شناسهٔ خبر: 56024071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سیاست روز:

روند اجرایی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای ادامه دارد

صاحب‌خبر -
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رییس‌جمهور در نشست سران شانگهای شرکت خواهد کرد گفت: روند گام‌های اجرایی عضویت عملی ایران در سازمان همکاری شانگهای در چارچوب حقوقی خودش ادامه دارد.
ناصر کنعانی در خصوص سفر رئیس جمهور به ازبکستان و عضویت ایران در شانگهای به سیاست روز گفت: آقای رئیس جمهور در اجلاس آتی سران شانگهای در ازبکستان شرکت خواهند کرد و روند گام‌های اجرایی عضویت عملی ایران در سازمان همکاری شانگهای در چارچوب حقوقی خودش ادامه دارد و کارگروه‌های تشکیل شده به طور جدی دارند کار خود را انجام می‌دهند. وی در پاسخ به سوالی در مورد حاجی ایرانی در بند عربستان گفت: موضوع شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان، یکی از موضوعات مهم در دستور کار است و همواره مورد پیگیری قرار داشته است و همچنان در دستور کار است و هم سازمان حج و زیارت با جدیت موضوع رو پیگیری کرد و هم وزارت امور خارجه از ابتدای ساعات بازداشت این موضوع را در دستور کار قرار داده است.
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای رژیم صهیونیستی برای حمله به نیروهای ایرانی در سوریه گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت‌های سوریه متاسفانه همچنان ادامه دارد.متاسفانه این حملات در نتیجه حمایت دولت امریکاست و دولت آمریکا نیز به طور غیرقانونی بخشی از نیروهای خودش را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است.ما معتقدیم کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی غیرقانونی، نامشروع، تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.
وی تاکید کرد: ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران پوچ و بی اساس و مبتنی بر بهانه جویی و فرار به جلو است. حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و اساساً این ادعاها باطل است.این اقدامات باید به طور جد مورد توجه جامعه بین المللی و شورای امنیت ملل متحد به عنوان مسئول صلح و امنیت بین المللی قرار گیرد و اقدامات بازدارنده خود را انجام دهند.ما در مبارزه علیه تروریسم تا زمانی که دولت سوریه از ما درخواست کند دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهیم بود.
وی در مورد درخواست اروپایی ها از ایران برای کمک به حل مشکل کمبود انرژی، گفت: به طور طبیعی ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از منابع مهم انرژی است و ایران در زیر سایه تحریم ها حضور خود را در بازار انرژی حفظ کرده است و معاملات نفت با شرکای ایران ادامه دارد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تضمین‌ها گفت: جمهوری اسلامی تلاش کرد، متن توافق را قوی تر کند و واقعیت امر این است که ایران سازنده عمل کرد و حرکت ما رو به جلو داشت.
کنعانی با بیان اینکه مهم ترین دستور وزارت‌امورخارجه در مذاکرات، اخذ تضمین است، گفت: هر توافقی و اتفاقی شکل بگیرد اگر تضمینی وجود نداشته باشد، امکان دارد مجددا نقض شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: در مرحله قبل هم شاهد این رخداد بودیم که آمریکا از توافق خارج شد در صورتی که ایران به صورت یکجانبه به توافق پایبند بود. طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و نتوانستند خسارات ناشی از خروج یکجانبه آمریکا را تامین کنند.
وی تصریح کرد: موضوع تضمین دو وجه دارد یک وجه تضمین، تضمین لغو تحریم ها است تا ایران به طور کامل از انتفاع اقتصادی برخوردار شود و بحث دیگر بحث دور کردن آژانس انرژی اتمی از رفتار سیاسی است چراکه این موضوع باعث ایجاد خلل می‌شود.
وی افزود: بر اساس همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کرده و بارها فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای ایران را مورد تایید قرار داده اند.
کنعانی اظهار داشت: بارها اتهامات مختلفی مطرح شد که یکی از آن ها اتهامات از سوی رژیمی است که خودش متهم است لذا نمی‌توان این اتهامات را مورد قبول قرار دارد. ایران همواره تلاش کرده‌است که به صورت حرفه‌ای با آژانس همکاری کند. بنابراین بحث بسته شدن پرونده پادمانی هم برای ایران مهم است.
کنعانی در خصوص پاسخ آمریکا به ایران گفت: موضعی از طرف های غربی‌ها مبنی بر غیر سازنده بودن پاسخ‌های ایران دریافت نشده است و تلاش ایران این است که مبتنی بر مذاکرات، ادبیاتی را به گونه ای مطرح کند که ابهام زدایی شود و در صورت توافق احتمالی ، سو تفاهم به حداقل ممکن برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از هر فرصتی که گمان کند می‌تواند برای کمک به برادران عراقی برای بازگشت ثبات کمک کند، استفاده می‌کند.ارتباط ایران با طرف‌های عراقی مستمر است؛ ارتباط با همه طرف‌های سیاسی عراق داریم و نقش ایران در ارتباط با طرف‌های عراقی به شکل‌گیری روند آرامش در این کشور کمک کرده است.نگاه ایران به کلیت عراق است، نگاه بخشی، گروهی و جریانی نداریم. همه جریان‌های سیاسی عراق را به گفت‌وگو و بازگشت به روند سیاسی دعوت می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران نیز خاطرنشان کرد: موضوع یمن جزء موضوعات مهم منطقه‌ای است. ایران از ابتدای شکل گیری بحران غیرضروری یمن معتقد بود راهکار نظامی در یمن نتیجه نخواهد داد و تنها رویکرد موثر روند سیاسی است. در ادامه نقش سیاسی و سازنده ایران در جهت کمک به تحکیم ثبات و آرامش در یمن، دیروز آقای امیرعبداللهیان و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه پذیرای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن بودند و ابعاد مختلف بحران یمن در این دو ملاقات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در مذاکرات دیدگاه‌ها و مواضع ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت و متناسب با شرایط جاری در این کشور توصیه‌های لازم به نماینده دبیرکل ارائه شد.
کنعانی ادامه داد: تأکید می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح، ثبات و امنیت برای یمن است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است بازگشت ثبات و امنیت در یمن و تحکیم آرامش در این کشور به تقویت ثبات در کل منطقه و خلیج فارس کمک می‌کند. ایران بارها اعلام کرده و دیروز هم اعلام کرد که تصمیم گیرنده اساسی در ارتباط با سرنوشت یمن، ملت یمن است. در مذاکرات دیروز تأکید شد ایران از روند آتش بس و تداوم آن در یمن حمایت می‌کند، اما معتقد است که تحقق آتش بس پایدار در گرو لغو کامل تحریم‌های یمن است، به این معنا که محاصره انسانی یمن باید به صورت کامل لغو شود. نمی‌تواند صلح و ثبات پایدار باشد تا زمانی که محاصره علیه ۲۰ میلیون یمنی ادامه یابد و کمک‌های مایحتاج اساسی غذایی و دارویی نتواند برای مردم رنج دیده یمن برسد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: توجه به واقعیت یمن یک وظیفه و مسؤولیت است. توافق آتش بس باید به صورت کامل اجرا و محاصره انسانی یمن لغو شده و زمینه برای شکل گیری روند سیاسی مبتنی بر رویکرد داخلی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی فراهم شود که شاهد شکل‌گیری روند با ثبات در یمن باشیم.

نویسنده: هدی دهقان بذرافشان

نظر شما