شناسهٔ خبر: 56046278 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

هشدار روسیه به طرف‌های غربی مذاکرات

ایران ابهامات در توافق را نخواهد پذیرفت

صاحب‌خبر -
همزمان با تحرکات غیر مسئولانه طرف‌های غربی در مذاکرات با امتیازگیری و امتیاز ندارن، نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه اروپا فراموش نکرده که آمریکا مسئول وضعیت کنونی در برجام است، گفت قطعا ایران وجود ابهام و نقطه ضعف در توافق را نمی‌پذیرد.
طی روزهای اخیر غربی‌ها رویکرد زیاده خواهی با ادعای مقصر نمایی ایران به عنوان عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات را در پیش گرفته‌اند حال آنکه تهران تاکید دارد که بر اساس خطوط قرمز خویش به دنبال ایجاد توافقی قابل اعتماد و پایدار است. در این میان اما ادعاهای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کمتر شدن خوش‌بینی او درباره امکان حصول توافق در مذاکرات وین با واکنش روسیه همراه شد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد سه‌شنبه، نپذیرفتن وجود نقطه ضعف و ابهام در هرگونه توافقی را حق طبیعی ایران دانست.اولیانوف در صفحه توئیتر خود، با اشاره به واکنش «محمد مرندی» تحلیلگر امور بین‌المللی به اظهارات بورل، نوشت: «مشخص است که ایران نقاط ضعف و ابهامات [در توافق] را نخواهد پذیرفت. البته چندان مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد که مسئول وضعیت کنونی چه کسی است».وی در ادامه توضیح داد: «با وجود ماهیت پیچیده روابط بین‌الملل، شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین اما توانایی عملگرا بودن از خود به‌نمایش گذاشته‌اند». شامگاه دوشنبه بورل مدعی شد که «مذاکرات هسته‌ای ایران در حال واگرایی و نه همگرایی است» و «امروز من اطمینان کمتری در این باره دارم که توافق هسته‌ای ایران به سرانجام خواهد رسید».مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین تاکید کرد: ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت.محمد مرندی در توییتی نوشت: بورل متحد ایالات متحده است و فراموش می کند که دلیل این مذاکرات نقض برجام توسط غرب و تحریم های فشار حداکثری است که شهروندان ایرانی را هدف قرار می دهد حتی در شرایطی که ایران به طور کامل به آن پایبند بوده است. ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت. ایالات متحده هزینه هایی را بر اتحادیه اروپا تحمیل می کند.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری عنوان کرد که نسبت به گذشته به حصول توافق در وین جهت احیای برجام کمتر امیدوار است.بر اساس گزارش بلومبرگ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به جای نزدیک شدن نظرات، در حال فاصله گرفتن آرا است.وی تاکید کرد: موضع‌ها نزدیک‌تر نشده بلکه فاصله گرفته‌اند. بورل عنوان کرد که این "بسیار مایه نگرانی" است چراکه توافق ممکن است به کل به خطر بیافتد.آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.پایگاه خبری صدی البلد، اخیرا با استناد به اظهارات برخی منابع رسانه‌ای در گزارشی نوشته بود، مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ در مراحل نهایی خود است و رژیم صهیونیستی تلاش می کند که واشنگتن را قانع کند تا مواضع خود در پرونده توافق هسته‌ای را تشدید کند.طبق این گزارش، این منابع می‌گویند، درحالی که واشنگتن و تهران درحال بررسی پیشنهادات اتحادیه اروپا و نقطه نظرات یکدیگر برای احیای برجام هستند، دولت رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می کند که بر موضع آمریکا در این پرونده تاثیر بگذارد.
در این میان دو سناتور ارشد آمریکایی که از مخالفان توافق هسته‌ای‌اند، در سفر به فلسطین اشغالی، تاکید کردند که دولت بایدن تعهد دارد هر گونه توافق احتمالی در مذاکرات وین را برای بررسی و تایید به کنگره آمریکا ارائه کند.
رابرت منندز سناتور دموکرات آمریکایی که از مخالفان توافق هسته‌ای است و به تازگی به فلسطین اشغالی سفر کرده، در یک کنفرانس خبری در بیت‌المقدس گفت، دولت بایدن تعهد دارد هر گونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را جهت بررسی و تایید به کنگره آمریکا ارائه کند.به گفته منندز، این بررسی توسط کمیته روابط خارجی کنگره که خود او ریاستش را بر عهده دارد انجام خواهد شد و در سنای آمریکا درباره هر گونه توافقی رای‌گیری خواهد شد.اگرچه، او افزود، «مطمئن» نیست نتیجه این رای‌گیری بتواند جلوی این توافق را بگیرد.رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: تردید دارد که هر گونه توافق جدید در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای، بهبود برجام[توافق هسته‌ای] اصلی به شمار بیاید.
او همچنین بیان کرد، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید به خاطر رسیدن به توافقی با ایران متوقف شوند.لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز که در سفر به فلسطین اشغالی همراه منندز بوده است، در این کنفرانس خبری گفت که باید در آمریکا مخالفتی دو حزبی با هرگونه توافقی درباره توافق هسته‌ای ایران انجام شود. او علاوه بر این، با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، تاکید کرد که این کشور فارغ از نتیجه این انتخابات، از اسراییل و مواضع آن حمایت خواهد کرد.‌ سفر این دو سناتور ارشد آمریکایی به فلسطین اشغالی در حالی انجام شده است که رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای رسیدن به توافقی در مذاکرات وین ادامه دارد.
آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.در این میان، بنا بر گزارش منابع خبری، دیوید بارنئا، رییس موساد قرار است در روزهای آتی با هدف لابی کردن با مقامات دولت آمریکا علیه احیای توافق هسته‌ای، به واشنگتن سفر کند.
در همین راستا، روزنامه وال‌استریت ژورنال، اخیرا در گزارشی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای، نوشت: مقامات اسراییلی دست و پا می‌زنند تا بر دولت بایدن درحالی که برای احیای توافق هسته‌ای تلاش‌ می‌کند، اعمال نفوذ کرده و هم‌زمان با ورود مذاکرات وین به مرحله‌ای حساس، آمریکا را ترغیب کنند که مواضعش در قبال ایران را تشدید کند و هیچ‌گونه امتیازی به آن ندهد.وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: دولت اسراییل در روزهای اخیر رویکردی بی‌سروصدا در دیپلماسی را اتخاذ کرده و تصمیم گرفت دیوید بارنئا، رییس موساد را به واشنگتن بفرستد تا مقامات کاخ سفید، سیا، پنتاگون و قانون‌گذاران آمریکایی را درباره مطالبات تل‌آویو توجیه کند. یائیر لاپید،‌ نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد این رژیم اخیرا نگرانی فزاینده‌ای را در این باره ابراز کرده‌اند.

نظر شما