شناسهٔ خبر: 55851638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

انسیه خزعلی:بایدمقابل کودک همسری بایستیم

معاون امور زنان ریاست جمهوری: یکی از دلایل افزایش ازدواج در سن پایین وام ازدواج است

صاحب‌خبر -
 

معاون امورزنان وخانواده رئیس جمهوری باتاکید براینکه کودک همسری باید درتمامی زمینه های ازدواج دختران جاری وساری باشد،گفت: باید مقابل ازدواج غیربالغ بایستم ومعتقدیم اگرکسی بالغ نباشد و حتی اگر یک دختر خانم بیست و چند ساله هم باشد نباید ازدواج کند تا زمانی که بلو غ لازم را به دست آورد .
به گزارش خبرنگارما ،انسیه خزعلی درنشست خبری درپاسخ به پرسش خبرنگار اطلاعات درباره ازدواج ۶۷۴ دختربچه کمتر از ۱۴ساله درچندماهه اول امسال و افزایش ۱۹ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل و چرایی آن اظهار داشت : پیرامون این مساله درحال انجام تحقیقات به ویژه درمناطق محروم که آمار چنین ازدواج هایی درآنها بیشتراست، هستیم و سعی داریم از افزایش این نوع ازدواج ها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: ازدواج زیر ۱۳سال درکشور اصلا دارای مجوز نیست و اگر ازدواجی زیر سن قانونی بخواهد انجام شود ، حتما بایداز دادگاه حکم رشد گرفته شود .ماسعی داریم ضمن بازبینی این مجوزها مشاوره های پیش و پس از ادواج در زیر سن قانونی را به طور جدی مورد پیگیری قرار دهیم.
ازدواج در سن پایین مختص ایران نیست
خزعلی با بیان اینکه البته ازدواج در سن پایین مختص ایران نیست و حتی در برخی ایالات آمریکا هم انجام می شود گفت: البته در ایران اکنون سن ازدواج ، بالا ست به گونه ای که میانگین آن برای زنان ۲۹ سال وبرای مردان ۳۰ سال است ودرمجموع کودک همسری غلبه ندارد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد:البته یکی از دلایل افزایش ازدواج در سن پایین می تواند مساله وام ازدواج باشد؛ کمااینکه شاهدیم حتی طلاق صوری و انجام ازدواج مجددهم دراین باره انجام می شود.
وی درادامه این نشست با بیان اینکه برای رفع دو آسیب مهم نگاه سیاسی به این معاونت و تشریفاتی نبودن آن
قدم های زیادی برداشته شده است. افزود: مساله خانواده ،سلامت ، نشاط ،ازدواج ، برنامه ریزی برای توانمندسازی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار ،بهره گیری از نظرات نخبگان ، ارتباط بین المللی و دیگر مسائل همگی از موضوعات دریک سال گذشته بوده که به جد آن را دنبال کرده ایم .
خزعلی با اشاره به تصویب
آیین نامه داخلی طرح جوانی جمعیت با ایجاد صندوق ضمانت درحوزه اشتغال زنان سرپرست خانوار و اصلاح
آیین نامه ها برای کمک به مددجویان ادامه داد:یکی دیگر از رویه فعالیت های ما تقویت جمعیت مردمی به ویژه
جمعیت هایی است که درباره زنان و به طوراخص افزایش جمعیت و جلوگیری از سقط جنین فعالیت می کنند .
وی درباره شاخص عدالت جنسیتی ورتبه کشور در پایین ترین رده این شاخص درسطح جهانی اظهارداشت: درابتدای ورود به معاونت زنان رئیس جمهوری دراین مورد از دستگاه های متولی گزارش کار خواستیم اما هیچ دستگاهی به دلیل نبود اعتبارات ،نداشتن نیرو ، مشخص نبودن شاخص ها و عدم امکان ارزیابی و برآورد وضع شاخص به ما پاسخ درستی ندادند.به همین دلیل برآن شدیم تااین شاخص ها را تعدیل کنیم و ضمن بومی سازی امکان عملیاتی شدن آن را به فراهم آوریم .
وی درباره لایحه خشونت علیه زنان و اینکه این چرا این لایحه ۱۲سال بین دولت ومجلس و قوه قضائیه در رفت و آمد است ، اضافه کرد: لایحه خشونت علیه زنان ازحیطه اختیارات ما خارج شده و دراختیار مجلس است و تا جایی که اطلاع دارم باقید دوفوریت دردستور کار نمایندگان قرار دارد.
گشت ارشاد نداریم
خزعلی درباره گشت ارشاد وبرخوردخشن با زنان درقالب اجرای قانون عفاف و حجاب تاکیدکرد: معتقدم چیزی به نام گشت ارشاد نداریم . این پلیس امنیت اجتماعی است که درصدی از ماموریتش به موضوع پیاده سازی قانون عفاف و حجاب اختصاص دارد؛ امااینکه قانون به چه شکل اجرا شود، مساله ای است که درباره آن جلساتی با فرمانده کل انتظامی کشور داشتیم و ایشان هم برانجام کار پژوهشی دراین باره تاکید دارند و من امیدوارم قانون به بهترین شیوه اعمال شود به نحوی که ذیل آن هم کرامت زن و هم امنیت خانواده حفظ شود. معاون امورزنان و خانواده رئیس جمهوری باتاکید براینکه در بحث حجاب و عفاف کار فرهنگی حتما اثر گذارتر است اضافه کرد: سیاستگذاری دراین مورد را شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می دهدو معاونت امورزنان رئیس جمهوری نقش مشاوره ای دارد و به جد این وظیفه را انجام می دهد . معتقدم نام «ارشاد»به معانی به رشد رساندن و ایجاد امنیت برای زنان است و نوع عملکرد هم باید متناسب بااین نام باشد. البته رفتارهای خشن دراین باره واقعا ناپسند است و نیروی انتظامی باید قانون را با کمترین هزینه وبه بهترین وجه اعمال کند. خزعلی درباره حذف غربالگری اجباری و موضوع زورو اجبار در قانون جوانی جمعیت و تبعیض هایی که به همین منظور میان مجردان و متاهلان اعمال می شود ، اظهارداشت : دربحث جوانی جمعیت قاعده تشویق است و زور و اجباری درکار نیست و تمامی
مشوق های اقتصادی ، معنوی ، اداری و کاری هم به همین منظور وضع شده اند. درمورد غربالگری باید بگویم غربالگری حذف نشده، بلکه نظام مند شده است. اکنون مانند انگلیس و بسیاری ازکشورهای اروپایی غربالگری رادرشرایطی که ریسکی برای جنین وجود داشته باشد انجام می دهیم و درغیر این صورت ضرورتی ندارد.
وی همچنین درباره اقدامات برای حمایت از زنان و زوجین نابارور اظهارنظرکرد : در قانونی که در یکی از سفرهای استانی به تصویب رسید، بنا شد بیمه ناباروری در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی لحاظ شود. همچنین در قانون ذکر شده اگر مراکز خصوصی بیمه را قبول نکنند، مجوز آنها تمدید نمی‌شود.
وی در ادامه درباره وام‌های ازدواج و وثیقه گفت: با دستور رئیس جمهوری مقرر شد که در مدت زمان ۲ هفته تا حداکثر یک ماه زوجین وام را دریافت کنند و وثایق بانک‌ها نیز به حداقل ممکن دریافت شود.
وی افزود: یکی از اعتبارات در سفرهای استانی برای زندانیان زن و خصوصاً مهارت آموزی اختصاص داده می‌شود تا براین اساس زنان پس از آزادی بتوانند اشتغال داشته باشند.
خزعلی همچنین با اشاره به برنامه «نظام مشاوره به زوجین تا ۴ سال پس از ازدواج»، بیان کرد: مطابق با برنامه ششم توسعه بنا بود میزان طلاق‌ها ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، اما اکنون طلاق ۴ درصد افزایش یافته است و این امر قابل پذیرش نیست. باید برنامه‌ مشاوره برای قبل، حین و بعد ازدواج داشته باشیم. برنامه نظام مشاوره به زوجین تا ۴ سال پس از ازدواج تدوین شده است. بر این اساس از روزی که عقد ثبت می‌شود، مشاور خاصی مثل پزشک خانواده در اختیار زوجین قرار می‌گیرد. این مشاوره تا سال اول ازدواج رایگان و از سال دوم تا چهارم برای دهک‌های یک تا پنج رایگان می‌شود. این برنامه در مراحل نهایی و در دستور کار است و پس از نهایی شدن به صورت پایلوت در پنج استان اجرایی می‌شود و سپس گسترش می‌یابد.
خزعلی درباره سئوال یکی از خبرنگاران که از بحث ورود زنان به ورزشگاه و تداوم آن پرسید گفت: در حضور زنان در بازی استقلال و مس کرمان هیچوقت فشار فیفا دخیل نبود، اما ادامه این حضور در حیطه اختیارات من نیست و مربوط به وزارت ورزش است.
وی با بیان اینکه معاون امور زنان وظیفه داشت جوانب مختلف محل حضور زنان در استادیوم را بررسی کند، افزود: بر عهده ما ست که جوانب مختلف محل حضور زنان در ورزشگاه را بسنجیم. از این رو حضور یافتم و جوانب را بررسی کردم، شرایط بسیار عادی بود و حتی از برخی محیط هایی نظیر بازار و سینما سالم تر به نظر می‌آمد.
وی در باره فراگیر شدن بیمه زنان خانه‌دار، با بیان اینکه این امر نیازمند بودجه است، تصریح کرد: دراین باره مقدار پرداخت خانم‌ها زیاد و سهم دولت کم است و این امر باید فراگیری بیشتری داشته باشد. در قانون جوانی جمعیت این امر از روستاها عملیاتی می‌شود و زنان خانه دار روستایی دارای سه فرزند بیمه می‌شوند و سپس به شهرها گسترش پیدا می‌کند.

نظر شما