شناسهٔ خبر: 55851540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

کاهش زیان انباشته ادامه دار خواهد بود؟

آزمون بزرگ خودروسازان

وحید بلالی

درچندسال اخیر یکی از موضوعات اقتصادی که بارها درجامعه مطرح شده ،موضوع زیان انباشته خودروسازان است، برخی می گویند خودروسازان راهی جز انحلال ندارند، در این گزارش قصد داریم به آخرین وضعیت دو شرکت بزرگ خودروساز پرداخته و سود یا زیان آنها به ویژه در مقایسه با سال های گذشته را بررسی کنیم.

صاحب‌خبر -
وحید بلالی
درچندسال اخیر یکی از موضوعات اقتصادی که بارها درجامعه مطرح شده ،موضوع زیان انباشته خودروسازان است، برخی می گویند خودروسازان راهی جز انحلال ندارند، در این گزارش قصد داریم به آخرین وضعیت دو شرکت بزرگ خودروساز پرداخته و سود یا زیان آنها به ویژه در مقایسه با سال های گذشته را  بررسی کنیم.
اما در گزارش عملکرد سه ماهه ابتدایی سال جاری ایران خودرو درآمدهای عملیاتی این نماد با افزایش ۱۱۷ درصدی به میزان ۴۲۲۳۹ میلیارد تومان رسیده و هزینه های عملیاتی نیز با افزایش ۱۰۴ درصدی به عدد ۴۲۴/۹۶ میلیارد تومان رسیده است.
هزینه های عملیاتی به میزان درآمد از لحاظ درصدی نزدیک است اما جالب است زیان خالص ایران خودرو با کاهش چشمگیری نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ روبه‌رو بوده و از ۱۳۳۵ میلیارد تومان به ۲۵۷ میلیارد تومان رسیده که کاهش ۸۱ درصدی را نشان می دهد.
به عبارت دیگر حاشیه زیان ناخالص ایران خودرو نسبت به گزارش سه ماهه سال قبل ازمنفی ۶.۵ درصد به منفی یک و نیم درصد رسیده است که این کاهش زیان ناخالص قابل توجه است.
در گزارش‌های شرکت‌ها، زیان یا سود ناخالص اهمیت بسیار بیشتری از زیان یا سود خالص دارد، زیرا نشان دهنده عملکرد مدیران فعلی است که می تواند اثر مستقیمی در آینده شرکت داشته و سود شرکت را کاهش یا افزایش دهد.
زیان خالص ایران خودرو نیز از منفی ۱۴ درصد سال گذشته به منفی ۴.۶ درصد رسیده است که بسیار قابل توجه است و با استمرار شرایط فعلی و احیای برجام و توسعه کیفیت خودروسازان می تواند روند بسیار بهتری را در آینده داشته باشد.
ایران خودرو توانسته از دو راه درآمدهای عملیاتی ایران خودرو را افزایش دهد، اول افزایش نرخ فروش و دوم افزایش تعداد فروش اگر ایران خودرو بتواند تعداد فروش را با قیمت کارخانه افزایش دهد می توان امیدوار بود اختلاف قیمت بازار با کارخانه به شدت کمتر شده و با به روزسازی تولید  خودروسازان با سوددهی مواجه شوند.
 وضعیت سایپا چگونه است؟
در گزارش سه ماهه ابتدای سال جاری شرکت سایپا درآمدهای عملیاتی با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال قبل به میزان ۱۱۶۵۹ میلیارد تومان رسیده است و هزینه ها هم به  همین میزان افزایش یافته و به ۱۱۵/۱۶میلیارد تومان رسیده است و سود ناخالص تولید سایپا را به عدد ۱۴۲ میلیارد تومان رسانده است.
اما شرکت سایپا همچنان با زیان انباشته سال های قبل مواجه است اما نکته امیدوار کننده کاهش زیان انباشته سایپا از۱۲۹۹ میلیارد تومان به ۱۱۵۹ میلیارد تومان است.
حاشیه سود ناخالص سه ماهه سایپا نسبت به سال قبل تفاوتی نکرده و همان یک درصد است، اما حاشیه زیان ناخالص این نماد با کاهش خوبی مواجه شده واز منفی  ۱۸ درصد سال قبل به ۱۰منفی  درصد در سال جاری رسیده است.
سایپا اما با چالش کاهش تولید خانواده x200  یا به عبارت دیگر تیبا، ساینا و کوئیک مواجه شده و به گفته وزیر صمت به فکر تولید خودروهای اقتصادی با کیفیت بیشتر است.
عملکرد سال ۱۴۰۱ دو خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد با ارتقا کیفیت تولید و کاهش نرخ بازار و کارخانه می توان به وضعیت آینده این دو خودروساز امید بیشتری داشت ، اما مشکل اینجاست که مدیریت ضعیف این شرکت‌ها در سال های اخیر آیا اجازه افزایش کیفیت را می دهد یا خیر؟
در سال های اخیر بسیاری از دلسوزان از وضعیت خودروسازی و کیفیت پایین و ایمنی ضعیف آنان انتقاد کرده و خواستار اصلاح رویه خودروسازی شده اند، به گفته سخنگوی وزارت صمت از مهر ماه شرایط واردات خودرو اجرایی می شود، باید دید خودروسازان داخلی می توانند با ارتقای کیفیت و قیمت مناسب با خودروسازان خارجی رقابت کنند یا باز هم همان روند گذشته یعنی مونتاژ صرف خودروهای خارجی را در پیش خواهند گرفت و به دام روزمرگی و بی کیفیتی مجدد در سال های اخیر دچار خواهند شد؟
دنیای امروز دنیای رقابت در صنعت است و نقش گروه های تحقیق و توسعه در شرکت های برتر صنعتی بسیار پررنگ است و باید دید خودروسازان داخلی می توانند با توسعه تحقیق و پژوهش و استفاده از نیروهای متخصص نخبه گره صنعت خودروسازی را باز کنند یا باز هم همان روال قدیمی خسته کننده ادامه دار خواهد بود؟

نظر شما