شناسهٔ خبر: 56134884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

المالکی: دستگاه قضایی به جدال درباره انحلال پارلمان پایان داد/باید در تشکیل دولتی ائتلافی تسریع کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا-«نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون و از سران چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق اظهارر داشت دیگر لزومی برای سخن گفتن از انحلال پارلمان وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، المالکی در توئیتی نوشت: دستگاه قضایی حکم به عدم امکان انحلال پارلمان داد، این بدین معناست که انتخابات زودهنگام تنها پس از آغاز دوباره جلسات پارلمان و تشکیل دولتی جدید و دارای اختیارات کامل امکان‌پذیر است.

وی گفت: گروه‌های سیاسی موضع خود در حمایت از رای دستگاه قضایی را اعلام و از مخالفت خود با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر دادند، این امر به معنای آن است که دیگر نباید در این باره سخن گفت چرا که هم از لحاظ قانونی و هم قضایی و سیاسی تعیین‌تکلیف شده است و باید آن را رها کرد.

رئیس ائتلاف دولت قانون در پایان خواهان تمرکز پیشنهادات و تلاش‌ها بر نحوه فعال‌سازی پارلمان و تسریع در تشکیل دولتی ائتلافی برای تحقق بهترین خدمات و ثبات سیاسی و امنیتی شد.

در همین رابطه، «حیدر العبادی»، رئیس ائتلاف النصر و نخست‌وزیر اسبق عراق ضمن دعوت به توافق سیاسی برای تشکیل دولت و انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، اظهار داشت: منافع مردم و ثبات کشور بالاتر و با ارزش‌تر از منافع حزبی و گروهی است.

پیش از این، ائتلاف اهل سنت حاکمیت به رهبری الخنجر و الحلبوسی و حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی به عنوان متحدان مقتدی صدر بر‌ اهمیت برگزاری انتخابات زودهنگام پس از تشکیل دولتی دارای اختیارات کامل تاکید و بر لزوم تداوم فعالیت پارلمان تا زمان انتخابات توافق کرده بودند.

این موضع‌گیری متحدان صدر به معنای مخالفت‌شان با درخواست وی از آنها برای استعفا از پارلمان و انحلال آن است.

«فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی عراق هم چندی پیش گفته بود اختیارات دادگاه عالی فدرال به موجب ماده 93 قانون اساسی مشخص است و انحلال پارلمان جزء اختیارات این دادگاه نیست.

نظر شما