شناسهٔ خبر: 55939579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست خارجی

کاخ سفید: ایران عقب‌نشینی کرد | به توافق با ایران امیدواریم

یک مقام کاخ سفید شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که واشنگتن هنوز به حصول توافق با ایران امیدوار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته که واشنگتن هنوز برای رسیدن به توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های وین امیدوار است.

جان کربی گفت: «هنوز امیدواریم که می‌توانیم [به توافقی] برای اجرای مجدد برجام برسیم... معتقدیم نسبت به جایی که در گذشته قرار داشتیم [به توافق] نزدیکتر هستیم.»

این مقام کاخ سفید در ادامه در اظهاراتی که احتمالاً زمینه‌سازی برای مجاب کردن مخالفان داخلی دولت جو بایدن در خصوص برجام است مدعی شد که ایران در هفته‌های گذشته از برخی از مطالباتش عقب‌نشینی کرده است.

وی در جمع خبرنگاران مدعی شد: «طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته به دلیل تمایل ایران برای کنار گذاشتن برخی از مطالبات بی‌ارتباط به توافق ما خوش‌بینی محتاطانه‌ای داشته‌ایم که مسائل می‌تواند به مسیر درست حرکت کند اما در حال حاضر هیچ اطلاعات به‌روزشده‌ای ندارم که در اختیارتان قرار دهم.»

جان کربی توضیحات بیشتری درباره ادعای اثبات‌ نشده خود در خصوص اینکه ایران از چه مطالباتی عقب‌نشینی کرده ارائه نداده است، با این حال، تحلیلگران پیش از این گفته‌اند چنین اظهاراتی برای دولت بایدن مصرف داخلی دارد.

ساعاتی قبل‌تر رسانه‌ها گزارش داده‌اند ده‌ها قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات پیش‌نویس نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن نسبت به احتمال حصول توافق جدید با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی شده است.

این نامه در شرایطی نوشته شده که دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران چند هفته پیش در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است. آمریکا نیز پاسخ خودش را به این متن داده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران و آمریکا، هر دو را «معقول» توصیف کرده است.

نظر شما