شناسهٔ خبر: 55958715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ایران به پیشنهاد برجامی آمریکا پاسخ داد/ آمریکا:پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن برای احیای برجام سازنده نیست

صاحب‌خبر -
ایران به پیشنهاد برجامی آمریکا پاسخ داد/ آمریکا:پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن برای احیای برجام سازنده نیست
خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن بیان این مطلب افزود: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنجشنبه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.
کنعانی اظهار داشت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

آمریکا:پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن برای احیای برجام سازنده نیست
ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا٬ یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است: «تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم. ما در حال بررسی آن هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این (پاسخ ایران) سازنده نیست.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بامداد جمعه گفته است، جمهوری اسلامی ایران نظرات خود را در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی برای احیای توافق هسته‌ای برجام را به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه کرده است.
 ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا٬ یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است: «تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم. ما در حال بررسی آن هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این (پاسخ ایران) سازنده نیست.»
در همین زمینه٬ لورا روزن، خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل در واشنگتن٬ هم به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشته که پاسخ ایران «دلگرم کننده نیست.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته «متنی نهایی» را برای احیای برجام به ایران و آمریکا ارائه کرد. ایران و آمریکا تاکنون پاسخ های خود را به این متن از طریق اتحادیه اروپا تبادل کرده‌اند.

پاسخ ایران به امریکا غیر منطقی ست
استفانی لیختن‌اشتاین یک خبرنگار در توئیتی نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران "منفی و غیر منطقی" به نظر می رسد. شخص دیگری افزود پاسخ ایران "اصلا خوب به نظر نمی رسد".
 استفانی لیختن‌اشتاین یک خبرنگار در توئیتی نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران "منفی و غیر منطقی" به نظر می رسد. شخص دیگری افزود پاسخ ایران "اصلا خوب به نظر نمی رسد".
گفتنی است که  ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا٬ یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است: «تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم. ما در حال بررسی آن هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این (پاسخ ایران) سازنده نیست.

نامه 6 نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به گروسی
 گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا درباره ادعاهای پادمانی مطرح‌شده علیه ایران به رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه نوشتند.
چند نماینده کنگره آمریکا طی نامه‌ای به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وی خواسته‌اند پرونده ادعاهای پادمانی درباره ایران را مختومه نکند. قانونگذاران آمریکایی در این نامه مدعی شده‌اند رافائل گروسی ممکن است از سوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و طرف‌های دیگر برای مختومه اعلام کردن ادعاهای پادمانی درباره ایران تحت فشار قرار بگیرد.
این نامه به ابتکار «کلاودیا تنی»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا تهیه شده و به امضای پنج نماینده جمهوری‌‌خواه دیگر کنگره رسیده است.
قانونگذاران آمریکایی در این نامه مدعی شده‌اند رافائل گروسی ممکن است از سوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و طرف‌های دیگر برای مختومه اعلام کردن ادعاهای پادمانی درباره ایران تحت فشار قرار بگیرد.
تنی در این نامه مدعی شده است: «جو بایدن با عجله نابجا و غیرمسئولانه‌اش برای بازگشتن به توافق هسته‌ای شکست‌‌خورده با ایران مایل است امنیت ملی ما و اعتبار کل معماری منع اشاعه هسته‌ای را به مخاطره بیندازد.»
در حالی که این آمریکا بود که در سال 2018 با نقض تعهداتش از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت بود خارج شد قانونگذار آمریکایی مدعی شده ایران به تعهداتش ذیل معاهده NPT متعهد نبوده است.
وی در بخشی از این نامه تصریح کرده است: «مایلم رافائل گروسی بداند علی‌رغم فشاری که ایشان ممکن است از سوی دولت بایدن و دیگران رای توقف زودهنگام تحقیقاتش با آن مواجه شود اعضای کنگره از مأموریت او حمایت می‌کنند.»
نویسنده مدعی شده که ایران با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذیل NPT همکاری نکرده است. این نماینده کنگره مبنای ادعاهایش را گزاره‌های جعلی اعلام‌شده از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.
وی نوشته است: «این موارد نقض تعهد از سوی رن بعد از عملیات اسرائیل آشکار شد که از مجموعه وسیعی از اسناد محرمانه هسته‌ای ایران رونمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

50 قانون‌گذار آمریکایی خطاب به بایدن: متن کامل توافق احیای برجام را با کنگره به اشتراک بگذارید 
پنجاه قانون‌گذار آمریکایی روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند تا متن کامل توافق هسته‌ای جهت احیای برجام را با کنگره به اشتراک‌بگذارد.
به گزارش العربیه،‌در این نامه که به امضای 34 دموکرات و 16 جمهوری‌خواه رسیده، ادعا شده است: ایران و سپاه پاسداران - که با یک تریلیون دلاری که طی یک دهه از طریق رفع تحریم‌ها دریافت خواهند کرد، تقویت می‌شوند - تهدید عظیمی علیه آمریکایی‌ها در داخل و خارج از وطن و همچنین علیه متحدان‌مان محسوب می‌شوند.
در این نامه نوشته شده است: ما عمیقا درخصوص چندین بند که ممکن است در متن نهایی توافق با ایران گنجانده شود،‌نگران هستیم.
این قانون‌گذاران در ادامه از بایدن خواستند که تا پیش از به اشتراک‌گذاری متن کامل توافق و هرگونه توافق جانبی با کنگره، به هیچ‌گونه توافقی با ایران بازنگردد.
در این نامه همچنین از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شد تا اجازه ندهد که روسیه اورانیوم غنی‌سازی شده ایران را دریافت کند و هیچ‌گونه همکاری هسته‌ای با ایران داشته باشند.

مکرون: امیدواریم توافقی برای احیای برجام طی چند روز آینده، حاصل شود
رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات احیای برجام حاصل شود.
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز (پنجشنبه) ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام حاصل شود.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون طی سخنرانی در کاخ الیزه در جمع سفیران فرانسه در کشورهای خارجی، گفت: «امیدواریم توافقی برای احیای برجام طی چند روز آینده، جمع‌بندی شود».
حدود یک ماه قبل کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی ماکرون با با «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران، گفت که او به همتای ایرانی خود گفته احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز هم ممکن است اما تهران باید به تعهداتش بازگردد.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران: اکنون زمان تصمیم‌گیری جدی تیم بایدن است
مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در توییتی به واکنش مقام آمریکایی که مدعی شده بود پاسخ ایران به آن‌ها «سازنده» نبوده است، انتقاد کرد.
 محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین روز جمعه در توییتی نوشت: ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط آمریکا است. (سازنده) برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت دار  است. اگر آمریکا تصمیم درست را بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.

واکنش دستیار وزیر خارجه به برخی تحلیل‌ها درباره پاسخ ایران به آمریکا
دستیار وزیر خارجه در واکنش به برخی از تحلیل ها در مورد جواب اخیر ایران به آمریکا از جمله این اظهارنظر که «ایران با این پاسخش ، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت»، گفت : چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمی‌دهد، نگران زمستانش باشیم؟
 سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود در ارتباط با این تحلیل ها و اظهار نظر ها  نوشت:« چرا وقتی هنوز آمریکا جواب ایران را نداده حکم از دست رفتن فرصت صادرات نفت به اروپا صادر می‌شود؟
چرا وقتی سخنگوی NSA آمریکا (آژانس امنیت ملی آمریکا) می‌گوید رئیس‌جمهور فقط در چارچوب امنیت ملی آمریکا  پاسخ می‌دهد. ایران در پاسخش امنیت ملی خود را نادیده بگیرد؟
چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمیدهد نگران زمستانش باشیم؟»





 
 

نظر شما