شناسهٔ خبر: 56045783 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دردسرهای لیز تراس از تورم سنگین تا بی‌اعتمادی مردم

صاحب‌خبر -

 

لیز تراس در شرایطی تصدی نخست‌وزیری انگلیس را بر عهده گرفته که از یک سو تورم سنگین و بحران انرژی خون مردم این کشور را به جوش آورده و از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 67 درصد از انگلیسی‌ها به کابینه او بی‌اعتمادند.
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر موقت انگلیس که ماه گذشته مجبور به استعفا شد در آخرین سخنرانی خود در این سمت در مقابل خانه شماره 10 خیابان داونینگ و در مقابل صدها خبرنگار به شرایط سخت انگلیس به ویژه در شرایط کنونی بحران انرژی در اتحادیه اروپایی اشاره کرد و گفت: «من مطمئنم که لیز تراس(نخست‌وزیر بعدی) هرکاری که برای عبور از بحران انرژی لازم باشد را انجام خواهد داد.» باری، روشن است که بحران گاز و انرژی یکی از «اَبَر چالش‌های» انگلیس در این زمان است و چالش دیگر این زمان انگلیس مسئله تورم است. شاخص تورم در انگلیس بالاترین سطح از فوریه ۱۹۸۲ (12 بهمن 1398) را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش بانک انگلستان، افزایش قیمت انرژی در اروپا، در پی حمله روسیه به اوکراین، محرک اصلی تورم است.
البته این تنها مشکل لیز تراس که قرار است به زودی تشکیل کابینه بدهد، نیست. علی‌رغم اقبال ۵۷.۴ درصد از اعضای حزب محافظه‌کار به لیز تراس برای تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس، اما نظرسنجی‌ها از نارضایتی مردم این کشور از این انتخاب حکایت دارد. بر اساس نظرسنجی مؤسسه «یوگاو» نیمی از انگلیسی‌ها از انتخاب تراس به نخست‌وزیری این کشور ناراضی بوده و حدود ۲۲ درصد از انتخاب او خوشحال هستند. آن‌طور که فارس نوشته، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین در مورد میزان اعتماد خود به کابینه تراس برای اجرای تصمیمات سیاسی و برنامه‌های مؤثر جهت مقابله با افزایش هزینه معیشت، گفتند که هیچ اعتمادی ندارند. همچنین تنها 14 درصد مردم انگلیس انتظار دارند تراس عملکرد بهتری نسبت به جانسون داشته باشد، در حالی‌که 27 درصد معتقدند تراس عملکرد بدتری خواهد داشت.
وزیر کشور انگلیس استعفا داد
همچنین همزمان با مشخص شدن لیز تراس به عنوان جانشین بوریس جانسون، وزیر کشور انگلیس از سمت خود استعفا داد. پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس روز دوشنبه (۱۴ شهریور) پس از رأی آوردن لیزتراس برای تصدی سمت نخست‌وزیری اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده است. وزیر کشور انگلیس گفت: «به محض این‌که لیز تراس رسما سمت نخست‌وزیری را بر عهده بگیرد از سمت خود استعفا می‌دهم.» این اقدام اختلاف نظر جدی او با تراس را نشان می‌دهد.
لاپید: تراس دوست بزرگ اسرائیل است!
در این میان از ارضی اشغالی نیز خبر می‌رسد که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم آپارتاید اسرائیل به لیزتراس که روز دوشنبه به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس انتخاب شد تبریک گفت و در توئیتی نوشت:
«به لیز تراس، دوست خوبم و دوست بزرگ اسرائیل، تبریک می‌گویم.»

نظر شما