شناسهٔ خبر: 56304136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سردار سرلشکر باقري : فتح خرمشهرهاي ديگري در پيش است

صاحب‌خبر -
سردار سرلشکر باقري : فتح خرمشهرهاي ديگري در پيش است
خبرگزاری آریا-رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز نگاه به درون و داشته های ملی تنها مسیر راهگشای حل مشکلات کنونی و آینده کشور و فتح خرمشهرهای دیگر نیز خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری آریا سردار سرلشکر باقری که پیش از سخنان رهبر معظم انقلا در دیدار با فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس سخن می گفت افزود: عزیزانی که امروز توفیق شرفیابی به محضر حضرتعالی پیدا کرده اند، جمعی از پیشکستوتان و فرماندهان دفاع مقدس و مقاومت  شامل فرماندهان، رزمندگان ، جهادگران ، خانواده ها معظم شهیدان، ایثارگران، جانبازان ، آزادگان ، روحانیون ، بانوان، اقوام ، اقشار ، مداحان ، پزشکان ، پرستاران ، شاعران ، نویسندگان ، سینماگران و دیگر اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر در سطح ملی می باشند که به نمایندگی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت سراسر کشور در این جمع حضور دارند
همچنین تعداد کثیری از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در مراکز استان ها ، شهرستان ها و دیگر مراکز لشکری و کشوری به صورت تصویری در ارتباط هستند.
موجب افتخار است که در گام دوم انقلاب اسلامی و در آستانه چهل و دومین حماسه ایستادگی ، مقاومت و پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس که تنظیم کننده حیثیت ، هویت ، امنیت و شکوه ملت بزرگ ایران و مقوم ارزش های متعالی انقلاب اسلامی است با هدف تجلیل و تکریم افتخار آفرینان و حماسه سازان جهاد و شهادت بهره گیری از ذخیره ارزشمند دفاع مقدس و معرفی سبک زندگی نورانی رزمندگان اسلام و شهدای عظیم الشان سومین آئین تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت با استعانت از درگاه الهی در محضر حضرتعالی برگزار کنیم.
نگاه به دفاع مقدس پس از چهار دهه نشان می دهد جنگ بزرگ تحمیل شده به ملت ستمدیده ایران که با انقلاب بزرگ خود به تازگی کشور خود از چنگال رژیم وابسته و حکومت سیاه گذشته آزاد نموده بود، باالطاف خداوند و به برکت رهبری امام راحل و خون شهیدان و تلاش ایثارگران و ملت بزرگ ایران و به رغم خواست و اراده دشمنان برای شکست حکومت نوپا و گنجینه بزرگ و سرمایه ای ماندگار برای تداوم تلاش ، پیشرفت ، عزت کشور و سربلندی کشور تبدیل گردید.
چه بسیار بن بست ها و سختی ها طاقت فرسا در دوران دفاع مقدس که با اتکای به قدرت الهی و ابتکار و خلاقیت و مجاهدت خالصانه به پیروزی های شیرین تبدیل گردید .
شاید یکی از مهم ترین آن ها تبدیل بن بست شکست و عقب نشینی و ناامیدی ماه های اول جنگ با تغییر راهبرد نبرد کلاسیک مبتنی بر ابزار به نبرد انقلابی مبتنی بر ابتکار بومی و رزمندگان مجاهد انقلابی و البته استفاده بهینه از ابزار نظامی و تبدیل فاصله میان ارتش و سپاه به وحدت و هم افزایی و عملیات های پیروز ثامن ائمه (ع) و طریق القدس ، فتح المبین و نهایتا آزاد سازی خرمشهر بر عملیات بیت المقدس باشد و نمونه های دیگر بسیارند.
لازم به تاکید است که از صمیم جان اعتقاد داریم امروز نیز نگاه به درون و داشته های ملی اتکای به سرمایه عظیم جوانان دانشمند و انقلابی کشور و طراحی و برنامه ریزی آینده کشور براساس ابتکارات برخواسته از دانش و درک صحیح و عمل مجاهدانه با روحیات آن دوران نورانی قطعا تنها مسیر راهگشای حل مشکلات کنونی و آینده کشور و فتح خرمشهرهای دیگر نیز خواهد بود.
ما حسب تاکید آن رهبر و فرمانده عزیز انتظار و خواست ملت بزرگ ایران وتکلیف شرعی و ملی ، حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس و زنده نگه داشتن معارف پرافتخار و بهره گیری از تجارب ارزشمند آن را وظیفه دینی خود می دانیم .
و پاسداری از کیان ایران اسلامی ، عزت ، کرامت و سربلندی ملت ایران از هیچ کوششی تا پای جان دریغ نخواهیم کرد.
ما خود را موظف می دانیم که با همراهی تمامی دلسوزان انقلاب اسلامی به ویژه پیشکسوتان جهاد و شهادت، فرهیختگان ، اندیشمندان و جوانان غیرتمند این مرز و وبوم گنج دفاع مقدس که ثروتی بی پایان ، هویت بخش و الهام آفرین است در راه اعتلای بازدارندگی ، عزت ، امنیت ، استقلال ، آزادی ، سلامت ، آسایش و آرامش ملت بزرگ ایران به کار بگیریم و از هرگونه دروغ ، اغراق، تحریف و انحراف مصون داشته و اجازه ندهیم آن دوران پرافتخار، عزت آفرین و انسان ساز به فراموشی سپرده شود.
نشر و ارزش های و ترویج فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس و مقاومت را به محضرتان تقدیم کنم.
یک - 477 ستاد مجازی تحت عنوان ستادهای گرامیداشت مناسبت های ملی دفاع مقدس و مقاومت در دستگاه ها و سازمان های کشوری و لشکری در استان ها و شهرستان ها تا سطح روستاها برقرار شده که برگزار شده که در طول سال برنامه های خود را اجرا می کنند.
دراین خصوص تعیین چهل مناسبت و موضوع مهم و ملی به عنوان مناسبت های محوری دفاع مقدس در سال 41 و سامانه یکپارچه و بی درنگ برای ثبت برنامه ها و فعالیت های مرتبط با دفاع مقدس در ستادهای ذکر شده در سراسر کشور طراحی و ایجاد گردیده است.
دو - سیاست گذاری و هماهنگی های کلان مرتبط با ترویج ، نشر و تبیین ارزش های دفاع مقدس و مقاومت توسط هیات امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور به صورت مرتب برگزار می شود که به حمدالله تاکنون 20 سند اساسی از قبیل آیین نامه های اصلی و کلان تصویب و پس از تصویب در روزنامه رسمی کشور ابلاغ گردیده و در حال اجرا و نظارت است .
همچنین شورای هماهنگی همین موضوع در استان ها با مسئولیت استانداران و در شهرها و شهرستان ها با مسئولیت فرمانداران در حال منظم هستند.
سه -حضور موثر در شورای اجتماعی کشور ، شورای فرهنگ عمومی ، شورای عالی جوانان، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و بهره گیری مطلوب از ظرفیت ها و قابلیت های این شوراها در جهت تحکیم و تقویت ارزش های دفاع مقدس و مقاومت هدف گذاری و مورد اقدام قرار گرفته است.
چهار - تعامل و همکاری نزدیک مسئولان دولتی ، شوراهای شهر ، شهرداری های سراسر کشور برای بهره گیری از امکانات و توانمندی های موجود برای ساخت مراکز فرهنگی و موزه ها، یادمان های مناطق عملیاتی و یادمان های شهدای گمنام دفاع مقدس
تهیه دانش نامه های دفاع مقدس ملی و استانی و برگزاری کنگره های بزرگداشت شهدا در استان ها و شهرستان ها با تولید و انتشار محتوا و همچنین تقویت و پشتیبانی موسسات مردم نهاد فعال در این عرصه و برگزاری جشنواره ملی تجلیل از فعالان فضای مجازی دفاع مقدس برای تشویق و حمایت از فعالان و علاقه مندان به ویژه جوانان و نوجوانان به تولید و انتشار محتواهای مناسب مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت مورد توجه ، هماهنگی و اقدام است.
شش - ایجاد وراه اندازی سامانه جامع مجازی اسناد دفاع مقدس اعم از اسناد مکتوب وغیر مکتوب با سازمان دهی 38 میلیون سند دفاع مقدس به منظور تسهیل دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان داخل و خارج از کشور از جمله اقدامات مبنایی در این حوزه است.
هفت - در خصوص ایجاد رشته ها و سرفصل های درسی مرتبط با دفاع مقدس و گسترش ، توسعه و هماهنگی دو واحد درس دفاع مقدس در دوره کارشناسی دانشگاه ها و مراکز علمی به حمدالله با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی ، وزارت علوم و تحقیقات ، وزارت بهداشت ، درمان ، دانشگاه آزاد و حوزه های علمیه در سراسر کشور اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.
علاوه بر این رشته تخصصی تجزیه و تحلیل دفاع مقدس د ر سطح کارشناسی ارشد در برخی از دانشگاه و در سطح دکتری در دانشگاه عالی دفاع ملی برقرار و فعال گردیده است.
هشت - در حوزه تولیدات فرهنگی و ادبی به ویژه کتاب با برنامه ریزی های به عمل آمده و تقسیم کار صورت گرفته به حمدالله شاهد روند رو به رشدی در سطح کشور هستیم به گونه ای که مجموعه تولیدات کتاب های مرتبط با دفاع مقدس از 958 عنوان در سال 1394 با 240 درصد رشد به 2 هزار و 296 عنوان در سال 1400 رسیده است.
در خصوص و انتشار کتاب های صوتی نیز تاکنون بیش از هزار و 200 عنوان کتاب صوتی ویژه تلفن های هوشمند منتشر گردیده است
در همین حوزه برابر با آیین نامه های مصوب با همکاری شایسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از تحریف و انحراف تاکنون در چهار سال گذشته نظارت بر تولید و انتشار قریب به هفت هزار عنوان کتاب ادبی و تاریخی دفاع مقدس با روندی به روبه رشد در حال انجام است.
نه- با توجه به تاکید حضرتعالی در خصوص نهضت خاطره گویی با برگزاری 500 کارگاه آموزشی و توجیحی با برگزاری جلسات خاطره گویی توسط فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در اقصی نقاط کشور برخوردار بوده به طوری که در 4 سال گذشته قریب 10 هزار ساعت مراسم خاطره گویی برگزار گردیده است.
ده - باتوجه به وعده داده شده تاکنون 24 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در استان های کشور به بهره برداری رسیده و به حول و قوه الهی توافق چشم انداز سال 1404 ، 36 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در سراسر کشور به عنوان پایگاه محوری و مرکز تجمع فرهنگی برای پیشکسوتان جهاد و مقاومت و همچنین حضور جوانان و نوجوانان به بهره برداری خواهد رسید.
ضمنا موزه بین المللی استکبار ستیزی صحرای طبس نیز ان شاء الله در سال 1402 تکمیل و راه اندازی خواهد شد.
یازده - مزارهای شهدای گمنام دفاع مقدس به لطف الهی به حلقه های وصل و مراکز فرهنگی اثربخش و الهام آفرین تبدیل شده اند.
در حال حاضر مناطق مختلف کشور مزین به تعداد 10 هزار و 422 شهید والامقام گمنام در 2 هزار و 306 یادمان است که به لطف الهی در حال تکمیل هستند.
دوازده- کلان طرح های مطالعاتی دفاع مقدس به عنوان پژوهش های علمی حاوی گنجینه عظیم و معتبر در حوزه دفاع مقدس در طول 12 سال گذشته با همت بلند محققین در کلیه ابعاد ، حوزه ها و محیط ها مرتبط با دفاع مقدس و مشارکت و تعامل سازمان های نیروهای مسلح و دستگاه های کشور به انجام رسیده و تا پایان امسال برای بهره برداری و دسترسی آحاد پژوهشگران و نخبگان علمی ارائه می گردد
در همین راستا و ضرورت جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در سال جاری همایش علمی و پژوهشی این حوزه برگزار خواهد شد.
سیزده - برابر سند ملی راهیان نور و با همکاری و مشارکت چهل سازمان و دستگاه لشکری و کشوری از سال 92 تا قبل از شروع ویروس کرونا در سال 98 مجموعا 42 میلیون و 490 هزار نفر شامل سفرهای مکرر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در قالب کاروان های راهیان نور بازدید داشته اند.
خوشبختانه پس از فروکش کردند کرونا در ابتدای امسال با یک میلیون و 200 هزار نفر که اکثرا نوجوانان و جوانان بوده اند مجددا فعال گردیده است .
ایمنی کاروان های راهیان نور که مورد تاکید حضرتعالی در دیدارهای مختلف بوده است ، در سرلوحه اقدامات قرار گرفته و با وجود افزایش زائر و تردد راهیان نور در طول سال و در هفت استان مرزی و ساحلی کشور با تلاش کلیه دستگاه های ذیربط به ویژه عوامل انتظامی ،راهداری و امدادی به حمدالله آمار تلفات جاده ای در سال های 97 و 98 و سال جاری به صفر رسیده است
برابر اوامرتان در دیدار نوروزی سال 96 مبنی بر تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس تجلیل از پیشکسوتان به عنوان یک برنامه مستمر و روبه رشد از تعداد 500 نفر از 96 آغاز شده و در سال های 99 و 1400 هر سال به یک میلیون نفر از پیشکسوتان رزمنده و سایر دست اندرکاران دفاع مقدس رسیده و مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند.
این حرکت ارزشمند و امیدآفرین که با مشارکت کلیه دستگاه های لشکری و کشوری به ویژه فرمانداران ، استانداران، شهرداران ، ائمه جمعه و جماعات صورت می گیرد نماد بارزی از اهتمام ملی برای قدرشناسی از رزمندگان و افتخارآفرینان جهاد و مقاومت است
شناسایی و سازماندهی ظرفیت های ارزشمند پیشکسوتان عزیز دفاع مقدس از جمله برنامه هایی است که به موازات این آیین ها مورد توجه قرار گرفته است ، به گونه ای که امروز بهره گیری از ظرفیت پیشکسوتان در فعالیت های گوناگون اجتماعی ، فرهنگی ، مقابله با حوادث غیر مترقبه و حضور موثر آن ها در عرضه جهاد تبیین و نهضت خاطره گویی به بخشی از رسالت این عزیزان تبدیل شده است.
در پایان وظیفه خود می دانم از کلیه فرماندهان نیروهای مسلح ، مسئولان دولتی ، استانداران ، فرمانداران ، ائمه جمعه و جماعات ، روسای دانشگاه ها ، حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و مدارس سراسر کشور که در نشر و ترویج فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس و مقاومت تلاش می نمایند صمیمانه قدردانی کنم.
ضمن تشکر مجدد از محضر حضرتعالی استدعا دارم که تا در صورت صلاحدید جمع حاضر و عزیزان در سراسر کشور با رهنمودها و فرمایش های ارزشمندتان بهره مند بفرمایید.

نظر شما