
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، هادی بیگی نژاد درباره جدی شدن بحث واردات بنزین، گفت: واقعیت این است که بحث واردات بنزین نگرانیهایی را ایجاد کرده چراکه میزان مصرف به میزان تولید نزدیک شده است، درواقع به گفته معاون وزیر نفت آمار تولید بنزین کشور طی دو هفته گذشته حدود 112 میلیون لیتر و مصرف آن حدود 102 میلیون لیتر بوده ا و از آنجا که این فاصله بسیار کم شده است اگر با همین دست فرمان پیش رویم مصرف از تولید پیشی خواهد گرفت و آنگاه چارهای جز واردات بنزین نداریم.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به راهکارهای جلوگیری از رسیدن به مرحله واردات بنزین اشاره کرد و افزود: در این زمینه بهینهسازی مصرف سوخت طی سالهای گذشته جدی گرفته نشده، ضمن آنکه برای متنوع ساختن سوخت و توسعه LPG و CNG و دوگانهسوز کردن خودروها و تولید خودروهای برقی قدم قابل ملاحظهای برداشته نشده است، همچنین در زمینه تعویض و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برنامهای نداریم.
وی با بیان اینکه مجلس طی 2 سال اخیر قانون بودجه ال.پی.جیسوز کردن خودروها را تصویب کرده است اما وزارت نفت به این مهم ورود نکرده و از بخش خصوصی نیز جهت اجرای قانون کمک نگرفته است، اظهار کرد: از طرف دیگر ضمن عدم ارائه ساختار و برنامه منسجمی برای جلوگیری از قاچاق سوخت طی سالهای گذشته، ساخت پالایشگاهها به منظور افزایش تولید جدی گرفته نشد هرچند اخیرا پالایشگاهسازی از سر گرفته شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگسازی مسئله جدی است که در کاهش مصرف سوخت در کشور تاثیر بسزایی دارد، اضافه کرد: استفاده از حمل و نقل عمومی یکی از مسائل مهمی است که باید برای آن فرهنگسازی کرد.
کدام راه انتخاب می شود: واردات بنزین یا گرانی بنزین؟
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کاهش سهمیه 250 لیتری خودروها به 150 لیتر در استانهای مرزی با هدف کاهش قاچاق سوخت اجرا شده است، گفت:گرانی بنزین اتفاق نخواهد افتاد،نرخ سومی برای قیمت بنزین تعریف نشده است.
عبدالعلی رحیمی مظفری درباره آخرین وضعیت قیمت بنزین در کشور، گفت: موضع دولت و مجلس در شرایط فعلی حفظ دو نرخ موجود برای قیمت بنزین است و نرخ سومی تعریف نشده است، بنابراین بنزین کماکان دو نرخی خواهند ماند و طرحهای مانند "بنزین برای همه" که در جزیره کیش به صورت پایلوت اجرا شد قرار نیست در کل کشور اجرا شود.
نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها اتفاقی که افتاده این است قبلا خودروهای شخصی میتوانستند از طریق کارت سوخت در هر ماه 60 لیتر بنزین با قیمت 1500 دریافت میکردند و در هر ماه 250 لیتر نیز به قیمت 3 هزار تومان دریافت کنند که به دنبال کار کارشناسی انجام شده 100 لیتر از سهیمه 250 لیتر -که قیمت آن آزاد محاسبه میشد - کم شده و صاحبان خودرو از این به بعد فقط میتوانند 150 لیتر بنزین به قیمت 3 هزار تومان دریافت کنند البته 60 لیتر بنزین به قیمت 1500 تومان بر جای خود باقی است.
وی با بیان اینکه کاهش سهمیه 250 لیتری خودروها به 150 لیتر بیشتر در استانهای مرزی با هدف کاهش قاچاق سوخت اجرا شده است، افزود: برخی از خودروها در یک روز در فاصلههای کوتاه دو الی سه بار به خودروهای خود بنزین میزدند که نشان میدهد؛ این تزریق با هدف دیگری صورت میگیرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه و اقتصاد کشور ظرفیت گرانی بنزین را ندارد لذا این اتفاق نخواهد افتاد، بیان کرد: شرایط حاکم بر اقتصاد جامعه این مسئله را از برنامه کار مجلس و دولت خارج کرده است.
رئیسجمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهد داد
معاون اجرایی رئیسجمهور درباره شایعه گرانی بنزین گفت: تحت هیچ شرایطی رئیسجمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهد داد.
صولت مرتضوی اظهار کرد: رئیسجمهور درباره قیمت دیگر اقلام هم تأکید دارند تا پایان سال افزایش قیمتی رخ ندهد.رئیسجمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهد داد
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز چندی پیش در واکنش به اینکه عدهای شایعه گرانی بنزین یا کاهش سهمیهها را در جامعه مطرح میکنند، گفت: بههیچوجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم خیالشان راحت باشد.
وی با بیان اینکه سهمیه دوم بنزین هم بهطور کامل برقرار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه عدهای در کشور شایعه گرانی بنزین یا کاهش سهمیه بنزین 1500 تومانی را مطرح میکنند که بنده این شایعهها را تکذیب میکنم.