شناسهٔ خبر: 56154921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

موافقت آمریکا با آزادسازی نیمی از دارایی های خارج از کشور افغانستان

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: منابع آگاه از مذاکرات بین طالبان افغانستان و آمریکا و موافقت واشنگتن با آزادسازی نیمی از پول‌های بلوکه شده افغانستان که پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در این کشور در سال گذشته میلادی توقیف شده بود، خبر دادند.
این منابع در همین رابطه به «تی‌آر‌تی» گفتند: نیمی از دارایی های مسدود شده افغانستان به مبلغ ۳٫۵ میلیارد دلار آزاد شده و در اختیار بانکی در «بازل» سوئیس قرارگرفته است. به گفته این منابع، یک هیات از کارشناسان بین‌‎المللی نیز برای نظارت بر توزیع این پول‌ها در افغانستان تشکیل شده است. بر این اساس، بانک مرکزی افغانستان می‌تواند وجوه را برای استفاده نهایی دریافت کند اما آمریکا علاوه بر نظارت شخص ثالث بر وجوه، خواستار رعایت دقیق پروتکل‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است. منابع افزودند: طالبان پیشنهاد آمریکا برای نظارت شخص ثالث بر دارایی‌های آزاد شده را قبول کرده است اما می‌خواهد اختیارات خود در مورد نحوه استفاده از این پول‌ها را نیز حفظ کند.
در چنین شرایطی، رئیس سابق فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) در سخنانی گفت: واشنگتن توان اطلاعاتی خود در افغانستان را پس از ترک این کشور از دست داده است. ژنرال «فرانک مک‌کنزی»، فرمانده سابق ( سنتکام) در سالگرد ۱۱ سپتامبر توضیحاتی در خصوص ضعف اطلاعاتی آمریکا پس از خروج از افغانستان ارائه کرد. این نظامی بازنشسته آمریکایی در گفتگو با نشریه «دیلی ‌وایر» گفت: ظرفیت و توان اطلاعاتی ایالات‌متحده در افغانستان ۲۱ سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر، محدود شده است. مک‌کنزی افزود: من فکر می‌کنم که در حال حاضر توانایی بسیار محدودی برای جمع‌آوری اطلاعات در افغانستان داریم.

نظر شما