شناسهٔ خبر: 56302738 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نشست خبری سخنگوی وزارت صمت؛

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به آریا: استیضاح وزیر صمت مطرح نیست/ کیفیت خودروهای داخلی قابل قبول نیست

صاحب‌خبر -
قالیباف در پاسخ به آریا: استیضاح وزیر صمت مطرح نیست/ کیفیت خودروهای داخلی قابل قبول نیست
خبرگزاری آریا- دومین نشست خبری سخنگوی وزارت صمت با اصحاب رسانه برگزار شد.

استیضاح وزیر صمت مطرح نیست
امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز چهارشنبه 30 شهریور 1401 در دومین نشست خبری اش در پاسخ به پرسش اول خبرنگار خبرگزاری آریا در خصوص استیضاح وزیر صمت گفت: این مساله به هیچ عنوان مطرح نیست و شاید برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به برخی موارد داشته باشند، اما این موضوع را نباید به پای کل مجلس گذاشت.

کیفیت خودروهای داخلی قابل قبول نیست
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش دیگر درباره کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و انتقادها به آیین نامه واردات خودرو گفت: از نظر این وزارتخانه کیفیت خودروها قابل قبول نیست. ما به دنبال وزارتخانه نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را نداریم، اما ساز و کارها و کمک‌هایی طراحی شده تا ارتقای کیفیت محصولات آنها اتفاق بیفتد.
قالیباف بیان داشت: در خصوص کیفیت خودرو پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی شده که برای کوتاه مدت، پروژه‌هایی باید تعریف شود که ناظر بر رفع عیوب محصولات باشد، اما برای بلندمدت ایجاد پلتفرم‌های جدید خودرویی که محصولات آنها در سال 1403 و 1402 وارد بازار خواهد شد.
سخنگوی وزارت صنعت یادآور شد: در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو شاهد انعقاد 700 میلیون یورو تفاهم نامه بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و روسی و مطرح شدن صادرات خودروهای شاهین و تارا به این کشور بودیم که ناظر بر ارتقای کیفی محصولات ایرانی است.
وی همچنین از تولید و ورود خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم 1402 به بازار خبر داد و گفت: این خودرو که حاصل هم افزایی و تعامل ایران خودرو سایپا و قطعه‌سازان درجه یک کشور است، در حد و اندازه کلاس خودروهای اقتصادی روز جهان است.
وی در رابطه با شرکت‌های متقاضی واردات خودرو گفت: حدود 200 شرکت درخواست  واردات خودرو را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال کرده‌اند و از این تعداد برخی تقاضاها  و درخواست‌ها ناقص است و بدون توجه به الزامات آیین نامه بوده، لذا برای تکمیل فرآیند درخواست این واردکنندگان ممکن است مهلت ارائه مدارک به وزارت صمت تمدید شود، اما تمدید مهلت نیز خیلی طولانی نخواهد بود ضمن اینکه تقاضای شرکت‌هایی که مدارک کامل عرضه کرده‌اند در حال بررسی است، لذا ممکن است دادن مجوز واردات قدری به طول انجامد.
سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: دستورالعمل اجرایی آیین نامه خودرو تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.
وی درباره اینکه خودروهای وارداتی از چه کشوری وارد می شود اظهار داشت: تا این لحظه قرار نیست هیچ خودرویی از هند و برزیل وارد شود آنچه شرکت‌ها مذاکره کرده‌اند مذاکره با  برندهای خوب خودروساز اروپایی و کره‌ای است، اما در رده خودروهای اقتصادی است و لذا این خودروهای وارداتی نمی‌تواند استانداردهای 85 گانه را پاس نکند.
قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا نرخ خودروهای داخلی افزایش می‌یابد، گفت: خودروسازان شاید خیلی درخواست‌های زیادی داشته باشند و بخواهند خودرو را با ده برابر قیمت فعلی بفروشند، اما آیا باید کسی باید جلوی آنها بایستد و از منافع مصرف کنندگان دفاع کنند. خودروسازان می‌گویند با زیان انباشته مواجهند، اما سوال این است که آیا این زیان انباشته باید با افزایش قیمت و از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت شود و یا خودروسازان باید ساختار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح کنند؟
وی بیان داشت:  خودروسازان املاک مازادی دارند و صدها شرکت دارند که در آن شرکت‌ها معلوم نیست، چه خبر است و نیروی مازاد دارند و لذا باید اینها از جیب مصرف کننده برود؟  تا زمانی که خودروسازان گام‌های اساسی برای اصلاح ساختار برندارند، نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیانشان جبران شود. البته خودروسازان اقداماتی در راستای اصلاح ساختار انجام داده‌اند و شرکت‌ها در حال جمع شدن است.
سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: البته مسیر صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را نبسته‌ایم و باز است خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست‌ خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کنند تا در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و حتی ممکن است اجازه افزایش قمیت داده شود، زیرا به هرحال خودروسازان با افزایش قمیت مواد اولیه مواجه‌اند.



نظر شما