شناسهٔ خبر: 56154397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بریتیش پترولیوم: تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت

صاحب‌خبر -
 

شرکت بریتیش پترولیوم از افزایش تولید نفت ایران با وجود تحریم های غرب خبرداد و اعلام کرد: تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱ر۱۶ درصدی به ۱۷ر۳ میلیون بشکه در روز رسید.
به گزارش ایرنا، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم درهفتاد و یکمین گزارش سالانه خود موسوم به‌مرور آماری انرژی جهان درسال ۲۰۲۲ که به‌تازگی منتشر شده گفته است: تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۰ روزانه ۷۳ر۲ میلیون بشکه در روز بود که در سال ۲۰۲۱ به روزانه ۱۷ر۳میلیون بشکه رسیده که نسبت به سال قبل از آن ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ و در نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تولید نفت ایران همواره روندی نزولی را طی کرده و از ۴۹ر۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۲۴ر۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۰۲ر۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و به ۷۳ر۲ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۰ کاهش یافته بود.
اما توقف روند نزولی تولید نفت ایران پس از ۳ سال و افزایش ۱ر۱۶ درصدی آن طی سال ۲۰۲۱ علی‌رغم حفظ تحریم‌ها اتفاق افتاده است.
درهمین حال، مدیرعامل پتروپارس از اتمام حفاری دومین چاه میدان فروزان و افزایش تولید نفت از این میدان مشترک با عربستان خبر داد.سید شمس‌الدین موسوی با اشاره به اینکه چاه شماره ۰۳-۱۲ در این میدان حفاری و به تولید رسیده است، گفت: این عملیات به اتمام رسید و با توجه به شرایط بستر، ۹۵۰ متر از طول ۳۳۷۹ متری آن به صورت افقی حفاری شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس ظرفیت اولیه چاه، روزانه یک هزار بشکه نفت قابل برداشت خواهد بود، افزود: طی روزهای گذشته جریان دهی از این حلقه چاه آغاز و تمیزکاری چاه هم توسط همکاران ما انجام شد.
مدیرعامل پتروپارس با بیان اینکه پس از حفاری نخستین حلقه چاه در میدان نفتی فروزان در اردیبهشت‌ سال جاری، این دومین چاهی است که بر اساس تعهدات گروه پتروپارس به کارفرما تحویل می‌شود، یادآور شد: تعهد ما برای حفاری در میدان نفتی فروزان ۲۶ حلقه چاه است که تا پایان سال ۱۴۰۲ تحویل کارفرما خواهد شد و با برنامه‌ریزی و روندی که در پیش داریم، تلاش خواهیم کرد که در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کنیم.
وی همچنین افزود: در حوزه مهندسی، تامین کالا، خدمات فنی و اجرایی در این میدان از ظرفیت‌های ایرانی استفاده می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما