شناسهٔ خبر: 55982893 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

معاون سازمان محیط زیست:

وضعیت تالاب‌های کشور بحرانی است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت تالاب‌های کشور به دلیل خشکسالی متوالی و توسعه کشاورزی و حفر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه این تالاب ها شکننده و در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

مجتبی ذوالجودی عصر امروز در بازدید میدانی از تالاب بین‌المللی زریوار مریوان،  اظهار کرد: علاوه بر کاهش بارندگی، مصرف آب زیاد در بخش کشاورزی و حفر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب‌ها موجب ایجاد وضعیت نامناسب کنونی تالاب‌های کشور شده است. 

​به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو براساس قانون بعد از تامین آب شرب، اولویت دوم کاری آن تامین حق آبه تالاب‌ها است، افزود: حق آبه تالاب‌ها به دلیل کمبود بارش‌ها تامین نشده و این مهم هم، مدیریت منابع آبی را با مشکل مواجه کرده است. 

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با ابراز امیدواری از اینکه سال آینده بارش بهتر و مدیریت منابع آبی مطلوب‌تری داشته باشیم، ادامه داد: تامین حق آبه تالاب‌ها با وزارت نیرو و تعیین حق آبه با سازمان حفاظت محیط زیست کشور است. 

ذوالجودی اضافه کرد: مطالعات لازم در ارتباط با حوزه‌های آبخیز و بررسی نیاز آبی تالاب‌ها انجام شده و نتایج نخست آن هم به وزارت نیرو اعلام شده است. 

وی همکاری سایر ارگان‌ها در حفظ و احیای تالاب‌ها را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با ارائه الگوی کشت مناسب در اراضی حاشیه تالاب‌ها و عدم توسعه کشت محصولات آب بر می‌تواند بهترین تاثیر را در حفظ تالاب‌ها داشته باشد. 

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: می‌طلبد پیگیری‌های لازم در ارتباط با امحا و تخریب چاه‌های غیرمجاز کشاورزی انجام شود. 

ذوالجودی با بیان اینکه احیا و حفظ تالاب‌ها را به طور فراسازمانی دنبال می‌کنیم، گفت: برای هر تالاب در کشور ستادی مشخص تشکیل می‌شود تا مباحث بودجه‌ای و مدیریت منابع آن را به طور ویژه دنبال کنند. 

مدیریت منابع آب مهم‌ترین اولویت سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت تالاب زریوار است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این بازدید، تالاب بین‌المللی زریوار را از زیباترین و منحصربفردترین تالاب‌های کشور نام برد و اظهار کرد: مدیریت منابع آب، به ویژه بحث اصلاح شیوه کشاورزی و چاه‌های غیر مجاز اطراف تالاب از اولویت‌های اصلی مدیریت جامع تالاب خواهد بود.

وی یادآور شد: وجود چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب زریبار و کشت محصول آب بری هم چون برنج دانسته و ندانسته موجب تخریب و آسیب به این اکوسیستم شوند. 

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تالاب بین‌المللی زریبار شاید نسبت به سایر تالاب‌های کشور وضعیت بهتری داشته باشد ولی در مقایسه با شرایط آن در سنوات گذشته، مطلوب نیست.

نظر شما