شناسهٔ خبر: 55881674 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

از مأموریت «آرتمیس 1» چه می‌دانیم؟ مقدمات حضور دوباره انسان بر سطح کره ماه

صاحب‌خبر -

شفقنا- امروز (دوشنبه) ساعت ۸:۳۳ به وقت محلی(۱۷ به وقت تهران) قرار است مأموریت فضاپیمای آرتمیس۱ با پرتاب آن آغاز شود، احتمال می‌رود سال ۲۰۳۰ دهه‌ای باشد که انسان بتواند به صورت طولانی مدت بر روی ماه و یا مریخ مستقر شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ به نقل از یورو نیوز، فضاپیمای آرتمیس۱ یک مأموریت آزمایشی بدون سرنشین است که استقرار آن بر روی ماه می‌تواند برای اکتشافات مهم در مریخ بسیار حائز اهمیت باشد، فضانوردان در تلاشند تا از سطح ماه به‌ عنوان نوعی گودال استاپ برای بازگشت مجدد در طی بازدیدهای طولانی مدت از سیاره سرخ استفاده کنند.

به نوشته یورو نیوز؛ این فضاپیما با ۹۸ متر طول از سکوی بی۳۹ که در سال ۱۹۶۹ فضاپیمای آپولو ۱۰ به مقصد ماه از آن بلند شده بود، در مرکز فضایی «کندی» فلوریدای آمریکا پرتاب خواهد شد.

طبق این گزارش؛ این پرتاب که قرار است بدون سرنشین صورت بگیرد، اولین تست عملی موشک عظیم پیشران موسوم به سیستم پرتاب فضایی (SLS) خواهد بود که از آن به عنوان قدرتمندترین موشک جهان یاد می‌شود.

به گفته مدیر ماموریت آرتمیس۱ ناسا؛ این اولین پرواز یک موشک جدید و یک فضاپیمای جدید است. ما در حال انجام کاری هستیم که انجام آن فوق‌العاده دشوار است و ریسک ذاتی در آن وجود دارد.

معاون مدیر ماموریت علمی ناسا نیز به خبرنگاران گفت  آرتمیس۱ اهداف علمی چون کشف آب در ماه، آغاز یک حرکت بزرگ برای رفتن به ماه و سپس به مریخ را دنبال می‌کند، سیستم‌های پرواز، موشک‌ها و فناوری‌ها روی چالش‌های مشابه در هر دو مقصد متمرکز هستند. کاهش اثرات تشعشعات و آماده‌سازی برای اقامت طولانی‌مدت در فضا از جمله این چالش‌ها هستند.

ناسا و آژانس فضایی اروپا(شرکای آرتمیس۱) اعلام کردند که وجه تمایز آرتمیس با دیگر پرتاب‌ها در اکتشافات فضایی طول نیم قرن گذشته، این است که آیا انسان‌ها می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ بر روی ماه پا بگذارند یا خیر؟ این فضاپیما می‌خواهد یک سکونتگاه دائمی در این سیاره ایجاد کند.

در همین رابطه «یورگن شلوتز» مهندس هوافضا در آژانس فضایی اروپا نیز گفت: «در ابتدا هدف این است که انسان‌ها بتوانند سفری یک هفته‌ای به ماه داشته باشند، اما آرتمیس۱ در آینده قرار است اسکان مردم را به یک الی دو ماه افزایش دهد و در نهایت هدفش استقرار دائمی است.»

گفتنی است که این پرتاب قرار است با کپسول اوریون (Orion) انجام شود. این فضاپیما بر اساس فناوری‌های مدرن رایانه و ناوبری ساخته شده و می‌تواند میزبان چهار فضانورد باشد. 

طبق این گزارش؛ ماموریت های آرتمیس شامل پروازهایی بدون سرنشین و بعدا سرنشین دار به ماه خواهد بود. پس از آرتمیس اول، آرتمیس دوم خدمه ای از فضانوردان را در بهار سال 2024 به ماه می برد. آرتمیس سوم، که در حال حاضر پرتاب آن برای سال 2025 برنامه ریزی شده، اولین فضانوردان زن و رنگین پوست را به ماه خواهدبرد.

ایندیپندنت نوشته که حیاتی ترین عنصر این ماموریت پایان آن است. زمانی که فضاپیما دوباره با سرعت 32 برابر صوت وارد جو زمین می شود و سپر حرارتی را برای اولین بار در معرض آزمایش قرار می دهد. به گفته مقامات ناسا، این اولویت شماره یک ماموریت است. پس از کاهش سرعت، چترهای فضاپیما آن را با سرعت حدود 20 مایل در ساعت در آب های اقیانوس آرام در سواحل باخا کالیفرنیا پایین می آورند.

گفتنی است که در طول مدت ماموریت آرتمیس ۱، تیمی متشکل از ۱۲ نفر از پرسنل ناسا به صورت شبانه‌روزی کنترل ایستگاه زمینی را بر عهده خواهند داشت.

این خبر را در یورو نیوز ببینید

 

نظر شما