شناسهٔ خبر: 56044466 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اتوبوس‌های سپاه در خدمت زائران برای رسیدن به مرز‌ها

روزنامه جوان

امکانات و نیاز‌های اعزام زائران از استان‌های مختلف به سمت مرز‌ها و کربلا تأمین شده و بر همین اساس در استان فارس علاوه بر اتوبوس‌های شرکت‌های تعاونی مسافربری مستقر در پایانه‌های شیراز و شهرستان‌ها، اتوبوس‌های سپاه پاسداران و برخی ارگان‌ها مانند پتروشیمی هم به ناوگان مسافربری استان پیوسته و از سیستان و بلوچستان هم هزار و۴۵۲ زائر توسط ناوگان حمل و نقل به شلمچه اعزام شدند. ایلامی‌ها ۱۶ میلیون بطری آب معدنی در مرز مهران دپو کرده‌اند و گیلانی‌ها هم با آماده‌کردن مرز آستارا و استقرار موکب در این منطقه، منتظر ورود زائران خارجی از سمت آذربایجان هستند.

صاحب‌خبر -


مشکل کمبود اتوبوس که برای انتقال زائران فارس به شلمچه به وجود آمده بود با تمهیداتی که اندیشیده شد، حالا رفع و زائران می‌توانند به راحتی به این نقطه مرزی اعزام شوند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با بیان اینکه با ورود اتوبوس‌های زیادی به سیستم و کمک به حمل و نقل، دیگر مشکلی برای جابه جایی نداریم، گفت: «علاوه بر اتوبوس‌های شرکت‌های تعاونی مسافربری مستقر در پایانه‌های شیراز و شهرستان‌ها، اتوبوس‌های سپاه پاسداران و برخی ارگان‌های دیگر مانند پتروشیمی هم به ناوگان مسافربری پیوسته‌اند تا زائران اربعین حسینی را به استان خوزستان و مرز شلمچه انتقال دهند.»
علیرضا راستیار با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از تخلف در زمینه فروش بلیت، غرفه فروش بلیت در پایانه مسافربری شهید کار اندیش شیراز راه‌اندازی شده است، افزود: «نرخ مصوب اتوبوس‌های وی‌آی‌پی از شیراز به شلمچه با ۷۵درصد افزایش به ۳۶۱ هزارتومان رسیده است و با شرکت‌هایی که بیش از این قیمت از زائران پول دریافت کنند، برخورد خواهد شد.» وی گفت: «رانندگان اتوبوس‌ها نمی‌توانند خودسرانه قرارداد دربستی ببندند و زائران هم حتماً یا به صورت اینترنتی یا حضوری در پایانه‌ها بلیت تهیه کنند تا در دام دلالان گرفتار نشوند. مردم می‌توانند تخلفات اتوبوس‌ها و شرکت‌های مسافربری را با شماره تلفن ۱۴۱ به راهداری اطلاع دهند.» به گفته راستیار، تاکنون سه شرکت مسافربری متخلف تعطیل شده‌اند. سیستان و بلوچستان هم در حال اعزام زائران خود به مرز شلمچه است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هزار و۴۵۲ زائر از شهرستان‌های شمال استان از سوی ناوگان حمل و نقل به شلمچه اعزام شدند، گفت: «خوشبختانه اعزام مسافران تاکنون بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام شده و در این راستا از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل مسافری سیستان و بلوچستان جهت جابه جایی زائران اربعین به کار گرفته شده است.» این مسئول با اشاره به استقرار میز پاسخگویی و رسیدگی به شکایات سفر‌های اربعین حسینی در محل پایانه مسافربری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: «کارشناسان ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایانه‌های مسافری و مبادی ورودی و خروجی استان بر روند جابه جایی زائران حسینی نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از دریافت وجه اضافی، برخورد نامناسب و امتناع از عرضه خدمات با قاطعیت با متخلفان در کمیسیون تخلفات برخورد خواهد شد.»
برخورد با متخلفان در ایلام
ایلام شرایط متفاوتی دارد و با توجه به اینکه زائران زیادی این استان و مرز مهران را برای تردد انتخاب کرده‌اند، امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنان تأمین شده است. برهمین اساس تاکنون ۱۶ میلیون بطری آب معدنی در مهران ذخیره‌سازی شده است.
استاندار ایلام نیر با تأیید و اعلام اینکه ۱۶میلیون بطری آب معدنی در شهرستان مهران موجود و دپو شده است، گفت: «خنک‌سازی و توزیع این آب معدنی‌ها باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.»
حسن بهرام‌نیا با قدردانی از سردار شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام ادامه داد: «طی روز‌های اخیر عزیزان سپاه با وسایل نقلیه آب آشامیدنی خنک بین زوار در پایانه مرزی مهران توزیع کردند. ضمن اینکه آبسردکن‌های زیادی در پایانه مرزی مهران داریم، اما باید با تابلو راهنما، محل این آبسردکن‌ها برای زوار مشخص شود.»
وی افزود: «تحویل به موقع آب به زوار برای ما مهم و اساسی است و شش سوله در پایانه برای دپو آب موجود است که باید خنک‌سازی در دستور کار قرار گیرد.» رئیس ستاد اربعین استان در ادامه به مدیرعامل آب و فاضلاب استان دستور داد تا مشکلات مربوط به پمپ آب پایانه در کمترین زمان ممکن برطرف و راه‌اندازی شود.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه روزانه باید تعداد غذا‌های طبخ شده، تعداد مواکب فعال، تعداد آب توزیع شده ارائه و مشکلات و نیازمندی‌ها احصا و به ستاد گزارش شود، تصریح کرد: «همه کار‌ها و امور باید به موقع و در سر جای خود انجام شود و در این زمینه وحدت رویه و دوری از موازی کاری حائز اهمیت است.» وی از مدیرکل بازرسی استانداری ایلام خواست تا بر پارکینگ‌ها و میزان هزینه پارکینگ‌ها برای جلوگیری از افزایش کرایه‌ها نظارت کند. این مسئول تأکید کرد: «هیچ مدیری حق اجاره پارکینگ تحت مدیریت اداره خود را برای پارک خودرو‌های زوار و دریافت هزینه در قبال آن ندارد و با مدیرانی که اینگونه اقدامی انجام دهند به شدت برخورد می‌شود.»
آستارا در انتظار استقبال از زائران آذری
تاکنون ۳۶ هزار نفر از استان گیلان برای رفتن به مراسم اربعین حسینی در کربلا ثبت نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۵۰ هزار نفر برسد. دبیر ستاد اربعین حسینی استان گیلان با بیان اینکه این ستاد در همه شهرستان‌های استان فعال است، گفت: «هزینه اداره مواکب اربعینی توسط مردم و خیران پرداخت می‌شود.»
عبدالله‌پور با بیان اینکه بیشتر پذیرایی مراسم اربعین از سوی مواکب عراقی انجام می‌شود، افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در عراق، توصیه می‌شود بیماران، افراد مسن و کودکان از رفتن به این مراسم خودداری کنند تا دچار بیماری و گرمازدگی نشوند.
نادر عبدالله‌پور با اشاره به اینکه تمامی زائران از کشور آذربایجان تنها می‌توانند از طریق هوایی به عراق بروند، افزود: «به همین علت امسال تاکنون زائری از مرز آستارا نداشتیم و با توجه به شرایط این روند ادامه خواهد داشت. تردد در مرز آستارا به دلیل قوانین کشور آذربایجان و تردد هوایی مردم این کشور، انجام نمی‌شود، اما موکب استان گیلان در این مرز مستقر و آمادگی پذیرایی دارد.» استاندار گیلان نیز با اشاره به پیش‌بینی ورود ۳۰ هزار زائر خارجی به گیلان در ایام اربعین گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده آمادگی استقبال از این زوار آسیای میانه در استان مهیا و و مقدمات لازم برای این امر فراهم شده است.»
اسدالله عباسی به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتقال زائران خارجی از طریق مرز زمینی به مهران اشاره و اضافه کرد: «تا زمان حاضر ۱۲۰دستگاه اتوبوس تدارک شده، ضمن آنکه از ظرفیت مینی‌بوس‌ها و خودرو‌های سواری نیز استفاده خواهیم کرد.»

نظر شما