامه یافت، خیابان‌های منتهی به معالی‌آباد همچون بلوار چمران شیراز با ترافیک سنگین همراه شد.»
بر اساس گزارش دیگری که ایرنا منتشر کرده است، «در ساری، همدان، ایلام، زنجان، قزوین، بیرجند، تبریز، کیش، اردبیل، بجنورد و کرمان نیز تجمع‌های اندکی گزارش شده است.» این گزارش می‌‌افزاید: «در اراک برخی از اغتشاشگران پس از ورود به صف معترضان در خیابان‌ امام منتهی به میدان شهدای این شهر، با سر دادن شعارهای هنجارشکن به سمت مأموران نیروی انتظامی سنگ پرتاب کردند. در ساری نیز برخی از اغتشاشگران به سمت نیروهای پلیس که از مردم می‌‌خواستند متفرق شوند، سنگ پرت کردند و در مواقعی به سمت پلیس حمله‌ور شده و به اموال عمومی که در مقابل خود می‌‌دیدند آسیب می‌‌زدند.»
 تکذیب کشته شدن یک خانم در تجمع کرمان
سید محمد صابری، رئیس مرکز اورژانس کرمان در گفت‌وگویی، ضمن تکذیب ادعای کشته شدن یک خانم در جریان تجمع سه‌شنبه شب در این شهر گفت: «کلیپی در فضای مجازی با مضمون کشته شدن یک خانم منتشر شده که بررسی‌های ما و رصد بیمارستان‌ها نشان داد این ادعا صحت ندارد.» به گفته وی، «تنها پنج نفر از مأموران که همگی دچار برخی مصدومیت‌های سطحی و جزئی شده بودند توسط اورژانس شناسایی شدند که یکی از آنان در محل درمان شد و چهار نفر دیگر نیز مصدومیت جزئی ناشی از سنگ خوردگی مثلاً در قسمت پا بود و همگی از مراکز درمانی مرخص شده‌‌اند.»
خبرنگاران ایرنا در ایلام نیز گزارش کرده‌اند که «با شروع تجمع‌های محدود و حضور آشوبگران، بسیاری از مغازه‌داران برای دورماندن از تنش و آسیب‌های احتمالی اقدام به بستن وتعطیل مغازه‌های خود کردند. هرچند تعداد معترضان چندان چشمگیر نبود اما با آتش زدن و تخریب اموال عمومی و سنگ‌پرانی سعی در ایجاد وحشت یا تحریک و تهییج افراد حاضر در بازار داشتند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «در زنجان، افرادی هم در مرکز شهر ( چهارراه انقلاب و سبزه میدان) تجمع کردند و کسبه واقع در این خیابان‌ها و بازار زنجان نیز برای جلوگیری از آسیب از سوی آشوبگران مجبور به تعطیلی مغازه‌های خود شدند. در قزوین هم در خیابان‌های خیام و چهارراه عدل و ولی عصر شهر ناآرامی‌هایی گزارش شد و آشوبگران از فرصت استفاده کرده و یک خودروی ون را به آتش کشیدند. در ارومیه نیز حدود ۱۵۰ نفر دست به تجمع زدند که بدون درگیری پایان یافت. در بیرجند مرکز خراسان جنوبی هم گزارش شده است که شماری از افراد که تعداد آنها حدوداً ۱۰۰ نفر بود در میدان مادر این شهر تجمع کردند که با دخالت آرام پلیس جمعیت از این مکان متفرق شد.»
خبرنگاران ایرنا در اصفهان نیز گزارش داده‌اند که «تعدادی معترض در چهارراه نظر اصفهان تجمع کردند، اما بلافاصله با تلاش نیروهای انتظامی از محل متفرق شدند.» این گزارش می‌‌افزاید: «در اردبیل نیز تجمعات پراکنده در میدان شریعتی و محلات معمار، عالی قاپو، اسماعیل بیگ و سقاخانه رخ داد که عوامل نیروی انتظامی اقدام به متفرق کردن جمعیت کردند. در کرمانشاه نیز گزارش شده است که حدود ۳۰۰ نفر ضمن تجمع در منطقه ۲۲ بهمن این شهر شعارهای هنجارشکنانه سر دادند. تجمع کنندگان همچنین مانع تردد خودروها شده و باعث ایجاد ترافیک سنگین در شهر شدند.»
خبرنگاران ایرنا از رشت نیز گزارش داده‌اند که «در برخی نقاط ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تجمع کردند که نیروهای انتظامی سعی در پراکنده کردن آنها داشتند و مغازه‌ها و فروشگاه‌های خیابان‌های اصلی از بعد ازظهر امروز تعطیل شد.» در کرمان نیز گزارش داده‌اند «بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر ضمن حمل تعدادی پلاکارد و سر دادن شعارهایی اعتراض خود را نمایش دادند. تعدادی از تجمع کنندگان که قصد داشتند به اموال عمومی و خودروهای عبوری با پرتاب سنگ آسیب بزنند  توسط پلیس دستگیر شدند. تجمعات اعتراضی و رفتارهای ساختار شکنانه سه‌شنبه شب از میدان تقی آباد تا فلکه پارک مشهد نیز موجب اختلال در تردد شهری و حمل و نقل عمومی در یکی از مسیرهای اصلی این کلانشهر شد. در مسیر یاد شده بارها معترضان که تعداد آنها حدود ۴۰۰ نفر تخمین زده می‌‌شد، ضمن سر دادن شعارهای تند و ساختار شکنانه قصد انسداد مسیر در تقاطع پاستور، میدان ملک آباد و دیگر نقاط حساس را داشتند که با حضور بموقع نیروی انتظامی انسداد مسیر برطرف شد.»
 بازداشت در کرج
این گزارش می‌‌افزاید: «بافت مرکزی تبریز نیزبرای ساعاتی شاهد برگزاری تجمع گروه‌هایی از مردم بود که در این بین برخی از اغتشاشگران پس از درخواست پلیس برای ترک محل با آنان درگیر و دستگیر شدند. برخی از آشوبگران نیز به دنبال آتش زدن سطل‌های زباله برای بستن خیابان شریعتی بودند که پلیس مانع این اقدام شد. همچنین   تجمع اعتراضی در کرج بوقوع پیوست و در این میان اغتشاشگران تلاش کردند به اموال عمومی آسیب بزنند که پلیس مانع آن شد.» حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز در این راستا خبر داد: «در البرز کشته و زخمی نداشته و فقط تعدادی بازداشت انجام شده و در حال پیگیری است.»  
 خسارت‌ها در قم
علیرضا اقبالیان  مدیر منطقه چهار شهرداری قم هم با اشاره به خسارت‌های وارده طی حوادث شب گذشته در این شهر گفت: «۱۶۰ میلیون تومان خسارت به اموال عمومی مردم در پی اتفاقات شب گذشته برجا ماند و در حال حاضر نیروهای شهرداری در حال ترمیم خسارت‌های وارده مانند آسفالت معابر هستند.»

فوت ۳ نفر در اعتراضات اخیر کردستان

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان کشته‌شدن یک شهروند دیواندره‌ای را تأیید کرد و گفت: «براساس نظر متخصص، این فرد با سلاح جنگی کشته شده که هیچ کدام از رده‌های نیرو‌های مسلح از این نوع سلاح استفاده نکرده‌اند.»  به گزارش فارس، وی ادامه داد: «قطعاً این سناریوی دشمن بوده که بلافاصله مشخصات و تصویر آن فرد در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد.» زارعی‌کوشا افزود: «آنها فرد دیگری را با همان شرایط در خودرویی در کنار بیمارستان سقز رها کرده بودند.» زارعی‌کوشا همچنین از کشته‌شدن سه فرد در جریان تجمعات در شهرهای استان خبر داد و گفت: «مرگ هر سه نفر مشکوک است.» وی ادامه داد: «ما در مقابل کسانی که فوت مهسا امینی را رمز قرار داده و به دنبال ایجاد ناامنی در کردستان هستند و آن را به سایر استان‌ها گسترش دهند، ایستادگی و برخورد خواهیم کرد.» استاندار کردستان در ادامه به خانواده‌ها هشدار داد: «ضدانقلاب و گروهک‌های معاند به دنبال سناریوی کشته‌سازی هستند لذا خانواده‌ها مراقب فرزندان‌شان باشند.»

برچسب‌ها:

نظر شما