شناسهٔ خبر: 56158007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جلسه شورای حکام با تکرار ادعاهای گروسی برگزار شد

ایران:شورای حکام مواضع سازنده اتخاذ کند

صاحب‌خبر -

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در حالی برگزار شده است که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند.
  این سه کشور در این بیانیه ادعا کردند: «هنگامی که درحال نزدیک‌تر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام‌شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است». در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده است: «درخواست اخیر ایران تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند.»
 رافائل گروسی، مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام مدعی شد که در تحقیقات کنونی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. وی افزود: ایران باید در این تحقیقات با ما همکاری کند. گروسی ادامه داد: هیچ دلالتی بر تمایل ایران برای خروج از NPT نمی‌بینم. بسیاری از کشورها در سال‌های گذشته دست به اشاعه سلاح‌های اتمی زده‌اند اما ایران در تمایل برای حفظ تعهداتش در این معاهده بسیار شفاف عمل کرده است. مدیرکل آژانس مدعی شد در تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد.
وی گفت: ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری دقیق سرهم کنیم که فعالیت‌های قبلی را هم نشان دهد.
گروسی ادعا کرد: در یک‌سال‌ونیم گذشته آژانس و شخص من کاری نکرده‌ایم جز اینکه در‌ها را باز بگذاریم یا حتی دریچه‌هایی را برای دیپلماسی بسازیم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص نیروگاه زاپوروژیا اوکراین که اخیرا از آن بازدید داشته است، گفت که هم طرف اوکراینی و هم روسی خواهان ایجاد منطقه حفاظتی در این نیروگاه هستند.
گروسی گفت که مشورت‌هایی با کی‌یف و مسکو درباره ایجاد منطقه حائل امنیتی در اطراف این نیروگاه هسته‌ای انجام داده است. گروسی همچنین در حاشیه نشست شورای حکام در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره قرار گرفتن زیر فشارهای سیاسی ادعا کرد: «من زیر فشارهای سیاسی زندگی می‌کنم! در مورد ایران باشد یا اوکراین، همیشه تحت فشار سیاسی هستیم. مهم این است که ما چه کاری انجام می‌دهیم. وقتی دیگران برای منافع ملی خود فشار می‌آورند احساس آزردگی پیدا نمی‌کنم.»
 
توصیه به شرکای اروپایی 
در روند گفت‌وگوهای وین
برهمین اساس، روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری درباره بیانیه سه کشور اروپایی اظهار داشت: این اقدام موضعی نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به‌سمت انجام توافق باز کند. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه توافق یک مسیر دوطرفه است، اظهار داشت: انتظار این بود طرف‌های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.
وی با تاکید براینکه ایران آمادگی خودش را هم برای ادامه همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده و می‌کند و گفت: ایران آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. تاکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف، ایران همانطور که تکالیفی دارد، حقوقی هم دارد. این دو در کنار هم معنای و مفهوم می‌یابد.
 در شورای حکام قعطنامه‌ای علیه ایران 
صادر می‌شود؟
بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند در این دوره از نشست شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد و بیانیه تند و عجولانه سه کشور اروپایی جایگزینی برای قطعنامه بوده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی بیان کرد: در رابطه با نشست شورای حکام تا جایی که اطلاع داریم تا الان پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نشست ارائه نشده است. معتقدیم که هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس، مجددا نتیجه غیرسازنده خواهد داشت. امیدواریم برخی کشورهایی که اعتبار آژانس برای آن‌ها اهمیت دارد، اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان سازمان فنی و تخصصی و غیرسیاسی، قربانی دیدگاه‌ها و منافع سیاسی خودشان نکنند. وی گفت: ما امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خودش را در این زمینه ایفا کرده و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کند. انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام داریم. اما ایران هرگونه اقدام و واکنش خودش را در ارتباط با تحولات آتی، متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد، تنظیم می‌کند و مبتنی بر آن رفتارش را تنظیم خواهد کرد.

نظر شما