شناسهٔ خبر: 55858287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دو کشتی جنگی آمریکا برای اولین بار پس از سفر پلوسی از تنگه تایوان عبور کردند

صاحب‌خبر -
دو کشتی جنگی آمریکا برای اولین بار پس از سفر پلوسی از تنگه تایوان عبور کردند
خبرگزاری آریا- سه مقام آمریکایی به رویترز (شنبه، 27 اوت 2022) گفتند که دو کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده در حال عبور از آب های بین المللی در تنگه تایوان هستند که این اولین عملیات در نوع خود از زمان تشدید تنش ها با چین به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی ایالات متحده و گاهی کشتی‌های کشورهای متحد مانند بریتانیا و کانادا، به‌طور دائمی از این تنگه عبور کرده‌اند که باعث ناراحتی پکن شده است.

چین که می‌گوید تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و دولت منتخب دموکراتیک تایپه با آن مخالفت می‌کند، پس از سفر پلوسی در اوایل ماه اوت، تمرین‌های نظامی را در نزدیکی جزیره آغاز کرد و این تمرین‌ها همچنان ادامه دارد.

این دیدار خشم پکن را برانگیخت و آن را تلاش آمریکا برای مداخله در امور داخلی چین دانست.

این سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که رزمناوهای شانسلورسویل و آنتی‌تام نیروی دریایی آمریکا در حال انجام این ترانزیت هستند که هنوز ادامه دارد.

این عملیات معمولا بین هشت تا 12 ساعت طول می کشد و توسط ارتش چین به دقت رصد می شود.

از زمانی که دولت شکست خورده جمهوری چین در سال 1949 پس از شکست در جنگ داخلی با کمونیست ها، که جمهوری خلق چین را تأسیس کردند، به تایوان گریخت، تنگه تایوان منبع دائمی تنش نظامی بوده است.

حدود یک هفته پس از سفر پلوسی، گروهی متشکل از پنج قانونگذار دیگر آمریکایی نیز از تایوان دیدن کردند و ارتش چین با انجام تمرینات بیشتر در نزدیکی جزیره پاسخ داد.

سناتور مارشا بلکبرن، عضو کمیته بازرگانی و خدمات مسلح سنا، روز پنجشنبه برای سومین سفر سطح بالای ایالات متحده در این ماه وارد تایوان شد و فشار پکن برای توقف چنین بازدیدهایی را رد کرد.

دولت بایدن به دنبال جلوگیری از تشدید تنش ها با پکن است که این دیدارها را خشمگین کرده است. دولت آمریکا دیدارهای اعضای کنگره را امری عادی توصیف کرد.

ایالات متحده روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قانون موظف است که ابزار دفاع از خود را در اختیار جزیره قرار دهد.

چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را رد نکرده است.

دولت تایوان می گوید جمهوری خلق چین هرگز بر این جزیره حکمرانی نکرده است و بنابراین ادعایی نسبت به آن ندارد و تنها 23 میلیون نفر آن می توانند آینده خود را تعیین کنند.

نظر شما