شناسهٔ خبر: 56154480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

موانع سفر زائران اربعین به عراق برداشته شد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر: رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان این که در پیک دوم خروج زائران از مرزها ‌‌از امنیت زائران برای عبور از مرز اطمینان کامل داریم، افزود: زائران می‌توانند برای حضور در راهپیمایی اربعین و سفر به عراق، به مرزها مراجعه کنند.
به گزارش تسنیم از مرز مهران، سیدمجید میراحمدی ‌درباره آخرین آمار ورود و خروج زائران از کشور اظهار داشت: آمار خروج زائران تا عصر دیروز ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر و شمار زوار بازگشتی به کشورمان ۹۰۰ هزار نفر است که روند خروج زائران از کشورمان ،دیروز روند افزایشی داشت.
وی با بیان این که پیک نخست خروج زائران به خوبی مدیریت شد، افزود: ‌پیک دوم خروج زائران از دیروز ‌آغاز شد که تا روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و صبح جمعه ادامه خواهد داشت که اقدامات لازم برای بازگشت ‌این جمعیت به کشورمان هم پیش‌بینی شده است.
میراحمدی با بیان این که طی روزهای گذشته ‌هیچ حادثه و تلفاتی در خروج و ورود زائران نداشته‌ایم، تاکید کرد: از پریروز به پایانه‌ها ‌اعلام شد که زائران می توانند ‌با اتوبوس به مرزها بروند و هر زائری که ‌خارج از این روش به مرزها رفته بود را هم عبور دادیم ؛در مجموع شرایط اعزام زائران تسهیل شده و آرامش و امنیت هم کماکان برقرار است و ما هم از امنیت زائران در این مرحله برای عبور از مرز اطمینان کامل داریم.
به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین همه تدابیر برای بازگشت زائران به کشورمان در نشست پریروز ستاد اربعین با حضور ‌وزیر کشور، فرمانده کل انتظامی، فرمانده پلیس راهور، رئیس ستاد اربعین فراجا، مسئولان سپاه و راه و ترابری اتخاذ شد.
‌میراحمدی با تاکید براین که ‌امسال تلاش کرده‌ایم زائران کمترین ماندگاری را در مرزها داشته باشند، ادامه داد: تلاش می کنیم مدت زمان ماندگاری زائران در مرزها ‌به حداقل ممکن برسد.
مشکلی در مرزها نداریم
وزیر کشور در مریوان گفت: هیچ‌گونه مشکلی در مرزهای کشور به ویژه مرز باشماق نداشته‌ایم و آرامش خاصی برقرار است.
احمد وحیدی با اشاره به جزئیاتی از بازدید اخیر خود از مرز باشماق، اقدامات انجام شده در جهت میزبانی شایسته از زائران اربعین حسینی در استان کردستان را قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: در سال های آینده زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای افزایش ظرفیت تردد زائران از این مرز را فراهم می‌کنیم.
وی با اشاره به این که روزانه شمار زیادی زائر از مرز باشماق عبور می‌کند، ادامه داد: در این بازدید، سیستم حمل و نقل ویژه زائران مقداری مشکل داشت که با تلاش مسئولان و رایزنی با کشور عراق بزودی رفع می‌شود.
وزیر کشور تاکید کرد: امیدواریم در این روزهای باقیمانده شرایطی را برای جاماندگان از اربعین فراهم کنیم که پس از اعلام رسمی توسط ستاد اربعین، آنان را با اتوبوس از این مرز و سایر مرزهای کشور عبور دهیم، تا به زیارت برسند.
وی با اشاره به مشکل حمل و نقل در پایانه باشماق و پنجوین؛ از تلاش و رایزنی با مسئولان کشور عراق برای تسهیل تردد زائران از این مسیر خبر داد و افزود: با توجه به رایزنی‌های انجام شده، این دغدغه زائران را رفع خواهیم کرد.
وحیدی خروج زائران از مرز باشماق برای نخستین بار را تجربه موفقی دانست و گفت: از اقدامات انجام شده در این مرز راضی هستیم و یقیناً با تلاش مسئولان همه امکانات لازم برای افزایش ظرفیت تردد از این مرز، فراهم می‌شود.
بازدید فرمانده کل سپاه از پایانه مرزی چزابه
سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز از مرز و پایانه مرزی چزابه که یکی مرزهای تردد زائران اربعین است بازدید کرد.
وی در جریان بازدید از قرارگاه فرعی اربعین مستقر در پایانه مسافری چذابه و ارتباط تصویری با قرارگاه های فرعی اربعین در مرزهای خسروی ، مهران و شلمچه آخرین وضع تردد زائران در این مرزها را مورد بررسی قرار داد.
سلامی در حاشیه این بازدید با بیان این که با هماهنگی مثال زدنی همه دستگاه های اجرایی و مردمی مستقر در مرزهای ششگانه کشور ، همه امکانات لازم در خدمت زائران اربعین حسینی قرار گرفته است، افزود: با تلاش‌ دستگاه‌های خدمات رسان در پایانه مرزی چذابه شاهد تردد روان و خروج زائران اربعین حسینی و ورود آنها به عراق برای شرکت در کنگره بین المللی اربعین هستیم.سپاه همه امکانات لازم از جمله وسایل حمل و نقل و تجهیزات درمانی و دیگر امکانات مورد نیاز را در مرزهای ششگانه به میدان آورده است.
اختصاص ۹۰درصد اتوبوس های کشور برای بازگشت زائران
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم در نشست ساماندهی پایانه برکت که با حضور معاون وزیر نیرو، استاندار ایلام و جمعی از مدیران استان برگزار شد، گفت: ۹۰درصد اتوبوس های کشور برای انتقال زوار به مبدا در نظر گرفته شده است و تلاش داریم بهترین نوع خدمت را به آن ها ارائه دهیم.
وی اظهار داشت: از امروز روند بازگشت زائران به ویژه از مرز مهران افزایش می یابد که اولویت نخست ما انتقال زوار از مرز مهران به شهرهای مبدا است که برای این مهم برنامه ریزی شده است. ۷۰۰دستگاه اتوبوس دیروز وارد مهران شد که اولویت نخست ما مهران و بعد آن مرز شلمچه و سپس سایر مرزها است.
صدور مجوز ورود بالگردهای هلال‌احمر به عراق
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با رایزنی‌های انجام گرفته با کشور عراق برای نخستین بار بالگردهای جمعیت هلال احمر ایران وارد خاک عراق می‌شوند تا در صورت لزوم، امدادرسانی به زائران به بهترین نحو انجام شود.
پیرحسین کولیوند با اشاره به این که مسئولیت بهداشت و درمان زائران در کشور عراق و در ایام اربعین حسینی بر عهده این جمعیت است، تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی حضور چند برابری زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال، هلال‌احمر نسبت به سال‌های گذشته ظرفیت خود را ۴برابر افزایش داده است.
وی گفت: بیش از ۳۰۰تن دارو به کشور عراق ارسال شده است که از نقطه صفر مرزی خدمات به زائران شروع می‌شود. در این مسیر پایگاه‌های امداد و نجات حضور فعال دارند و در مسیرهای منتهی به نجف به طور متوسط هر ۵کیلومتر یک پایگاه نجات و سلامت مستقر است.
کولیوند در خصوص حادثه جاده‌ای و انفجار خودرو ون که پریروز برای زائران رخ داد، اظهار داشت: بعد از وقوع انفجار بلافاصله با استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بین مسیر، اتوبوس آمبولانس‌ها به محل حادثه اعزام شدند و امدادرسانی کردند.
وی افزود: جمعیت هلال احمر در اربعین ۱۴۰۱به منظور بهبود خدمات به زائران حسینی با وزارت بهداشت عراق، حشدالشعبی و هلال احمر کشور عراق همکاری و هم افزایی مطلوبی دارد. در همین باره جمعیت هلال احمر به بیمارستان‌های عراقی در نجف که دچار کمبود متخصص بودند، پزشک متخصص اعزام کرده است.
رئیس جمعیت هلال احمر میزان حضور زائران را در مقایسه با سال ۹۸، قابل توجه توصیف کرد و گفت:امسال حضور زائران در راهپیمایی اربعین پررنگ‌تر شده و طبعاً خدمت رسانی به زائران هم افزایش یافته است. در مجموع جمعیت زائران امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار زیاد است.
هشدار به زائران درباره شرایط نامناسب جوی شلمچه و چذابه
اداره‌کل هواشناسی خوزستان نسبت به بروز شرایط نامناسب جوی در مرزهای استان، به زائران اربعین حسینی هشدار
داد.
بر اساس اعلام این اداره‌کل، پایانه های شلمچه و چذابه پس فردا پنجشنبه ۲۴شهریورماه با وزش باد متوسط تا شدید و برخاستن گرد و خاک موقت مواجه خواهند بود .همچنین بروز این شرایط در روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریور درمرز شلمچه پیش بینی می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما