شناسهٔ خبر: 56106146 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

روسیه: صدورقطعنامه ضد ایرانی در آژانس اتمی غیرسازنده است

صاحب‌خبر -
نماینده روسیه درسازمان‌های بین‌المللی درباره نتایج منفی صدورقطعنامه ضد ایرانی درشورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدارداد.
به گزارش فارس،«میخاییل اولیانوف» در توییتی در واکنش به توییت خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» که گفته بود در جلسه آینده شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد، نوشت: چنین قطعنامه‌ای بسیار غیرسازنده خواهد بود. باید پیامدهای بسیار منفی تصویب قطعنامه درباره ایران در نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به یاد بیاوریم. روسیه قبل از رای‌گیری درباره آن هشدار داده بود.
خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پیشتر گزارش داد که در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد. خبرگزاری‌های فرانسه و رویترزهم مدعی شدند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید اعلام کرد که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تائید کند.
رافائل گروسی در این گزارش ایران را به عدم تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره مسائل باقی‌مانده پادمانی متهم کرده و گفته است: «بر همین اساس، پیشرفتی در حل این مسائل صورت نگرفته است».
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید مدیرکل آژانس گفت: برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و نباید از ایران انتظار داشته باشند وقتی به تعهداتشان ‌عمل نکرده اندو تحریم‌ها ادامه دارد، ایران پذیرای نظارت‌های فراپادمانی باشد.
وی اظهار داشت: مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد. بدیهی است مانند گزارش های قبلی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه آینده شورای حکام پاسخ های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل را ارائه خواهد کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و بعضاً تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که
تعمداً توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیر ضرور است، همچون گذشته با استفاده از این ابهامات، فضاسازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القای غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند؛این در حالی است که برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تاکنون بیشترین شفافیت را داشته است.
معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و نبایستی از ایران انتظار داشته باشند هنگامی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و در حالی که تحریم‌های ظالمانه آنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد، ایران پذیرای نظارت‌های فراپادمانی نیز باشد.
«محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس هم در واکنش به گزارش جدید گروسی گفت: سه ادعای پادمانی غیرمهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است و ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با این سازمان و با هدف حل و فصل آنها داشته است.وی اظهار داشت: در گزارش جدید که در حقیقت به روزرسانی آژانس در مورد موضوعات باقیمانده پادمانی است، مدیرکل اعلام کرده که موضوعات باقی مانده هنوز بسته نشده‌ است.
نماینده ایران در آژانس با بیان این‌که رویکرد ایران همواره بر همکاری و تعامل با آژانس مبتنی بوده است، افزود: از طرف مقابل نیز انتظار می‌رود تا بی توجه به فشارهای سیاسی و سئوالات برآمده از شیطنت آفرینی طرف‌های ثالث،که خود عضو هیچگونه سازوکار پادمانی آژانس نیستند و میزبان ده‌ها کلاهک هسته‌ای هستند، به وظیفه ذاتی خود بپردازد.
نذیری اصل با اشاره به اینکه موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است، خاطرنشان کرد: سه ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با آژانس و با هدف حل و فصل آنها به عمل آورده است.
نماینده ایران در آژانس همچنین با تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، به طور جدی پرهیز کنند.
این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره گزارش اجرای برجام هم اظهار داشت: گزارش آژانس نیز در این باره، یکسویه و جانبدارانه است. مدیرکل به جای قدردانی از حسن نیت ایران در اجرای موقت پروتکل الحاقی در قالب برجام و اجرای داوطلبانه آن از سوی کشورمان برای بیش از یک سال بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، آن را به عنوان یک مطالبه از سوی آژانس مطرح و برجسته کرده است.
امیرعبداللهیان: آمریکا از کاربرد ادبیات ابهام فاصله بگیرد
وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفتگو با همتای چینی اش درباره مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها افزود: در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم.
وزیر امور خارجه چین هم در این گفتگوی تلفنی، علاقه‌مندی کشورش برای گسترش بیش از پیش روابط با ایران را مورد تأکید قرار داد.
وانگ یی توسعه روابط دوجانبه را منطبق با منافع دو کشور توصیف و بر اجرای برنامه جامع همکاری‌های دو کشور، فارغ از سمت و سوی تحولات بین‌المللی تاکید کرد.
وزیر خارجه چین همچنین با اشاره به دیدگاه مشترک دو کشور درباره بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، از حمایت طرف ایرانی برای مشارکت چین در روند آستانه تقدیر و آمادگی کشورش را برای ایفای نقش فعال برقراری ثبات و آرامش در سوریه اعلام کرد.وانگ یی با رد یکجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی و حمایت از درخواست‌های منطقی ایران در مذاکرات هسته‌ای، دستیابی به حقوق قانونی را حق تهران خواند.
کاخ سفید: متعهد به مسیر دیپلماتیک با ایران هستیم
ازسوی دیگر،یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه تصریح کرد که واشنگتن کماکان به مسیر دیپلماسی با ایران متعهد است.
جان کربی، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که «مذاکرات فعال» برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کماکان ادامه دارند. هیچ کس در اینجا دست روی دست نگذاشته است… ما فعالانه درگیر گفتگوها هستیم.»
این مقام کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش علی‌رغم بیان اینکه دولت بایدن به مسیر دیپلماسی با ایران متعهد است گفت: «دولت آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند در صورت عدم دستیابی به توافق، گزینه‌های دیگری برای جلوگیری از سلاح هسته‌ای ایران در اختیار خواهد داشت.»
جان کربی مدعی شد : به اندازه گذشته به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک نیستیم و اختلافات در گفتگوها باقی است.

برچسب‌ها:

نظر شما