شناسهٔ خبر: 56139236 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

برنامه دولت برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا/ رانت جدید خودرویی در راه است؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو آرام و بدون مشتری است، گفت: تا زمانی که محدودیت عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشته باشد، خودرو در بازار با اختلاف قیمت زیاد نسبت به کارخانه عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -

سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با وضعیت این روزهای بازار خودرو اظهار داشت: بازار خودرو این روزها آرام و بدون مشتری است و مدتی است که قیمت‌ها در این بازار تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه مشتریان کمتر برای خرید مراجعه می‌کنند، افزود: بحث واردات خودرو به رکود بازار دامن ‌زده و موجب بلاتکلیفی در بازار خودرو شده است، زیرا اغلب مشتریان منتظرند واردات خودرو انجام شود و پس از آنکه تاثیرات واردات خودرو در بازار مشخص شد نسبت به خرید اقدام کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پاسخ به این سوال که قرار است خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود، این موضوع چه تاثیری در قیمت خودرو در بازار دارد؟ گفت: مشکل بازار خودرو و اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ناشی از محدودیت عرضه است و تا زمانی که محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان وجود داشته باشد قیمت خودرو در بازار با اختلاف زیاد نسبت به کارخانه عرضه می‌شود.

مؤتمنی بیان داشت: بنابراین اگر واردات خودرو به صورت محدود و قطره‌چکانی انجام شود، حتی اگر این خودروها در بورس کالا نیز عرضه شوند، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت، زیرا این وضعیت برای یک عده رانت ایجاد می‌کند و به هر صورت یک عده در بورس اقدام به خرید می‌کنند و پس از تحویل در بازار با قیمت بالاتری می‌فروشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه مشکل بازار خودرو را عرضه در بورس و قرعه‌کشی حل نمی‌کند، اظهار داشت: مشکل بازار را عرضه متناسب با تقاضا و به عبارتی تولید بیشتر حل می‌کند.

وی افزود: فعلا جزئیات واردات خودرو از جمله تعرفه واردات مشخص نیست و تا زمانی که جزئیات به طور کامل اعلام نشود، نمی‌توان قیمت خودروهای وارداتی را در بازار پیش‌بینی کرد. اگر جزئیات واردات و هزینه‌ها مشخص شود آنگاه می‌توان گفت که یک خودروی وارداتی ده‌هزار دلاری با چه قیمتی در بازار باید عرضه شود.

منبع: وطن امروز

نظر شما