شناسهٔ خبر: 55875589 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بورل:فرصتی برای مذاکرات بیشتر وجود نخواهد اشت/ ایران: پاسخ طرف آمریکایی با دقت در حال بررسی است

صاحب‌خبر -
بورل:فرصتی برای مذاکرات بیشتر وجود نخواهد اشت/ ایران: پاسخ طرف آمریکایی با دقت در حال بررسی است
 خبرگزاری آریا-بورل در مصاحبه ای با یک روزنامه اتریشی گفت: فکر نمی کنم فرصتی برای مذاکرات بسیار بیشتر وجود داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا،جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه هشدار داد، اگر در روزهای آینده توافقی حاصل نشود، از سرگیری مذاکرات احیای برجام پس از تابستان بسیار دشوار خواهد بود.
وی افزود: «من کسی نیستم که ضرب الاجل های موقت تعیین کند. اما من می دانم که پس از تابستان، از سرگیری مجدد مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: « چند روز فرصت داریم، زیرا پس از پایان تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد».
بورل توضیح داد که طرفین قبلاً در مورد "بخش بسیار مهم" برای بازگشت به برجام توافق کرده‌اند، اما گفت که مسائل باقی‌مانده می‌تواند توافق نهایی را از بین ببرد.
او تاکید کرد که این پیمان «راه حل همه چیز نیست»، اما «اگر ایران یک قدرت هسته‌ای نیست، به لطف آن توافق است».
بورل گفت: آنچه مشهود است، این است که این توافق همه مشکلات را حل نخواهد کرد. ایران نه تنها به خاطر برنامه هسته‌ای خود بلکه به دلایل متعدد دیگر منطقه را نگران می‌کند.
بورل افزود که دستیابی به توافق در حال حاضر می‌تواند به نفع همه طرف‌های درگیر باشد، زیرا به ایران اجازه می‌دهد به بازار بین‌المللی نفت بازگردد و به عرضه کننده جدید برای اروپایی‌ها تبدیل شود. 

رئیس موساد پس از اظهاراتش درباره ایران توبیخ شد
رسانه‌های اسرائیلی خبر از توبیخ دیوید بارنیا، رئیس سازمان موساد به خاطراظهاراتش درباره ایران دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری یدیعوت آحارونوت، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در گفتگو با دیوید بارنیا، رئیس سازمان موساد، او را به دلیل اظهارات اخیرش در جلسه توجیهی روز پنج‌شنبه که مغایر با سیاست‌های تعیین‌شده درخصوص توافق هسته‌ای ایران بود، توبیخ کرد.
بارنیا از الزامات و دستورات تعیین شده تل آویو در مورد توافق هسته‌ای ایران فراتر رفته و در اظهارات اخیرش حملات تندی به دولت آمریکا داشته است. لاپید در این گفتگو از بارنیا خواسته است مانند سایر مقامات اسرائیلی که نظر خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران اعلام می‌کنند، تابع خط مشی و سیاست‌های تل آویو باشد.
در همین حال، موساد سعی داشته در واکنش به توبیخ بارنیا از اتهامات او بکاهد. بارنیا اخیرا با انتقاد از توافق احتمالی با تهران، مدعی شد این توافق بدی است که ایران را به ساخت بمب هسته‌ای هدایت می‌کند.
رئیس موساد همچنین مدعی شد: "این توافق جدید مبتنی بر دروغ است و بدتر از توافق پیشین است که در سال 2015 به امضا رسید و موساد به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهد".
مقامات ایران بار‌ها تأکید کرده اند که تاکنون همکاری‌های لازم را با آژانس برای شفاف‌سازی در خصوص برنامه هسته‌ای داشته اند.

لاپید: اسرائیل با تمام قدرت توافق هسته‌ای ایران مقابله خواهد کرد
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل با تمام قدرت خود با توافق هسته‌ای میان کشورهای بزرگ و ایران مقابله خواهد کرد.
«یائیر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز (یکشنبه) در سخنانی در تلاش برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات احیای برجام اظهار کرد: اسرائیل با تمام قدرت خود با توافق هسته‌ای میان کشورهای بزرگ و ایران مقابله خواهد کرد.
او گفت: اما این مقابله بدون وارد کردن آسیب به روابط راهبردی با آمریکا خواهد بود.
لاپید در با ادامه گزافه‌گویی‌هایش عنوان کرد: امضای توافق هسته‌ای با ایران، برای اسرائیل الزام‌آور نیست و ما هر کاری که در توان داریم برای حفظ امنیت خود انجام خواهیم داد. 
او با بیان اینکه سازمان جاسوسی موساد و ارتش رژیم صهیونیستی دستوراتی در راستای آماده شدن برای همه سناریوهای مربوط به ایران دریافت کردند، افزود: «ما از توافق هسته‌ایی حمایت می‌کنیم که کنترل ایران را تشدید کرده و با برنامه موشک‌های بالستیک آن مقابله می‌کند».
او تأکید کرد: به واشنگتن اطلاع داده‌ایم که توافق هسته‌ای با اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفرش به اسرائیل همخوانی ندارد.

آمریکا:  به توافق با ایران نزدیک‌تر شده ایم
 «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت امروز ما به توافق با ایران نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر هستیم.
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت امروز ما به توافق با ایران نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر هستیم. وی در ادامه گفت: «ما پاسخ خود را ارائه داده و امیداریم که نتیجه مثبتی حاصل شود، چون در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حل مشکلات در منطقه سخت خواهد شد».
وی در ادامه گفت: «ما پاسخ خود را ارائه داده و امیداریم که نتیجه مثبتی حاصل شود چون در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حل مشکلات در منطقه سخت خواهد شد».
کربی اضافه کرد: «بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای، بهترین راه بوده و در راستای آن تلاش خواهیم کرد».
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا به تنش‌ها با چین اشاره کرد و گفت: «عبور دو کشتی آمریکایی از تنگه تایوان پیام واضحی دارد که ارتش آمریکا به دریانوردی و پرواز بر اساس قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد».
وی اضافه کرد: «عبور دو کشتی از تنگه تایوان از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و با سیاست چین یکپارچه تضادی ندارد».
کربی به جنگ روسیه و اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پوتین آماده بازگشت به میز مذاکرات درباره اوکراین است».

امیر عبداللهیان: پاسخ طرف آمریکایی با دقت در حال بررسی است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و« بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان در خصوص آخرین تحولات مرتبط با مذاکره لغو تحریم ها تلفنی گفت‌وگو کردند.
 وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو، ضمن قدردانی از دولت عمان ، تاکید کرد: پاسخ طرف آمریکایی با دقت در حال بررسی است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با پایان یافتن بررسی و جمع‌بندی، نظرات خود را اعلام خواهد کرد.
 امیرعبداللهیان افزود: اراده ما بر  حصول توافقی خوب، پایدار و قوی استوار است.
وزیر خارجه عمان نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های سازنده و مسئولانه جمهوری اسلامی ایران و حسن نیت در رسیدن به توافق ، ابراز امیدواری کرد که با همکاری مشترک همه طرف‌ها، نتیجه رضایت‌بخشی از مذاکرات وین حاصل شود.

امتیازات بایدن به تل‌آویو در مقابل بازگشت آمریکا به برجام
برخی منابع رسانه‌ای مدعی شدند که آمریکا قرار است در مقابل بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، امتیازاتی به رژیم صهیونیستی بدهد.
به گزارش پایگاه خبری صدی البلد، بنا بر اعلام این منابع، مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ در مراحل نهایی خود است و رژیم صهیونیستی تلاش می کند که واشنگتن را قانع کند تا مواضع خود در پرونده توافق هسته‌ای را تشدید کند.
این منابع می‌گویند، درحالی که واشنگتن و تهران درحال بررسی پیشنهادات اتحادیه اروپا و نقطه نظرات یکدیگر برای احیای برجام هستند، دولت رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می کند که بر موضع آمریکا در این پرونده تاثیر بگذارد.
در بخش از گزارش این رسانه عربی آمده است که واشنگتن قرار است در مقابل امضای توافق هسته ای با ایران و بازگشت به برجام، امتیازات و بسته جبرانی امنیتی در اختیار تل آویو قرار بدهد و تاکید می‌کند گفت‌وگوها درخصوص این بسته هنوز رسمی نشده است اما به محض امضای توافق هسته‌ای، این "امتیازات جبرانی" هم علنی خواهد شد.
پیش از این شبکه11 تلویزیون رژیم صهیونیستی و شبکه کان گزارش دادند که یائیر لاپید نخست وزیر این رژیم به سختی تلاش می‌کند با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره توافق درحال شکل‌گیری بر سر احیای برجام گفت‌وگو کند.
اورشلیم پست در این باره نوشته بود: همزمان با افزایش نگرانی‌های اسرائیل نسبت به توافق احیای برجام نخست وزیر لاپید درخواست دیدار با بایدن را مطرح کرده و امیدوار است که روز 20 سپتامبر این ملاقات برگزار شود تا بتواند موضع خود را اعلام کند.
بنابر گزارش این رسانه‌ها، لاپید همچنین در روزهای آتی ممکن است گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن داشته باشد، هرچند پیشتر درخواست او برای برقراری این تماس تلفنی از سوی کاخ سفید رد شده بود.

رئیس موساد برای بررسی توافق هسته‌ای ایران به واشنگتن می‌رود
 دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) هفته آینده به امریکا می رود.
دیوید بارنیا هفته آینده و برای شرکت در نشست کمیسیون اطلاعات مجلس سنای امریکا و بررسی توافق هسته ای ایران به واشنگتن می رود.
به گزارش القدس العربی، سایت بلومبرگ به نقل از روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیل نوشت که رئیس موساد در نشست کمیسیون اطلاعات مجلس سنای امریکا برای بررسی توافق هسته ای ایران حاضر خواهد شد.
سایت روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیل، این خبر را به یک منبع سیاسی که نخواست نامش فاش شود، نسبت داد.
رسانه‌های عبری اخیرا فاش کردند که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگویی با رئیس موساد داشته و او را به خاطر اظهارات اخیرش در جلسه توجیهی روز پنج‌شنبه توبیخ کرده است؛ چرا که به زعم لاپید، او از دستورالعمل‌های تل‌آویو در مورد ایران تخطی کرده است.
پایگاه خبری «i24» در گزارشی نوشت: واضح بود که برنیاع از الزامات جدید و سیاست‌های تعیین‌شده درخصوص توافق هسته‌ای ایران فراتر رفته و در اظهاراتش حمله تندی علیه ایالات متحده داشته است.

نظر شما