شناسهٔ خبر: 56038948 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفر رئیس موساد به واشنگتن در آستانه نشست شورای حکام/ آمریکا: موضع تل‌آویو را در مذاکرات احیای برجام در نظر می‌گیریم

صاحب‌خبر -
سفر رئیس موساد به واشنگتن در آستانه نشست شورای حکام/ آمریکا: موضع تل‌آویو را در مذاکرات احیای برجام در نظر می‌گیریم

خبرگزاری آریا- «تام نایدز»، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی تصریح کرده که واشنگتن موضع تل‌آویو را در مذاکرات احیای برجام در نظر می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،«تام نایدز»، سفیر آمریکا در اسرائیل تصریح کرده که واشنگتن موضع تل‌آویو را در مذاکرات احیای برجام در نظر می‌گیرد. تام نایدز در ادامه گفت: «دولت آمریکابه راهکار دیپلماتیک علاقه‌مند است، اما تنها به راهکاری که مبتنی بر شرایط مطرح‌شده در پیش‌نویس اتحادیه اروپا باشد.»
روزنامه جروزالم‌پست به نقل از این مقام آمریکایی نوشته واشنگتن هیچ‌گاه دست اسرائیل را در برابر ایران نمی‌بندد. او گفت: «ما از تهدید ناشی از ایران مطلع هستیم.»
تام نایدز در ادامه گفت: «دولت آمریکابه راهکار دیپلماتیک علاقه‌مند است اما تنها به راهکاری که مبتنی بر شرایط مطرح‌شده در پیش‌نویس اتحادیه اروپا باشد.»
وی همچنین گفت: «موضع ما روشن است. ما به مواضع اسرائیل گوش می‌کنیم. به عنوان مثال، مسئله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نظر بگیرید.
نایدر در ادامه درباره سفر رئیس موساد به واشنگتن برای دیدار با مقام‌های سیا، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا گفت: «می‌دانیم اسرائیلی‌هایی هستند که با توافق مخالف هستند. در تماس دائمی هستیم. از او در آمریکا برای دیدار با هر کسی استقبال می‌شود.»
 
پشت پرده سفر ضد برجامی رئیس موساد به واشنگتن
دیوید بارنئا، رئیس موساد، که شاید بیشترین نقد را نسبت توافق احیای برجام دارد، روز دوشنبه به واشنگتن رفت تا مقامات آمریکایی را برای اتخاذ مواضع قوی تری علیه تهران تحت تاثیر قرار دهد. سفر رئیس موساد پس از آن صورت می‌گیرد که وی در ماه گذشته یک انتقاد علنی کم سابقه از سیاست دولت بایدن در قبال ایران کرد و اشاره به این داشت که توافق در عرض چند هفته به امضا خواهد رسید.
 در ادامه این مطلب آمده است: بارنئا، سومین مقام ارشد اسرائیلی که طی چند هفته گذشته برای انتقال نگرانی‌های اورشلیم به واشنگتن سفر کرده است. او قرار است با مقامات ارشد دولت بایدن از جمله مقامات کاخ سفید، سیا، رئیس ستاد مشترک ارتش، پنتاگون و وزارت خارجه و سایر نهادهای امنیتی دیدار کند.
سفر رئیس موساد پس از آن صورت می گیرد که وی در ماه گذشته یک انتقاد علنی کم سابقه از سیاست دولت بایدن در قبال ایران کرد و اشاره به این داشت که توافق در عرض چند هفته به امضا خواهد رسید. با این حال، پیام‌های بارنئا در راستای رویکرد یایر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل نیست که تلاش کرده رویکردی کمتر تقابلی برای ابراز نارضایتی‌ها از تلاش‌های دیپلماسی ایالات متحده اتخاذ کند.
دیدارهای آتی بارنئا با اعضای کنگره، اگرچه تلاش مستقیمی برای حرکت در مسیر نتانیاهو در برابر توافق هسته ای نیست، بدون شک خاطرات بسیاری از مقامات دولت بایدن را که در آن زمان در دولت اوباما نیز فعالیت می کردند، زنده خواهد کرد.
بارنئا راه ایال هولاتا مشاور امنیت ملی و بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل را می رود که با سفر و دیدار حضوری سعی در تحت تأثیر قرار دادن مقامات آمریکایی دارند، تلاش‌هایی که مقامات اسرائیلی می‌گویند در حال نتیجه دادن بود. مصداق نتیجه ی این تلاش ها، تعهد ایالات متحده به حذف نکردن سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم ، که بود.

انتقاد هاآرتص از سردرگمی مقامات اسرائیلی
آلن پینکاس در هاآرتص چاپ اسرائیل نوشت: اسرائیل دقیقاً به دنبال چه چیزی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران است؟ اگر موضع گیری، ارایه راهکاری جایگزین و برجسته کردن کاستی‌ها باشد، خوب است. اما هیستری نزدیک اسرائیل در هفته گذشته چه دلیلی داشت؟ هیچ چیز غیرقابل پیش بینی نبود. ابتدا مشاور امنیت ملی، سپس وزیر دفاع و سپس رئیس موساد به واشنگتن رفتند تا به آمریکایی‌ها اطلاع رسانی کنند.
اسرائیل یک پاسخ آماده دارد: البته ما مخالف توافق نیستیم. ما با این توافق بد خاص با ایران مخالفیم. اسرائیل مدعی است که توافقی "طولانی‌تر و قوی تر" وجود دارد. توافق ادعایی اسرائیل ظاهراً برنامه هسته‌ای ایران را برای همیشه محدود می‌کند و بازرسی‌ها را به‌طور نامحدود تحمیل می‌کند و همچنین به برنامه‌های توسعه موشک‌های دقیق و پهپاد‌های ایران می‌پردازد. همچنین تحریم‌های اقتصادی را برای مقابله با تهران  اعمال خواهد کرد.
اسرائیل به جای ناامیدی از تاثیر حداقلی بر توافق، باید به دنبال یک سیاست منسجم باشد و انتقاد تند قابل پیش بینی از مذاکره کنندگان آمریکایی را کنار بگذارد، زیرا این تحریکات و تهدید‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و فقط این تصور را تقویت می‌کند که اسرائیل همچنان در تلاش است ایالات متحده را به جنگ با ایران بکشاند. در صورت دستیابی به توافق، اسرائیل باید سیاستی طراحی کند و یک مکانیسم هماهنگ با ایالات متحده ایجاد کند که شامل تبادل اطلاعات، تبادل نظر‌های سیاسی و فهرستی برای پاسخ به ایرانی‌ها شود.
تضعیف توافق در کنگره و انتقاد از عدم درک ایالات متحده و اینکه فقط اسرائیل متوجه مسایل است، برای ارائه چنین مکانیزمی مفید نخواهد بود.

 تلاش صهیونیست‌ها برای ممانعت از احیای برجام

 روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای، نوشت: مقامات اسراییلی دست و پا می‌زنند تا بر دولت بایدن درحالی که برای احیای توافق هسته‌ای تلاش‌ می‌کند، اعمال نفوذ کرده و هم‌زمان با ورود مذاکرات وین به مرحله‌ای حساس، آمریکا را ترغیب کنند که مواضعش در قبال ایران را تشدید کند و هیچ‌گونه امتیازی به آن ندهد.
وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: دولت اسراییل در روزهای اخیر رویکردی بی‌سروصدا در دیپلماسی را اتخاذ کرده و تصمیم گرفت دیوید بارنئا، رییس موساد را به واشنگتن بفرستد تا مقامات کاخ سفید، سیا، پنتاگون و قانون‌گذاران آمریکایی را درباره مطالبات تل‌آویو توجیه کند. یائیر لاپید،‌ نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد این رژیم اخیرا نگرانی فزاینده‌ای را در این باره ابراز کرده‌اند.
وال استریت علاوه بر این نوشت: وقتی بارنئا(رییس موساد) به واشنگتن سفر کند، با قانون‌گذاران آمریکایی دیدار می‌کند تا علیه توافق لابی کند اما به طور غیرعلنی انجام خواهد شد.
این روزنامه در آخر نوشت: یک مقام ارشد اسراییلی گفت، بایدن موافقت کرده است در برابر تلاش‌های ایران برای فشار آوردن به آمریکا و دیگر شرکای مذاکره‌کننده آن جهت بستن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، یا حداقل ترغیب آژانس به پایان دادن آن، مقاومت کند.





نظر شما