شناسهٔ خبر: 56118081 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکاوی نتایج اخیر سپاهان؛ مورایس به فرصت احتیاج دارد

دلایل تساوی بدموقع سپاهان مقابل آلومینیوم را می‌توان در تغییرات مداوم ترکیب، نداشتن تمرکز کافی و استرس بالای شاگردان مورایس در زدن ضربات نهایی خلاصه کرد اما این تیم هنوز هم به فرصت احتیاج دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هفته ششم از فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس، روز گذشته با برگزاری 7 دیدار آغاز شد که در یکی از این رقابت‌ها سپاهان اصفهان در ورزشگاه نقش‌جهان مقابل آلومینیوم اراک تن به تساوی بدون گل خانگی داد.

سپاهان در حساس‌ترین بازی هفته ششم، مقابل آلومینیوم اراک با تساوی بدون گل متوقف شد و 2 امتیاز با ارزش را از دست داد تا روند امتیاز از دست دادن این تیم این تیم وارد چهارمین هفته متوالی خود شده و فاصله زردپوشان اصفهانی با صدر جدول افزایش یابد.این دیدار در شرایطی برگزار شد که کسب پیروزی در آن برای هر 2 تیم از اهمیت بالایی برخوردار بود.

شاگردان مورایس قصد داشتند با کسب 3 امتیاز این دیدار، به روند ناکامی‌های اخیرشان خاتمه بخشیده و فاصله‌شان را با صدر جدول کاهش دهند و آلومینیوم اراک نیز در صورت پیروزی، می‌توانست خودش را از قعر جدول جدا کند؛ اتفاقی که در عمل رخ نداده و تساوی بدون گل سپاهان و آلومینیوم به سایر مدعیان به خصوص پرسپولیس، گل‌گهر و استقلال این شانس را داد تا فاصله امتیازی‌شان را با این تیم افزایش دهند. پرسپولیسی‌ها با 5 امتیاز اختلاف از سپاهان در رده نخست جدول قرار گرفته‌اند و گل‌گهر و استقلال نیز به ترتیب با 3 و 2 امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان در رده‌های دوم و سوم جدول ایستاده‌اند.

سپاهان با این تساوی 9 امتیازی شده و با توجه به نتایج سایر مسابقات و لغو شدن بازی فولاد مقابل ملوان، موقتاً به رده چهارم جدول صعود کرد. شاگردان مهدی رحمتی نیز با کسب این تساوی 5 امتیازی شده و به رده چهاردهم جدول رسیدند.

تیم مورایس که فصل را با پیروزی شروع کرده بود و در 2 هفته ابتدایی عملکرد درخشانی داشت، امروز با هر بازی از صدر جدول دورتر می‌شود و هوادارانش را نگران می‌کند، هرچند که به نظر می‌رسد با یک پیروزی، شرایط آن بهتر می‌شود. 

شکل و شمایل بازی روز گذشته سپاهان را می‌توان نمایشی بدون پرده از مشکلات این تیم دانست و نشان می‌دهد که مورایس راه بسیار سختی برای بازگرداندن تیمش به لیگ پیش رو دارد. واقعیت آن است که سپاهان با وجود آنکه در بسیاری از پارامترهای فوتبال هجومی عملکرد خوبی دارد و جزو برترین تیم‌های لیگ به شمار می‌آید اما در بعد تاکتیک تیمی سرگردان است و با وجود حملات متعدد، به اصطلاح شلخته بازی می‌کند. یکی از نکات منفی سپاهان در چند بازی اخیر، گیج و سرگردان بودن بازیکنان این تیم در انجام وظایف محوله است، بازیکنان سپاهان به ویژه در خط حمله به هماهنگی لازم نرسیده‌اند و درک درستی از خواسته‌های سرمربی خود ندارند. امری که با توجه تغییرات گسترده کادرفنی و اسکلت تیمی سپاهان و عدم شناخت مورایس از فوتبال ایران چندان هم دور از ذهن نبود، با این حال مورایس باید در تعطیلات پیش‌رو از فرصت استفاده کرده و نقاط ضعف تیمش را رفع کند.

استفاده از موقعیت‌های گلزنی

سپاهان روز گذشته مقابل آلومینیوم اراک نتوانست پیروز شود اما بازی خوبی را به نمایش گذاشت. زردپوشان اصفهانی اگرچه در بیشتر فاکتورهای هجومی از جمله مالکیت توپ، تعداد پاس و میزان پاس‌های صحیح و تعداد شوت عملکرد بهتری نسبت به آلومینیوم از خود به جا گذاشتند اما در خلق موقعیت‌های خطرناک و تعداد شوت‌های در چارچوب ضعیف عمل کردند و شانس چندانی برای پیروزی نداشتند.

 رحمتی در این بازی به دنبال واگذار کردن مالکیت توپ و میدان به سپاهان، بستن فضاهای حرکتی زردپوشان در عرض زمین و استفاده از خلأهای خط دفاعی سپاهان در ضدحملات بود، شیوه‌ای که با توجه به قدرت بالای خط میانی و دفاعی آلومینیوم در اجرای پرسینگ، منجر به ارائه یک بازی درگیرانه از هر 2 طرف شده و در نهایت نیز اراکی‌ها به هدف خود رسیدند.

مورایس روز گذشته تیمش را با 3 تغییر بزرگ و با همان آرایش همیشگی 3-3-4 راهی زمین کرده بود. سرمربی سپاهان مقابل آلومینیوم دانشگر و نورافکن ر از ترکیب اصلی تیمش خارج کرده ویلسون جونیور و میلاد زکی‌پور را در خط دفاعی به کار گرفت. علاوه بر این مورایس با توجه به مصدومیت فرناندز و کریمی، ترجیح داد تا از احمدزاده در پست هافبک چپ بهره بگیرد. سرمربی پرتغالی سپاهان روز گذشته به دنبال آن بود با استفاده از توان هجومی بالا و قدرت حفظ و انتقال توپ زوج‌های رضاییان-حسینی در جناح راست و زکی‌پور-علی‌نژاد در جناح چپ، از ضعف آلومینیوم در هر 2 دفاع کناری‌اش نهایت بهره را گرفته و با حملات برق‌آسا و ضربات ایستگاهی به گل برسد.

علاوه بر این مورایس روی قدرت حمل و شوت‌زنی احمدزاده و سلمانی در خط میانی تیمش حساب باز کرده و تلاش داشت تا با حرکات ترکیبی و ساختن چندضلعی‌های متناوب در پشت محوطه جریمه آلومینیوم خلاءهای موجود عمق دفاع این تیم را مورد هدف قرار دهد. سپاهانی‌ها تلاش می‌کردند که با پوشش منطقه‌ای زمین و قطع توپ‌های مدوام، میانه میدان را از سفیدپوشان گرفته و ارتباط خط هافبک آلومینیوم را با خط حمله این تیم قطع کنند. اتفاقی که در نهایت جواب داده و سپاهانی‌ها اجازه خلق موقعیت چندانی به آلومینیوم ندادند.

کمبود مهاجم کامل، بلای جان سپاهانِ مورایس

شاگردان رحمتی آنالیز کاملی از بازی سپاهان داشته و در طول بازی تلاش کردند تمام راه‌های نفوذ این تیم را بسته و نیروی هجومی سپاهانی‌ها را کنترل کنند. با این حال در نیمه‌ نخست اشتباهات مکرر خط دفاعی آلومینیوم در کنار تجربه بالای بازیکنان سپاهان باعث شد تا شاگردان رحمتی نتوانند خط حمله سپاهان را به خوبی کنترل کنند. در نیمه دوم اما فشار بالای بازی باعث شد که بازیکنان سپاهان رو به ارائه یک بازی احساسی بیاورند و با وجود خلق موقعیت‌های پرشمار نتوانند از فرصت‌های به وجود آمده بهره بگیرند.

سپاهان در فصل جاری نشان داده که از کمبود مهاجم کامل و چارچوب‌شناس رنج می‌برد و زردپوشان اصفهانی علی‌رغم خلق موقعیت‌های بسیار، نمی‌توانند از فرصت‌های ایجادشده بهره چندانی ببرند. از طرف دیگر سپاهان همچنان اسیر همان معضل فصول قبل بوده و مقابل تیم‌هایی با سبک بازی دفاعی و تخریبی مشکل دارد. سپاهان در فصل جاری اگرچه از تنوع تاکتیکی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است، اما فقدان یک مهاجم کامل باعث شده تا تیم مورایس نتواند از موقعیت‌هایش بهره کافی را ببرد و به تیم‌های مقابل به خصوص تیم‌هایی با شیوه دفاعی و تخریبی اجازه می‌دهد با تجمع در نیمه زمین خودی و بستن کانال‌های نفوذی، خط حمله سپاهان را کنترل کنند.

نگاهی به آمار بازی نشان می‌دهد که از 16 شوت سپاهانی‌ها تنها 3 شوت آنها درون چارچوب بوده و همین امر به خوبی گویای نرخ بهره‌وری پایین مهاجمان سپاهان است. بازیکنان آلومینیوم نیز روز گذشته 5 بار به سمت دروازه سپاهان شوت زدند که از این تعداد تنها یک شوت آنها درون چارچوب بود.

تاثیر استرس و ترس از شکست در نتایج سپاهان

با تمام این تفاسیر دلیل اصلی ضعف سپاهان در چند بازی اخیر را می‌توان فشار بالای روانی و استرس سنگین بازیکنان این تیم دانست. سپاهانی‌ها از عدم نتیجه‌گیری و شکست می‌ترسند و همین نکته این تیم را تحت فشار زیادی قرار داده که منجر به کاهش تمرکز بازیکنان و سردرگمی آنها در انجام وظایف محوله شده است. یکی دیگر از نکات منفی سپاهانِ لیگ بیست و دوم، تغییرات مداوم در ترکیب اصلی این تیم است؛ سپاهان در چند بازی اخیر خود تغییرات متناوب و بعضاً تعجب‌برانگیزی را در ترکیب اصلی خود داشته که منجر به کاهش هماهنگی بازیکنان سپاهان به ویژه در خط دفاعی و شده است.

در مجموع می‌توان دلایل تساوی بدموقع سپاهان مقابل آلومینیوم را در تغییرات مداوم ترکیب، نداشتن تمرکز کافی و استرس بالای شاگردان مورایس در زدن ضربات نهایی، فرصت‌سوزی پرشمار مهاجمان و آنالیز دقیق تیم آلومینیوم از نقاط قوت سپاهان دانست.

در آن سو، آلومینیوم روز گذشته بازی خوبی را ارائه داده و حریف دست و پا بسته‌ای نبود. شاگردان رحمتی در فاز هجومی موقعیت‌های خوبی را خلق کردند، اما نتوانستند از آن بهره کافی ببرند. در فاز دفاعی نیز شاگردان رحمتی عملکرد خوبی از خود به جای گذاشتند و با وجود آنکه تحت فشار زیادی قرار داشتند، توانستند یک امتیاز شیرین را به خانه ببرند.

 

مورایس: تا الان بازی ساده نداشته‌ایم

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ژوزه مورایس پس از تساوی بدون گل تیم سپاهان مقابل آلومینیوم اراک اظهار داشت: بازی به نحوی شروع شد که می‌خواستیم. همانطور که بازیکنان تلاش می‌کنند که عملکرد خوبی داشته باشند و گلزنی کنند، ما شانس گل هم داشتیم ولی بعضی توپ‌ها به مقصد نمی‌رسیدند و سرعت توپ پایین بود. کاری را هم که عادت داشتیم به انجام آن، امروز نتوانستیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: به خاطر مشکلاتی که در خط هافبک داشتیم سعی کردیم از احمدزاده استفاده کنیم. نیمه دوم در 15 دقیقه خیلی خوب نبودیم، ولی در 15 دقیقه آخر بهتر بودیم. مساوی نتیجه خوبی برای ما نبود. ما بازی را تحت کنترل داشتیم و می‌توانستیم نتیجه بهتری کسب کنیم.

سرمربی تیم فوتبال سپاهان به روند برگزاری بازی اشاره کرد و گفت: بعضی لحظات بازیکنان عجله می‌کردند و بعضی لحظات هم توپ با سرعت خوبی در گردش نبود. می‌توانم بگویم در نیمه دوم خواستیم بازی را رو به جلوتر برویم و برتری داشته باشیم، ولی حریف هم فضاها را بسته بود و نتوانستیم. دو موقعیت خوب هم در اواخر بازی پیش آمد که می‌توانستیم گل بزنیم. می‌توانم بگویم نتیجه برای تیم حریف منصفانه بود، ولی برای ما نتیجه‌ای نبود که دنبالش بودیم. فکر می‌کنم این توقف لحظه خوبی باشد تا دنبال راه‌حل‌ها باشیم. من می‌خواهم انرژی جدیدی را به وینگرهایم اضافه کنم و از این کاری که الان انجام می‌دهند، راضی نیستم.

مورایس در واکنش به این پرسش که چه دلیلی باعث نتیجه نگرفتن تیمش شده است، گفت: فکر می‌کنم تا الان شش بازی انجام دادیم و پنج گل خوردیم. میانگین یک گل کمتر در هر بازی دریافت کردیم. از لحاظ سازمان تدافعی خوشحالم، اما از لحاظ کار تهاجی سودی که از موقعیت‌ها به دست آوردیم آن سودی که نبوده است که تیمی بالای جدولی باشیم. نورافکن را به‌عنوان دفاع چپ به من داده بودند، ولی در این هفته تصمیم گرفتم از انرژی او در جلوتر استفاده کنم. این کار هم سریع انجام نمی‌شود و باید کار شود. من هم آدمی نیستم که ساختار تیمم را تند تند تغییر دهم، من دنبال این هستم که ساختار تیم را درست کنم. می‌توانم بگویم تا الان خوشحالم. خوشحالم تا الان بازی ساده نداشته‌ایم. اگر بازی ساده داشتیم و در آن موفق نبودیم برایم قابل قبول نبود.

رحمتی: تساوی در دیدار با سپاهان عادلانه بود

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، مهدی رحمتی بعد از تساوی بدون گل تیمش برابر سپاهان گفت: نیاز به گفتن من نیست، سپاهان یک تیم بزرگ، خوب و با امکانات و بازیکنان و کادرفنی خوب است. بازی با سپاهان در اصفهان سخت است. در نیمه اول دنبال این بودیم که سپاهان را کنترل کنیم و می‌دانستیم بیشتر حملات این تیم از کناره‌ها است. به خوبی توانستیم دفاع چپ و راست این تیم را کنترل کنیم. نیمه اول بازی پایاپایی بود و حتی در دقایقی مالک توپ بودیم و توانستیم چند موقعیت هم خلق کنیم. یکی از بهترین موقعیت‌ها هم ضربه ایستگاهی بود که توپ روی خط شش قدم به سر احسان حسینی نگرفت و به بیرون رفت.

وی ادامه داد: با توجه به مصدومیت شریفات و تعویض‌هایی که انجام دادیم، سپاهان با تعویض‌هایش به بازی مسلط شد. ما هم سعی در کنترل بازی داشتیم تا از موقعیت‌ها استفاده کنیم. موقعیت صددرصد گل‌مان توسط قائد رحمتی با ضربه بغل پا از کنار دروازه به بیرون رفت. در کل نیمه دوم فکر می‌کنم بازی بیشتر دست سپاهان بود و ما هم در ضد حملات چند موقعیت گل داشتیم. بازی مساوی عادلانه بود و دو تیم می‌توانند به آن قانع باشند.

سرمربی آلومینیوم اراک اظهار داشت: سه بازی داخل خانه را باختیم و اصلا اتفاق خوبی نیست، ولی به جرأت می‌توانم بگویم روی تک موقعیت‌ها بازی را باختیم. کمی زمان می‌برد تا بازیکنانی که تازه به ما اضافه شدند سنگینی بازی داخل خانه را درک کنند. شما می‌توانید آنالیز بازی با پرسپولیس را ببینید، آنها روی تک موقعیت به گل رسیدند و ما از موقعیت‌های‌مان استفاده نکردیم. بازی با تراکتور نمونه کاملاً عینی است؛ دقیقه سه روی اشتباه گل خوردیم و بعد 90 دقیقه حمله کردیم و به تیر زدیم؛‌ اما دقیقه 93 روی ضد حمله گل دوم را خوردیم. این فشار باید از روی تیم برداشته شود؛ قرعه ما هم سخت بود و ان‌شاءالله در بازی‌های آینده سعی می‌کنیم تمام امتیازات بازی‌های خانگی را هم بگیریم.

انتهای پیام/170/

نظر شما