شناسهٔ خبر: 56017708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

نامه ای سرگشاده به شورای عالی امنیت ملی | سعید زیباکلام

صاحب‌خبر -


سعید زیباکلام طی یادداشتی در کانال خود نوشت:

شورایعالی امنیت ملی، 
با سلام و آروزی خدمت به امنیت و اقتدار و حاکمیت ملّی، به استحضار می‎رساند:
فضای رسانه‎ای فجازی و مکتوب غرب‌شیفتگان بطور روزافزونی در شیپورهای “زنده‎باد برجام” و “برجام، منجی و حلّال مشکلات معیشتی” بیشتر و انبوه‎تر می‎دمند به گونه‎ای که توافق بر سر برجام از مسلم‎ترین و بدیهی‎ترین سیاست‎های درست و اصولی ایران خوانده می‎شود. (در این باب، رجوع کنید به یادداشت چند ماه قبلم با عنوان “مذاکرات و فضای رسانه‎ای در ایران و آمریکا” در کانال‎های تلگرام و اینستا.)
با این وصف، می‎خواهم سئوالاتی چند را برای آن شورایعالی مطرح کنم:
1⃣ آیا روشن است که در صورت انتخاب رئیس جمهوری جمهوری‌خواه برجام به سرعت نقض و لغو می‎شود؟
2⃣ آیا شورایعالی می‎داند که تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا تنها یکسال و ۴ ماه مانده است که اگر همین امروز توافق جمع‌بندی شود تا روز اجرای برجام ۴ ماه زمان خواهد گرفت بطوریکه فقط یکسال برای اجرای برجام می‌ماند؟
3⃣ آیا روشن است که ایران نمی‎تواند دستورات و تصمیمات مربوط به تعلیق یا لغو تحریم‎های هسته‎ای در نهادهای شاخۀ اجرایی رژیم آمریکا را ــ به ویژه وزارت خزانه‎داری و وزارت خارجه ــ راستی‌آزمایی کند بدانگونه که کارشناسان آمریکایی و متحدانشان می‎توانند تحت پوشش آژانس، یکایک تعهدات و اقدامات برجامیایران را بصورت دقیق و تفصیلی راستی آزمایی کنند؟
4⃣ در صورتی که آمریکا تحریم‎های به اصطلاح هسته‎ای را تحت عنوان‎های برنامهٔ موشکی ایران و یا تحت عنوان سیاست منطقه‎ای ایران احیاء و فعّال کند، آیا ایران می‎تواند بطور محکمه‌پسندی به آمریکا اعتراض کند و آن را نقض برجام اعلام کند؟
5⃣ آیا اساساً برای ایران تحریم‎های چهارگانه آمریکا ـــ برنامۀ هسته‎ای، برنامۀ موشکی، سیاست منطقه‎ای، و حقوق بشر ـــ قابل تفکیک و تمییزاند که ایران بتواند در صورت فعّال‎سازی تحریم‎های هسته‎ای، به آمریکا اعتراض کند و متقابلاً تصمیمی متناسب بگیرد؟
6⃣ آیا شورایعالی امنیت ملی می‎داند که ۳۳ سناتور سنای آمریکا که برخی‎شان از رجال پرنفوذ سنا هستند در سرگشاده‌ای موّرخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ خطاب به جوبایدن رئیس جمهور آمریکا صریحاً موارد زیر را هشدار می‎دهند؟
«ما سناتورها تکرار می‎کنیم که هرگونه توافقی با ایران دربارۀ برنامۀ هسته‎ای‌اش از چنان اهمیتی برای امنیت ملی آمریکا برخوردار است که معاهده محسوب شده “مشورت و موافقت” سنا را الزامی می‎کند.»
«هر توافقی دربارۀ برنامه هسته‎ای ایران که بصورت معاهده‎ای در سنا تصویب نشود وارونه خواهد شد، و در واقع احتمالاً در روزهای آغازین دولت بعدی، به زودیِ ژانویه ۲۰۲۵ (کمتر از یکسال و ۴ماه دیگر، پاره خواهد شد

«”قانون بررسی توافق هسته‎ای ایرانِ ۲۰۱۵” الزام می‎کند که دولت شما هر توافقی دربارۀ برنامۀ هسته‎ای ایران (به انضمام اسناد و توافقات جانبی) را ظرف ۵ روز از تاریخ توافق به کنگره تسلیم کند. تسلیم این اسناد فرآیند تعریف‌شدۀ بررسی را فعّال می‎کند، فرآیندی که امکان ممانعت از اجرای توافق را شامل می‎شود.»
7⃣ آیا با وجود ملاحظات فوق، شورایعالی امنیت ملی مصمّم است چهارنعل در مسیر طی شدۀ بی‎فرجام دولت تدبیر و امید و راستگویی بتازد؟
“و علی‌الله فلیتوکّل المتوکّلون”

انتهای پیام

نظر شما