شناسهٔ خبر: 55916310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کاخ سفید: اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد ما نیز آماده‌ایم

سناریوی تکراری آمریکا در پرونده برجام طلبکاری و فرار به جلو

سخنگوی کاخ سفید با ادعای اینکه واشنگتن از ابتدای مذاکرات وین، رویکرد اصولی داشته است، ادعا کرد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز این کار را انجام خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

 

سرویس سیاسی-

«کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری با ادعای اینکه واشنگتن از ابتدای مذاکرات وین، رویکرد اصولی داشته است، ادعا کرد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز این کار را انجام خواهیم داد.
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه آمریکا پاسخ خود را به نظرات درخواست‌های ایران درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا ارائه کرده است، تاکید کرد به‌صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم و با اتحادیه اروپا در ارتباط هستیم.
پیش از این نیز جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: آمریکا به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران نزدیک‌تر شده است.
به گزارش ایرنا، وی بدون اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد، اگر ایران به توافق (هسته‌ای) بازگردد، دروازه‌ها برای صادرات بیشتر نفت این کشور باز می‌شود. اگر همه چیز درست شود، این گشایش‌ها به مرور انجام خواهد شد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم چند روز پیش در اظهاراتی، توپ را در زمین ایران ‌انداخت و گفت: «من پاسخ را از ایالات متحده دریافت کردم. اکنون برعهده ایران است که به آنها (پاسخ آمریکایی‌ها) جواب دهد.»
ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم جمعه 4 شهریورماه در جریان سفر به الجزایر در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی درخصوص مذاکرات هسته‌ای، ازسرگیری این توافق را به تصمیم تهران وابسته دانست و مدعی شد: اکنون توپ در زمین ایران است.
دور جدید مذاکرات پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مردادماه با بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت. برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به‌روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.
جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریورماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این‌باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.
در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) به دست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.
گفت‌وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به‌عنوان طرف نقض‌کننده توافق سال ۹۴ است. هیئت جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به‌عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به‌دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.
با این حال آمریکایی‌ها درصدد آن هستند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها و تعدیل شروط و مطالبات ایران در روند مذاکرات هسته‌ای، به عملیات روانی و تبلیغی روی آورده و مسیر مقصرنمایی و ‌انداختن توپ در زمین ایران را دنبال کنند. این در حالی است که چند روز پیش «مرکز امنیت جدید آمریکا» (CNAS) ‌اندیشکده مستقر در واشنگتن که نزدیک به جریان دموکرات است در گزارشی نوشت که «بزرگ‌ترین مانع برای بازگشت آمریکا به توافق برجام، ایران نیست بلکه کنگره این کشور است.»
آژانس:‌ ایران غنی‌‌سازی اورانیوم با یک آبشار IR-6 را در نطنز آغاز کرده است
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد که ایران غنی‌‌سازی اورانیوم در یکی از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6‌ را که اخیر در سایت هسته‌ای نطنز نصب کرده بود، آغاز کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
12 مردادماه گذشته در گزارشی به اعضای خود اعلام کرده بود که ایران فرآیند نصب سه آبشار از سانتریفیوژهای IR-6‌ در کارخانه غنی‌‌سازی سوخت نطنز را به اتمام رسانده است. این تحول جدید در حالی روی می‌دهد که مذاکرات میان ایران و طرف‌های غربی درباره موضوع هسته‌ای ایران در جریان است.
کمالوندی: خواسته‌های آژانس از ایران زیاده‌خواهانه است
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رابطه کشورمان با آژانس رابطه تعریف‌شده‌ای است، گفت: در حال حاضر این رابطه براساس پادمان است. وقتی از پادمان سخن می‌گوییم به این معنی است که حسابرسی مواد هسته‌ای صورت می‌گیرد به این ترتیب که ایران اعلام می‌کند چه میزان مواد هسته‌ای در چه نقاطی دارد و با آنها چه کارهایی انجام می‌دهد.
وی با اشاره به این موضوع که کشورها رابطه دیگری نیز با آژانس براساس پروتکل الحاقی دارند، اظهار کرد: براساس این رابطه، کشورها بخشی از تجهیزاتی که در ارتباط با غنی‌‌سازی است را در نظارت آژانس بین‌المللی اتمی قرار می‌دهند که ایران نیز چنین کاری را انجام می‌دهد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو، افزود: علاوه‌بر موارد ذکرشده، در موضوع برجام یک‌سری نظارت‌های بیشتر نیز وجود داشته است، اما امروز به‌دلایل مختلف ایران صرفا تبادل پادمانی را اجرا می‌کند و در واقع فقط حسابرسی مواد هسته‌ای صورت می‌گیرد.
وی از خواسته‌های بیشتر آژانس از ایران گفت و در عین حال تصریح کرد: این خواسته‌ها زیاده‌خواهی محسوب می‌شود، زیرا به‌دلیل تحریم‌ها
این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند.
طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که مصوب مجلس شورای اسلامی است، قرار است آژانس بین‌المللی اتمی حداقل نظارت‌ها و در حد پادمانی باشد. البته اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و به تعهدات خودشان بازگردند، ایران نیز به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته بود بازخواهد گشت. کمالوندی با تصریح بر اینکه ایران هیچ تعهد فراپادمانی ندارد، ابراز کرد: ایران ۲۷ دوربین و یک‌سری تجهیزات از جمله وسایل ‌اندازه‌گیری آنلاین غنی‌‌سازی را جمع کرده است. اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، این امکان وجود دارد این وسایل و دوربین‌ها مجددا کار خود را آغاز کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما