شناسهٔ خبر: 56215914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

واکنش شخصیت‌های مهم به موضوع مهسا امینی

مهسا امینی دختر ۲۲ ساله‌ای که دچار مرگ مغزی و سکته قلبی شده و علت آن برخورد نامناسب گشت ارشاد عنوان شده، بسیاری از افراد در جامعه را متاثر کرد و واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی فعالان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

در اینجا به چند نمونه از واکنش‌ها به این ماجرا اشاره خواهیم کرد:

* سید حسن خمینی در واکنش به فاجعه‌ به کما رفتن مهسا امینی نوشت: در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین (ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا (ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی، احساسات جامعه ما را جریحه دار و اذهان را مشوش کرده است. بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است، پاسخگو باشند.

* آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات نوشت: چگونه خود را پیرو هدایتگر معصومی می‌پنداریم که در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه آن گونه به خارج کردن خلخال از پای «زن یهودی» غیرتمندانه فریاد می‌زد؟ آسیب جدی به «دختری در حکومت شیعه» بر اثر عوارض اقدامات گشت ارشاد، تلنگری به ما نمی‌زند؟

* حساب رسمی توییتر سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نوشت:

باز هم فاجعه ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می‌سوزاند!

طبق اخبار، دختر خانمی با ادعای پوشش نامناسب بازداشت و در جریان بازداشت و انتقال دچار جراحات و عارضه قلبی و مغزی می شود!

آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فساد های ویرانگر و ناکارآمدی ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!

 

* محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به حادثه تلخ رخ داده برای مهسا امینی که در اختیار نیروی انتظامی بوده است، نوشت: بار دیگر حادثه ای تلخ و ناگوار برای یکی از بانوان کشورم رخ داد و افکار عمومی جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

* علی کریمی، در واکنش به مرگ خبرساز مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در پی‌ انتقال به مراکز نگهداری پلیس امنیت اخلاقی به کما رفته بود، در صفحه‌ اجتماعی خود در اینستاگرام با انتشار عکسی از این دختر جوان در بستر بیمارستان نوشت:

«کاوه آینده ایران زمین، زن است.»

* انسیه خزعلی ، معاون امور زنان و ریاست جمهوری نوشت: ما در جایگاه ستادی پیگیری حقوق و امور زنان: در مرحله نخست در شوراهای قانونگذاری تمامی بایسته‌ها و اقتضائات انذاری جهت هرگونه مواجهه اجتماعی را مبسوط شرح داده‌ایم! ‌سپس در جلسه رودر رو و نخبگانی نکاتمان را به سردار اشتری منتقل نموده‌ایم! همچنین لایحه حفظ کرامت زنان را دائما از مجلس پیگیریم! در واقعه ناگوار حاضر نیز با ارسال نامه رسمی به وزارت کشور بدنبال توضیح بیشتر ماجرای حادث شده‌ایم، واقعه‌ای که ما را هم عمیقا متاثر کرده‌ است. این ماجرا بیش از گذشته تذکر می‌دهد که اجرای قوانین نیازمند فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است.

* رشیدی‌کوچی: پرونده «مهسا امینی» را پیگیری کرده و به مردم گزارش می‌دهم

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کما رفتن زنی جوان(مهسا امینی) پس از انتقال به یک مقر انتظامی از سوی گشت ارشاد، گفت: به‌عنوان نماینده، در چارچوب قانون حتماً این موضوع و موضوعات قبلی را پیگیری خواهم کرد.

من منتظر گزارشات تکمیلی از دستگاه‌های مرتبط هستم تا سناریوهای مطرح شده در این ماجرا را ارزیابی کنم. نباید قبل از تکمیل گزارش‌ها قضاوت کرد ولی این اتفاق از دو حالت خارج نیست؛ برخی در فضای مجازی می‌گویند شبهاتی وجود دارد که یا برخورد فیزیکی اتفاق افتاده است. اگر این ادعا اثبات شود هیچ جای قانون ما این اجازه نداده که یک فرد را برای تذکر حجاب یا تنبیه مورد ضرب و شتم قرار دهند. برخی هم می‌گویند در حین تذکر حجاب به قدری به او استرس وارد شده که قلبش کشش این همه استرس را نداشته است. اگر هم این ادعا صحت داشته باشد چرا باید چنین اتفاقی بیفتد و چه نسبتی بین این حوادث و رفتار بزرگان انقلاب وجود دارد؟

* فاطمه قاسم‌پور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه رخ داده شده درباره مهسا امینی گفت: درباره آن‌چه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با نیروی انتظامی صحبت کردم۔ مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر  گزارش مراجع قضایی هستیم.  مسئله آن است که آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست۔

در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده و هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است. این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ داده باشد، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مساله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر مورد توجه مجریان است.

ما هم از اخباری که به صورت غیر رسمی منتشر شده متاثر هستیم و پیگیر  شفاف شدن دقیق مساله هستیم. وزارت کشور  هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.

* رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتشار عکسی از مهسا امینی روی تخت بیمارستان نوشت: جماعتی که نظر را حرام می گویند / نظر حرام بکردند و خون خلق حلال.

مهمان عزیز سنندجی زنده بمان. مرگ سهم تو نیست حق ما مسئولانی است که این گونه ارشاد و هدایت را میبینیم و ساکتیم!

* این واکنش‌ها در حالی است که خبرگزاری فارس در گزارشی در این زمینه نوشته:

چنانچه آنطور که ضدانقلاب می‌گوید و این فرد در اثر شکنجه به کما رفته حتما باید با متخلفین و خاطیان برخورد شود و پلیس باید در این زمینه پاسخگو باشد. مجازات برخورد با بی‌حجابی ضرب و شتم نیست و در سابقه پلیس نیز تاکنون گزارشی از برخورد فیزیکی با بدحجابان گزارش‌ نشده است.

عده‌ای تلاش می‌کنند با بهره برداری از این حادثه تلخ هرگونه مقابله با بدپوششی را ناموجه جلوه دهند. باید انگیزه این افراد را شناخت و به مردم معرفی کرد.

در همه تخلفات کوچک و بزرگ، ممکن است فردی با سابقه بیماری زمینه‌ای یا حتی غیر آن دچار موارد مشابه شود. اگر قرار باشد پلیس صرفا به احتمال آنکه افراد ممکن است دچار حادثه‌ای از این جنس شوند اقدامی نکند، باب مقابله با قانون شکنی بسته می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما