شناسهٔ خبر: 56216015 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مرگ مغزی «مهسا امینی» و واکنش ها به گشت ارشاد؛ رییس قوه قضاییه با صدور دستور ویژه موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد

صاحب‌خبر -

شفقنا- خانم مهسا امینی ۲۲ ساله‌ که همراه با خانواده از سنندج برای دیدار با خویشاوندان به تهران آمده بود، پس از  انتقال به بازدااشتگاه وزرا از سوی گشت ارشاد، به کما رفت و پس از سه روز بستری در بیمارستان عصر جمعه (25 شهریورماه) درگذشت. این اتفاق واکنش های بسیاری به همراه داشته است.

به گزارش شفقنا، عصر روز سه‌شنبه، ماموران گشت ارشاد مهسا امینی را در بزرگراه شهید حقانی تهران بازداشت می‌کنند. ماموران به برادرش کیارش یا طبق روایتی دیگر به دخترخاله خانم امینی که در محل حاضر بوده، گفتند که مهسا را برای 40 دقیقه کلاس توجیهی و آموزشی به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا می‌برند. دو ساعت بعد، اقوام خانم امینی متوجه می‌شوند که مهسا به کما رفته و با ماشین آمبولانس از ساختمان وزرا خارج شده است.

مطالب مختلفی درباره علت به کما رفتن خانم امینی منتشر شده است، از عارضه ناگهانی قلبی، داشتن نارسایی قلبی و ضرب و شتم و ضربات وارد به سر مطرح شده است. هنوز به طور دقیق علت به کما رفتن خانم امینی از سوی پزشکان معالج و نهادهای مسئول مشخص نشده است.

فرماندهی انتظامی تهران: «هیچ گونه برخورد فیزیکی با مهسا امینی انجام نشده است/ تصاویر ضبط شده دوربین ها به رویت خانواده آن مرحوم رسید» + ویدیو

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه ای در مورد فوت خانم مهسا امینی توضیحاتی داد.

به گزارش شفقنا؛ در اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آمده است: «در اجرای دستور فرمانده کل انتظامی کشور مبنی بر رسیدگی دقیق به این موضوع به فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در همان ساعات اولیه حادثه فوق، بلافاصله رسیدگی به آن بدون هیچ گونه ملاحظه ای در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت.

براساس نتایج به دست آمده و بازبینی دوربین های مداربسته نامبرده روز سه شنبه مورخ 22 شهریور ماه جاری به همراه تعدادی از افراد به دلیل «پوشش نامناسب» توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می شود که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد.

لازم به ذکر است، تصاویر ضبط شده دوربین های مدار بسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است.

توضیح اینکه بر اساس رسیدگی دقیق به عمل آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.»

پلیس می گوید مهسا امینی دچار عارضه قلبی شد

در پی انتشار اخباری درباره به کما رفتن این دختر جوان، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

در توضیحات پلیس آمده است: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران، اعلام کرد: «مستندات مربوطه در این خصوص در اختیار پلیس است و اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.»

دستور رئیس جمهور به وزیر کشور برای بررسی ماجرای «مهسا امینی»

رییس جمهور به وزیر کشور دستور داد علت حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی را با فوریت و دقت بررسی و نتیجه را گزارش کنند.

به گزارش شفقنا، وزیر کشور در پی دستور رئیس‌جمهور خطاب به معاون امنیتی وزارت کشور اعلام کرد: با توجه به دستور رئیس‌جمهور، در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.

وزیر کشور: علت فوت «مهسا امینی» به اطلاع مردم خواهد رسید

وزیر کشور اعلام کرد که علت فوت مهسا امینی به محض مشخص شدن، به اطلاع مردم خواهد رسید.

به گزارش شفقنا، ساعتی پس از اعلام خبر فوت مهسا امینی، احمد وحیدی وزیر کشور که پیش از ظهر امروز از سوی رییس جمهور مسوول بررسی علت حادثه رخ داده برای این شهروند شد، در گفت‌وگو با شبکه خبر با تاکید بر عزم زیر مجموعه متبوعش برای بررسی علت فوت این شهروند، بخش زیادی از علت روشن شدن مساله را در گرو بررسی علایم پزشکی منتهی به این مرگ دانست.

وی با تاکید بر رعایت دقت در اظهار نظرها پیرامون علت وقوع این حادثه، گفت: ممکن است مسایل در این شرایط مبهم و غیر صحیح مطرح شود که درست نیست، باید دقت لازم صورت گیرد، کار بررسی علت این حادثه دنبال می‌شود و ما در این زمینه حتی از استانداری تهران به جهت اینکه حادثه در استان تهران اتفاق افتاده خواسته‌ایم همکاری کنند و همه دستگاه‌ها دنبال این هستند علت فوت مشخص شود که به محض مشخص شدن به اطلاع مردم خواهد رسید.

قالیباف: کمیسیون داخلی مجلس موضوع «مهسا امینی» را بررسی می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را مامور به رسیدگی به اتفاق رخ داده برای مهسا امینی کرد.

به گزارش شفقنا، در متن پیام آقای قالیباف آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اتفاق تلخ اخیر برای یکی از بانوان در یکی از بخش های پلیس تهران، سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و تاسف شدید اینجانب شد.

در این زمینه ضمن تاکید بر اینکه فصل الخطاب همه برای موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعی و فرهنگی باید عمل به قانون و رفتار قانون‌مندانه باشد، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ماموریت می‌دهم همه ابعاد این موضوع را با قید فوریت و دقت بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارایه کند.

در صورتی که در گزارش کوتاهی و تقصیری مشاهده شد، در گزارش ارائه شده، الزامات لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد مورد توجه قرار گیرد.

دستور دادستان تهران: تشکیل کارگروه ویژه پزشکی قانونی برای بررسی وضعیت «مهسا امینی»

در پی انتشار خبری در مورد فاجعه‌ی تلخ مهسا امینی، علی صالحی دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

بر اساس این گزارش، کارگروهی ویژه از پزشکی قانونی تشکیل شده تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی‌های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند.

این کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا امینی و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکی قانونی فعالیت خود را آغاز و آخرین وضعیت جسمی وی را نیز مورد بررسی قرار داده اند.

دادستان تهران تاکید نموده مشخص شود انتقال این خانم به مرکز پلیس از لحاظ پزشکی، چقدر در وقوع این حادثه موثر بوده است.

همچنین از طرف دادستان تهران بازپرس ویژه و تیم مجربی برای بررسی ابعاد این پرونده تعیین شده است.

دستور رئیس کل دادگستری استان تهران

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، به‌دنبال وقوع عارضه جسمی برای خانم «مهسا امینی» در یکی از مراکز پلیس و در اجرای دستورالعمل اجرایی «بند ۱۵ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» و «سند امنیت قضایی»، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران به معاون قضایی و دبیر هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران ماموریت داد تا به قید فوریت در خصوص علل و چگونگی بروز این عارضه برای فرد مورد اشاره، بازرسی‌ها و بررسی‌های لازم را انجام دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخشی از دستور خود خطاب به دبیر هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران با یادآوری این مقوله که عمل و اقدام تمامی دستگاه‌ها، در هر شرایطی باید استوار بر قوانین و مقررات باشد، تاکید کرد: در صورتی که نتایج بازرسی‌ها و بررسی‌های قضایی، بیان‌گر وقوع تخلف، اهمال و یا کوتاهی باشد، قطعا موضوع بر اساس ماده 15 دستورالعمل اجرایی بند 15 قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، به هیات مرکزی با ریاست رئیس محترم قوه قضاییه کتبا گزارش و با اولویت در مرجع قضایی صالح مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

«امیدی به زنده ماندن نیست!»

اعتماد آنلاین پیش از فوت خانم امینی در گزارش درباره وضعیت سلامتی مهسا امینی از زبان برادرش نوشت: «پس‌ از اینکه به این بیمارستان رسیدیم متوجه شدیم خواهرم در بخش ویژه این بیمارستان در حال کما قرار دارد و پزشکان به ما گفتند او توأمان سکته مغزی و سکته قلبی داشته است. تا شامگاه چهارشنبه که اجازه دادند خواهرم را ببینیم او کماکان در کما بود و هوشیاری بسیار پایینی داشت و علی‌رغم اینکه با کمک دستگاه ضربان قلب داشت اما پزشکان به خانواده گفته‌اند چندان امیدی به زنده ماندن ایشان نیست.

دایی مهسا نیز در حالی که نمی‌توانست صحبت کند، فقط این جمله را گفت که حال مهسا اصلا مساعد نیست.»

به هر ترتیب، انتشار گسترده تصویر مهسا امینی روی تخت بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی و همچنین فوت این بانوی جوان، واکنش های بسیاری به دنبال داشته است.

در ادامه واکنش مسئولین و شخصیت های مختلف را می خوانید:

آیت الله محقق داماد با اشاره به درگذشت خانم مهسا امینی: این حوادث معلول است و باید درجستجوی علتها بود

آیت الله مصطفی محقق داماد در ارتباط با درگذشت خانم مهسا امینی بیانیه ای صادر کرد و خاطرنشان ساخت: این حوادث معلول است و باید درجستجوی علتها بود

به گزارش شفقنا متن بیانیه آیت الله مصطفی محقق داماد به این شرح است:

انا لله وانا الیه راجعون

حادثه مرگ جانسوز هموطن عزیزمان مهسا امینی موجب جریحه دارشدن قلوب مردم شریف ایران شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خاندان داغداروعموم ملت سوگوار ،رخصت می طلبم که به چند نکته تاکید و تصریح نمایم؛

۱- در وقوع این حوادث به دنبال خاطی گشتن و حتی به مجازات خاطیان رده های پایین بسنده کردن نه درد و سوز عمومی را تسکین می بخشد و نه امیدی به عدم تکرار نظیر آن ایجاد می کند زیرا این حوادث معلول است
و باید در جستجوی علت ها بود.

۲- در حادثه ننگین زندان کهریزک سال ۸۸ برغم وقوع جنایتی هولناک و ننگین سرانجام به مجازات چند مباشر ضعیف منتهی شد و اسباب اقوی نه تنها معفو بلکه برخی در مقامات برتر منصوب شدند درحالی که به یقین حادثه مزبور دال بر بی کفایتی و سوء مدیریت آنان بود و چنانچه شایسته سالاری انجام می شد از تکرار آن جلوگیری به عمل می آمد.

۳- امر به معروف و نهی از منکر به معنای صحیح و منطبق با تعلیمات اسلامی را هرگز کسی انکار نمی کند. ولی به یقین این دو فریضه الهی شرایطی دارد و در راس آنها نه تنها آشنایی بلکه آگاهی کافی و عمیق مجریان با معروف و منکر است.

تشکیل این نهاد و دادن آن به دست افرادنا آگاه انحرافی است روشن از تعالیم اسلامی و راهی است برای سلب آزادی های قانونی و شرعی شهروندان. در روایت مسعده بن صدقه امام صادق (ع) فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر باید توسط کسانی انجام شود که معروف را از منکر بشناسند نه کسانی که خود هدایت نشده اند تا دیگران را هدایت کنند – (وسایل ج۱۱ ص۲۰۰)

۴-مظهر کامل معروف تذکر خیرخواهانه و نقد قدرت حاکمه است و نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرف ساختن افکار عمومی از وظایف اصلی آنان.

۵-در جامعه ای که فساد و سوء استفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هر روز خبرش حتی از رسانه ملی به گوش می رسد و ارقامش حیرت آور است به یقین نهی از منکر معنای دیگری می یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم بر مهم روش خردمندان است.

۶- تامین امنیت شهروندان اصلی ترین وظیفه قدرت حاکم است. قدرت حاکم نمی تواند با به کارگیری افراد نا آگاه و دادن لقب ارشاد و مرشد به آنان‌ موجبات سلب آسایش گردد. اینگونه القاب شایسته صالحان علمی و عملی است.

۷- جرم انگاری و تعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار شهروندان کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان امروز همواره توسط متخصصان دانش حقوق و علوم اجتماعی و روانشناسی انجام می گیرد و در جامعه ما نیز آنچه جنبه فقهی دارد بایستی توسط فقیهان عالی رتبه و واجد درجه اجتهاد مسلم انجام شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا حدود و ثغورش جای سوال و تردید دارد صرفا به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل گردد و موجبات تنفر و انزجار از شریعت سهله و سمحه احمدی را فراهم آورد.

۸-پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی و سپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا و دروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و از این رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند. ربنا وعلیک توکلنا والیک انبنا والیک المصیر

سید حسن خمینی: نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد و قوه قضاییه با مقصران برخورد قاطع کند

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین(ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا(ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی، احساسات جامعه ما را جریحه دار و اذهان را مشوش کرده است.

بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است، پاسخگو باشند.

قوه قضاییه نیز با توجه به مسئولیت ذاتی خود، و نیز رویکرد دوره جدید که مبتنی بر پیگیری حقوق عامه و پاسخگویی به افکار عمومی عنوان شده است، با مقصران این حادثه تلخ برخورد فوری و قاطع کند.

عدم برخورد به هنگام و قانونی، و عدم توقف روندهای معیوبی که هر از چندی موجب بروز حادثه می‌شود، بیم تکرار این قبیل فجایع را بالا می‌برد.

هم چنین لازم است عاجزانه دعا کنیم تا خدای متعال به این خواهر گرامی سلامت عطا کند.

واکنش سید محمد خاتمی: باز هم فاجعه ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می سوزاند!

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در واکنش به اتفاقی که برای مهسا امینی افتاد، نوشت: طبق اخبار، دختر خانمی با ادعای پوشش نامناسب بازداشت و در جریان بازداشت و انتقال دچار جراحات و عارضه قلبی و مغزی می شود!

آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فساد های ویرانگر و ناکارآمدی ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود

و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!

علی مطهری: نیروی انتظامی به مردم توضیح بدهد

علی مطهری در گفت وگو با جماران، نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: باید در درجه اول نیروی انتظامی به مردم توضیح بدهد؛ یعنی کاملا موضوع را روشن کند که چه اتفاقی افتاده تا از سوء استفاده ها هم جلوگیری شود. متأسفانه نیروی انتظامی توضیح کاملی نمی دهد و فقط یک مطلب سربسته و مجملی را بیان می کند که انسان نمی فهمد واقعیت قضیه چه چیزی بوده است.

در اینجا قطعا فرمانده نیروی انتظامی و وزیر کشور مسئولیت دارند، باید موضوع را پیگیری کنند و توضیح بدهند. نمایندگان مجلس وظیفه دارند موضوع را پیگیری کنند. قوه قضائیه هم اینجا وظیفه دارد؛ قوه قضائیه می تواند به عنوان مدعی العموم وارد این پرونده شود. یعنی به عنوان مدعی العموم می تواند علیه نیروی انتظامی کیفرخواست صادر و موضوع را پیگیری کند.

خزعلی: اجرای قوانین نیازمند فرهنگ سازی تاثیرگذار است

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر اظهار داشت: ما در جایگاه ستادی پیگیری حقوق و امور زنان، در مرحله نخست در شوراهای قانونگذاری تمامی بایسته‌ها و اقتضائات انذاری جهت هرگونه مواجهه اجتماعی را مبسوط شرح داده‌ایم!

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: سپس در جلسه رودر رو و نخبگانی نکاتمان را به سردار اشتری منتقل نموده‌ایم!

خزعلی تصریح کرد: در واقعه ناگوار حاضر نیز با ارسال نامه رسمی به وزارت کشور به دنبال توضیح بیشتر ماجرای حادث شده‌ایم، واقعه‌ای که ما را هم عمیقا متاثر کرده‌ است.

معاون رییس جمهور افزود: این ماجرا بیش از گذشته تذکر می دهد که اجرای قوانین نیازمند فرهنگ سازی تاثیرگذار است.

نماینده مجلس: اینگونه اتفاقات قابل هضم نیست

رشیدی کوچی، نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: «من منتظر گزارشات تکمیلی از دستگاه‌های مرتبط هستم تا سناریوهای مطرح شده در این ماجرا را ارزیابی کنم. نباید قبل از تکمیل گزارش‌ها قضاوت کرد ولی این اتفاق از دو حالت خارج نیست؛ برخی در فضای مجازی می‌گویند شبهاتی وجود دارد که یا برخورد فیزیکی اتفاق افتاده است. اگر این ادعا اثبات شود هیچ جای قانون ما این اجازه نداده که یک فرد را برای تذکر حجاب یا تنبیه مورد ضرب و شتم قرار دهند. برخی هم می‌گویند در حین تذکر حجاب به قدری به او استرس وارد شده که قلبش کشش این همه استرس را نداشته است. اگر هم این ادعا صحت داشته باشد چرا باید چنین اتفاقی بیفتد و چه نسبتی بین این حوادث و رفتار بزرگان انقلاب وجود دارد؟»

آقای کوچی تأکید کرد: «اینکه ما به این راحتی یک دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی داشته باشد و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم، قابل قبول نیست، حداقل برای من این موضوعات قابل هضم نیست. حتماً این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت.»

جهانگیری: نمی توان از کنار این حادثه تلخ گذشت؛ این رفتارها را تمام کنید

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی نوشت: با عرض تسلیت ایام اربعین حسینی (ع)،

حادثه تلخی که برای خانم مهسا امینی، دختر جوان ایرانی، اتفاق افتاد، رویدادی تلخ و اندوه‌بار است که نمی‌توان از کنار آن با بی‌تفاوتی گذشت؛ واقعه‌ای که در آن دختری مسافر در عین صحت و سلامت توسط پلیس گشت ارشاد تهران دستگیر شد. اکنون خانواده‌اش در عزای از دست‌دادن دخترشان هستند و افکار عمومی نیز به‌شدت آزرده و عصبانی است.

تا به حال، گزارش‌های تلخ دیگری از برخوردهای نامناسب با زنان و دختران جامعه منتشر شده بود در حالی که رعایت کرامت و حرمت انسان، هدف اخلاقی، دینی و قانونی انقلاب و نظام ما بوده است.

لازم است رئیس‌جمهور با توجه به وظیفه‌ای که طبق قانون اساسی بر عهده دارد و سوگندی که برای دفاع از مردم خورده است، به این مسأله اهتمام ویژه‌ای بورزد و گزارشی صریح و شفاف از این حادثه و موارد مشابه به مردم ارائه دهد و با عوامل و مقصران آن برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.

آنچه مهم است اتخاذ تدابیر و سیاست‌هایی است که این‌گونه رفتارهای غیر اخلاقی و غیر اسلامی برای همیشه متوقف شود. مردم ولی‌نعمت همه ما و زنان ما مایه فخر اسلام و ایران هستند و دفاع از کرامت و حقوق آن‌ها وظیفه همه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی: هر گونه تخلف قصور یا جنایت احتمالی را با قطعیت پیگیری می کنیم

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی نوشت:

موضوع مهسا امینی و حادثه رخ داده را باید مجلس به دقت مورد بررسی و هر گونه تخلف قصور مورد بررسی و هر گونه تخلف قصور یا جنایت احتمالی را با قطیت پیگیری نماید.

اگر حقوق مردم از سوی نمایندگان ملت مورد حمایت قرار نگیرد چه کسی باید پیگیر این حادثه تلخ باشد؟امنیت جانی مدرم مقدم بر هر ارشادی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: آن‌چه در مورد مهسا امینی رخ داد، قابل اغماض نیست 

ایسنا نوشت: فاطمه قاسمپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از پیگیری‌ها در خصوص حادثه رخ داده برای مهسا امینی از پزشکی قانونی و نیروی انتظامی خبر داد.

قاسمپور در خصوص حادثه رخ داده شده درباره مهسا امینی گفت: درباره آن‌چه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با پزشکی قانونی و نیروی انتظامی صحبت کردم۔ مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مسئله آن است که آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست۔

وی با بیان این‌که «در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده و هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است»، افزود: این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ داده باشد، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مساله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر مورد توجه مجریان است.

خانم قاسمپور خاطرنشان کرد: ما هم از اخباری که به صورت غیر رسمی منتشر شده متاثر هستیم و پیگیر شفاف شدن دقیق مساله هستیم. وزارت کشور هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.

آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات نوشت:

چگونه خود را پیرو هدایتگر معصومی می‌پنداریم که در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه آن گونه به خارج کردن خلخال از پای «زن یهودی» غیرتمندانه فریاد می‌زد؟
آسیب جدی به «دختری در حکومت شیعه» بر اثر عوارض اقدامات گشت ارشاد، تلنگری به ما نمی‌زند؟

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:

درباره خانم مهسا امینی چه باید گفت پیشتر و در موارد کما بیش مشابه گفته نشده باشد؟ یک کلام این طرز اداره کشور نیست. نه قانونش مربوز مطابق خواست عمومی است نه دراجرا می توانند متعادل رفتار کنند و نه قادرند که به شفافیت تن دهند. انتظار هم دارند که ادعاهایشان پذیرفته شود.

مسلم معین، رییس سازمان فضای مجازی بسیج نوشت:

اگر سری به خیابان های تهران بزنید می بینید که بی حجابی بیداد می کند و خبری از کنترل هم نیست. هوچی گری اصلاح طلب ها و علینژادها بعد از اتفاقاتی مثل #مهسا امینی که سر یک کلاس پیش آمده هم محکم کاری برای تئوریزه کردن بی حجابی با دخیل بستن به #گشت ارشادی است که دیگر وجود ندارد.

علی کریمی، پیشکسوت فوتبال در اینستاگرام با انتشار عکسی از مهسا امینی در بستر بیمارستان نوشت:

«کاوه آینده ایران زمین، زن است.»

علی کریمی با یک استوری دیگر با کنایه به «مهاجرت فرزندان برخی از مسئولان کشور» اشاره کرد و نوشت: «فرزندان آنها می روند، فرزندان ما می میرند»

واکنش تند علی کریمی به مرگ مهسا امینی

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری: «اطلاعیه پلیس تهران در مورد مهسا امینی چندان موجه و قابل قبول نیست» 

اعتماد آنلاین نوشت: علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در یاداشتی با عنوان «چهار نکته درباره اطلاعیه پلیس راجع به سکته مهسا امینی» در کانال تلگرامی خود نوشت: روز گذشته برخی از کاربران فضای مجازی مطالبی پیرامون ماجرای دختر ۲۲ساله‌ای به نام مهسا امینی منتشر کرده‌اند که مدعی شده‌اند توسط گشت ارشاد بازداشت و پس از ۲ساعت از وزرا و با وضعیت نامناسب به بیمارستان منتقل شده است. خانواده مهسا می‌گویند: او دچار سکته شده است.

اما مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در اطلاعیه‌ای و در توضیح این اتفاق نوشت: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد. ضمن رد برخی اخبار و ادعاهای رسانه‌های معاند درباره این حادثه، مستندات مربوطه در این خصوص در اختیار پلیس بود و اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.»

در رابطه با اطلاعیه پلیس ذکر چند نکته ضروری است؛

۱- اینکه مساله آموزش به این شکل که مردم را از وسط خیابان به زور به برخی مراکز ببرند در کجای وظایف قانونی پلیس آمده است؟

۲- پلیس باید بتواند این ادعا که خانم امینی بدون دخالت ماموران و به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شده را در محکمه و با اتکا به مدارک قانونی اثبات کند. کشف حقیقت در این مورد بر عهده دادگاه است نه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس.

۳- در این مورد ملاک اصلی تعیین تکلیف قضیه گزارش پزشکی قانونی است، البته به شرط آنکه مستقل، بدون اعمال نفوذ و شفاف تهیه شود.

۴- در نهایت وقتی فردی به هر دلیلی در اختیار ضابط قرار می گیرد، در هر شرایطی مسئولیت تامین و حفظ امنیت جانی و سلامت او با ضابط است. به این معنا که وقتی فرد در اختیار ضابط قرار دارد، اگر دست به خودکشی هم بزند مسئولیت آن خودکشی متوجه ضابط خواهد بود.

نامه محمود صادقی به رییس قوه قضاییه در خصوص ماجرای «مهسا امینی»

در نامه محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای آمده است:

به نام خدا

جناب حجت‌الاسلام آقای محسنی اژه‌ای

رییس محترم قوه قضاییه

باسلام و عرض تسلیت بمناسبت اربعین حسینی (ع)

پیرو انتشار اخباری پیرامون بازداشت خانمی به نام مهسا امینی توسط گشت ارشاد و ابتلای او به عارضه قلبی و به کما رفتن او در محل بازداشت، که موجب نگرانی و آزردگی خاطر عامه مردم شد، مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در اطلاعیه ای اعلام کرده: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»

اولا نیروی انتظامی بر اساس کدام مجوز قانونی حق بازداشت شهروندان و به تعبیر خود هدایت آنها برای توجیه و آموزش به مراکز پلیس دارد؟

ثانیا باتوجه به اقرار پلیس مبنی براینکه نامبرده هنگام بروز عارضه قلبی در اختیار یکی از بخش‌های پلیس تهران بوده، قطعا مسئولیت حفظ جان و سلامتی او با نیروی انتظامی است.

از جنابعالی به عنوان رییس قوه قضاییه، که طبق قانون اساسی موظف به پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است، انتظار می‌رود نسبت به چنین رفتارهایی توسط ضابطان دادگستری حساسیت داشته باشید و با صدور دستور ویژه موضوع را مورد رسیدگی قرار داده و با مسئولان ذی‌ربط برخورد قانونی نموده و جهت التیام خانواده و افکار عمومی نتیجه اقدامات خود را به اطلاع عموم برسانید.

افشین علا: آرزوی مرگ می کنم

به گزارش جماران، افشین علا نیز نوشت: با ناباوری و استیصال دعا می کنم معجزه ای بشود و مهسا امینی چشم هایش را باز کند. چقدر در این سالها گفتیم و نوشتیم و التماس کردیم گشت ارشاد را جمع کنید. چقدر گفتیم هر کسی را مسئول برخورد با دختران و زنان مردم نکنید. فکر نکنید با این گونه فجایع فقط پدر و مادر مهسا داغدار می شوند. دود آتش این داغ به چشم همه می رود. فقط روح و روان مردم خدشه دار نمی شود، بلکه پایه های نظام نیز سست می شود.

چرا با دست خودتان برای رسانه های بیگانه خوراک جمع می کنید؟ والله من نگران کارکنان زحمت کش نیروی انتظامی هم هستم. زنان و مردان گمنام و مظلومی که در سخت ترین شرایط و کمترین حقوق، مراقب امنیت مردمند. چرا این قشر خدوم را بدنام می کنید؟ چرا کاری می کنید که مردم همه را به یک چشم ببینند و زحمات طاقت فرسای آنان را در حفاظت از جان و مال و نوامیس ملت نادیده بگیرند و آه و نفرین شان را نثار همه کنند؟ چرا با دخترانی که به هر دلیل پوشش اسلامی را باور ندارند مانند اشرار و‌ بزهکاران برخورد می کنید؟ دیگر نمی دانم چه بگویم؟ حالم بد است. نمی دانم مهسا آن طور که دیگران می گویند مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا طبق اظهارات نیروی انتظامی سکته کرده است. در هر دو صورت جا دارد از غصه بمیریم. ای کاش من روی آن تخت افتاده بودم. کاش خدا جان مرا بگیرد و این دختر را به پدر و مادرش بازگرداند…

درخواست محمدرضا عارف از قوه قضاییه برای رسیدگی سریع به ماجرای «مهسا امینی»​

رئیس بنیاد امید ایرانیان نوشت: بار دیگر حادثه ای تلخ و ناگوار برای یکی از بانوان کشورم رخ داد و افکار عمومی جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است .

این حجم از اخبار منفی و ناگوار، خشونت عریان و نفرت پراکنی، روح و روان ملی مردم ایران را آزرده کرده است.

از قوه قضائیه انتظار است که به سرعت اتفاق تاسف بار رخ داده برای یکی از بانوان محترم که در اختیار نیروی انتظامی بوده است را مورد رسیدگی قرار داده و ضمن برخورد شدید و قانونی با خاطیان احتمالی، درباره برکناری آنان از سمت خود تصمیمات لازم را اتخاذ نماید چرا که ظاهرا برای عده ای استعفاء و کناره گیری از مسئولیتی که لایق آن نیستند سخت و دشوار است .

زیدآبادی: این چه هدایتی است؟

به گزاش جماران، احمد زیدآبادی نوشت: مرگ مغزی مهسا امینی، دختر خانمِ جوان سنندجی، پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، ادامۀ روندِی است که کارشناسان امور اجتماعی بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.

پلیس تهران گفته است که خانم امینی به قصد «هدایت» دستگیر شده، اما به طور ناگهانی دچار عارضۀ قلبی شده است. اگر این روایت را صد در صد هم معتبر بدانیم آیا پلیس نمی‌داند که صِرف دستگیری یک دختر مسافر شهرستانی در حضور خانواده‌اش چه شوک روانی به او وارد می‌کند؟ دستگیری دختران جوان مردم و انتقال آنها به مقر گشت ارشاد، چگونه به «هدایت» آنها کمک می‌کند که پلیس تهران مدعی آن شده است؟

در حال به روز رسانی…

نظر شما