شناسهٔ خبر: 56305802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

سازمان ملل: نزدیک به یک میلیون نفر با خطر گرسنگی دست به گریبانند

درگیری های محلی و شرایط وخیم آب و هوایی، محرک اصلی گرسنگی حاد هستند که در سال جاری به واسطه بی ثباتی اقتصادی مرتبط با تاثیرات همه گیری کووید – ۱۹ و جنگ اوکراین، تشدید شده است.

صاحب‌خبر -
سازمان ملل متحد روز چهارشنبه هشدار داد که در سال جاری نزدیک به یک میلیون نفر در افغانستان، اتیوپی، سودان جنوبی، سومالی و یمن در نبود کمک و با شدت گرفتن بحران جهانی غذا، از گرسنگی می میرند یا با گرسنگی مواجه خواهند شد.
 
به گزارش ایرنا، درگیری های محلی و شرایط وخیم آب و هوایی، محرک اصلی گرسنگی حاد هستند که در سال جاری به واسطه بی ثباتی اقتصادی مرتبط با تاثیرات همه گیری کووید – ۱۹ و جنگ اوکراین، تشدید شده است.
 
رئیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفت: خشکسالی شدید در شاخ آفریقا مردم را تا مرز گرسنگی پیش برده است. در این میان، ناامنی غذایی واقعی به سرعت در حال افزایش است و در سراسر جهان گسترش می یابد و بدون یک پاسخ بشردوستانه در ابعاد گسترده، وضعیت احتمالا در ماه های آینده بدتر خواهد شد.
 
اگرچه قیمت جهانی کالاهای کشاورزی در ماه های اخیر به بالاترین حد خود رسیده، قیمت مواد غذایی در چندین کشور همچنان بالاست و در صورت شکست توافق بین روسیه و اوکراین برای صادرات غلات و کود، ممکن است بهای مواد غذایی در این کشورها همچنان بالا بماند.
 
 اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ غلات جهان است و روسیه از نظر صادرات غلات در رتبه سوم و در زمینه صادرت کود در رتبه اول قرار دارد.
 
براساس گزارش فصلی فائو که به طور مشترک با کمک برنامه جهانی غذای ملل متحد تهیه شده، بهای بالای مواد غذایی، سوخت و کود، اقتصادهای پیشرفته را مجبور به تشدید سیاست پولی کرده است. این امر، هزینه اعتبار را برای کشورهای کم درآمد افزایش داده، وارداتشان را محدود و این کشورها را مجبور به اعمال اقدامات ریاضتی کرده است.
 
این گزارش در ادامه حاکی است که انتظار می رود این روند در ماه های آتی به واسطه فقر و ناامنی غذایی و همچنین خطر نارضایتی مدنی ناشی از افزایش مشکلات اجتماعی – اقتصادی، تشدید شود.

برچسب‌ها:

نظر شما