شناسهٔ خبر: 55862947 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ایران:بررسی پاسخ‌های آمریکا حداقل تا پایان هفته جاری ادامه دارد/ نامه 15 نهاد آمریکایی به بایدن برای احیای برجام

صاحب‌خبر -
ایران:بررسی پاسخ‌های آمریکا حداقل تا پایان هفته جاری ادامه دارد/ نامه 15 نهاد آمریکایی به بایدن برای احیای برجام

خبرگزاری آریا-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه اتریشی «کرونن سایتونگ» نسبت به سرنوشت مذاکرات وین ابراز خوش‌بینی کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من پاسخ آمریکا را دریافت کردم. اکنون وظیفه ایران است که نسبت به آن واکنش نشان دهد.
 جوسپ بورل در گفت‌وگویی که امروز در پرتیراژترین روزنامه اتریش منتشر شد، ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به فرجام مذاکرات گفت: من پاسخ آمریکا را دریافت کردم. اکنون وظیفه ایران است که نسبت به آن واکنش نشان دهد.
بورل ضمن قدردانی از نقش اتریش در مذاکرات اخیر گفت: ما به لحظه مهم رسیده‌ایم. این آخرین میلی متر است. (احیای برجام) باعث می شود جهان کمی ایمن‌تر شود.

مذاکرات قطر با اروپا و ایران درباره توافق هسته‌ای

معاون امور منطقه‌ای وزیر امور خارجه قطر ضمن گفت‌وگو با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، در تهران با مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار و پیرامون مذاکرات هسته‌ای رایزنی کرد.
به گزارش الخلیج آنلاین، قطر به تلاش‌های خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و احیای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.
وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد الخلیفی، معاون امور منطقه‌ای وزیر امور خارجه قطر طی تماسی تلفنی با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین درباره همکاری دوجانبه طرفین و تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنی کرد.
الخلیفی در این تماس از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین طرف‌های توافق هسته‌ای ایران تقدیر و تاکید کرد که دستیابی به توافق عادلانه که نگرانی‌های همه طرف‌های را در نظر بگیرد، به نفع امنیت و ثبات منطقه است.
در همین رابطه معاون امور منطقه‌ای وزیر امور خارجه قطر در تهران نیز با علی باقری، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه ایران رایزنی کرد.
دو طرف در این دیدار روابط دوجانبه و آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و شماری از پرونده‌های دارای اهمیت مشترک را بررسی کردند.
بنابر آنچه در بیانیه وزارت امور خارجه قطر آمده است، الخلیفی بر اهمیت پیشروی در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد و آن را به نفع امنیت و ثبات منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که توافق بین ایران و آمریکا به زودی حاصل شود.
الخلیفی پیش از این در 13 اوت نیز در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و پیام محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر را به او تحویل داد.

درخواست لاپید برای دیدار با بایدن با محوریت برجام
 «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همسو با هراس مقام‌های این رژیم از احتمال احیای برجام خواستار آن شده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند.
نخست‌وزیر اسرائیل همزمان با هراس مقام‌های این رژیم از احتمال احیای برجام خواستار آن شده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند.
بنا بر اعلام کانال 11 رژیم صهیونیستی یائیر لاپید امیدوار است در تاریخ 20 سپتامبر، روزی که قرار است بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، با وی دیدار داشته باشد.
این دیدار احتمالا یک یا دو روز قبل از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی خواهد بود.

بررسی پاسخ‌های آمریکا دست‌ِکم تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت
منابع مطلع اعلام کردند که بررسی پاسخ‌های آمریکا دست‌ِکم تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.
منابع مطلع امروز (یک‌شنبه) اعلام کردند که بررسی دقیق پاسخ های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

واکنش دستیار وزیر خارجه به برخی موضع‌گیری‌ها در مورد احیای برجام
دستیار وزیر خارجه با اشاره به برخی از موضع‌گیری‌ها در مورد تعلل دولت در مورد احیای برجام و مسائل مرتبط با آن گفت: کسانی که سطح مساله مرتبط با برجام را به یک دعوای داخلی این دولت و آن دولت تقلیل می‌دهند در پیشگاه خداوند متعال، مردم و تاریخ مسئولند.
سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود در این زمینه نوشت:« آنهایی که دانسته یا نادانسته و بدون توجه به تفاوت کیفی توافق احتمالی کنونی با برجامی که ترامپ کنارش گذاشت و بدون علم به دامنه و ماهیت ادعای کنونی آژانس با پیچیدگی خاصش، سطح مساله را به یک دعوای داخلی این دولت و آن دولت تقلیل می‌دهند در پیشگاه خداوند متعال، مردم و تاریخ مسئولند.»

نگرانی تل‌آویو از توسعه برنامه هسته‌ای ایران
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: ایران در برنامه هسته‌ای خود به دانش و توانایی‌هایی دست یافته که قابل بازگشت نیست.
 بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای گفت‌وگو درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به آمریکا سفر کرده است در سخنرانی خود در نشستی با اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن به اظهار نظر درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام پرداخت و گفت: لازم است که توافق در حال شکل‌گیری میان ایران و آمریکا به‌ویژه در زمینه بندهای غروب بهبود یابد.
به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، وی در ادامه تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر به دانش، زیرساخت‌ها و توانایی‌هایی دست یافته است که بسیاری از آنها غیرقابل برگشت هستند.
باوجود اینکه رژیم صهیونیستی  تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌آید، گانتس با تکرار ادعاهای نخ‌نما و واهی خود علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: این امر به ایران اجازه می‌دهد تا برنامه هسته‌ای خود را در طول دوره توافقی که محدودیت‌های کمتری دارد، گسترش دهد و ایران زمانی که این توافق در سال 2031 به پایان برسد، می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.
این مقام صهیونیستی در جریان سفر خود به واشنگتن روز جمعه با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار و مخالفت اسرائیل با توافق احیای برجام را اعلام کرد.
 پس از آنکه آمریکا به‌طور رسمی پاسخ خود به نظرات ایران درخصوص متن پیش‌نویس توافق احیای برجام را به هماهنگ‌کننده مذاکرات وین ارسال کرد، مقامات صهیونیستی لفاظی‌ها و تلاش‌های خود علیه توافق احتمالی را افزایش داده و سعی دارند مانع از حصول این توافقی شوند که به گفته آنها در راستای منافعشان نیست.
ایال هولاتا مشاور امنیت ملی صهیونیستی نیز هفته گذشته به آمریکا سفر کرده و در دیدار با مقامات این کشور به مخالفت با توافق در حال شکل‌گیری برای احیای برجام پرداخته بود.
اما به نظر می‌رسد که دیگر گوش شنوایی برای این مخالفت‌های مقامات صهیونیستی در واشنگتن وجود ندارد.
گفته می‌شود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به درخواست یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی  برای گفت‌وگوی تلفنی با بایدن پاسخ منفی داده است. همچنین آستین لوید وزیر دفاع آمریکا نیز از دیدار با بنی گانتز نیز در جریان سفر او به واشنگتن سر باز زده است. پیش از آن نیز ایال هولاتا مشاور امنیت ملی صهیونیستی به آمریکا سفر کرده بود اما نتوانست با آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه این کشور دیدار کند.

نامه 15 سازمان آمریکایی به بایدن برای حفظ برجام
گروهی از نهادها و سازمان‌های آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور این کشور از او خواستند تا از این فرصت تاریخی برای احیای برجام استفاده کند.
 پس از آنکه آمریکا به‌طور رسمی پاسخ خود را به اظهار نظر ایران درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام در اختیار هماهنگ‌کننده مذاکرات وین قرار داد، 15 سازمان آمریکایی در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌های دولت او برای بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 به مسیر خود تشکر کردند و از کاخ سفید خواستند تا از این فرصت تاریخی برای احیای این توافق در اسرع وقت استفاده کند.
این سازمان‌ها در نامه خود تاکید کرده‌اند که برقراری مجدد توافق هسته‌ای با ایران یک پیروزی مهم برای صلح، دیپلماسی و ثبات در خاورمیانه خواهد بود.
آنها همچنین در این نامه آورده‌اند: اجرای برجام موجب اعمال محدودیت دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران، پایان دادن به سیاست سخت‌گیرانه تحریمی که یک فاجعه انسانی برای مردم ایران است و جلوگیری از نزاع در شرایطی می‌شود که ما با بحران‌های متعدد در سطح جهانی، ازجمله حمله روسیه به اوکراین مواجه هستیم.
این سازمان‌ها در ادامه با تاکید بر اینکه "خروج دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 یک سیاست شکست خورده است" افزودند: مردم آمریکا به صراحت مشخص کرده‌اند که دیپلماسی با ایران را ترجیح می‌دهند، راهبردی که نه تنها مورد پذیرش مردم است، بلکه می‌دانیم کارساز خواهد بود.
سازمان پیروزی بدون جنگ، کامِن دریمز ، جی استریت ، موسسه کوئینسی و پزشکان برای مسئولیت اجتماعی ازجمله نهادهایی هستند که این نامه را امضا و روز چهارشنبه گذشته به کاخ سفید ارسال کردند.

نظر شما