به گزارش تجارتنیوز، سارا فلاحی نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در انتقاد به کسانی که از سفره انقلاب ارتزاق میکنند در یک برنامه تلویزیونی گفت: یک عده به سفره انقلاب خیانت کردند، کسی جرات برخورد با اینها را ندارد. ما آنقدر به این افراد میدان دادهایم که پشت تمام مقدسات پنهان شدهاند که دیگر توان برخورد با آنها را نداریم.
وی عنوان کرد: خودروی ملی بیشتر شبیه نکبت ملی است تا محصول ملی! اجازه هم نمیدهند به این مشکلات ورود کنیم.
چه خودروهایی از مهرماه وارد میشوند؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عقیده دارد خودروهای شاسی بلند به هیچ عنوان وارد نخواهند شد و احتمالا از ۱۰ برند اول دنیا هم نباشند و اگر هم باشد، احتمالا از پیکانتو، کپچر یا رنو است که آن ها حدود ۸۰۰-۹۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
فردای اقتصاد نوشت، بررسیها نشان میدهد بهترین خودروهایی که میتوانند وارد کشور شوند بین ۱۵ الی ۲۰ هزار دلار قرار دارند که با فرض واردات با دلار نیمایی (۲۶۶۰۰ تومان) و اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر آنها قیمتی بین ۷۸۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان خواهند داشت. البته آنطور که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته است خودروی ۲۰ هزار دلاری، هزینه حمل ۳-۴ هزار دلاری نیز به همراه دارد و قیمت آن تقریبا ۲۳-۲۴ هزار دلار میشود.
واردات خودرو در مرحله اجرایی
به موجب مصوبه دولت، تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است و ارزش گمرکی براساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد و خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه میشود.
به نقل از ایرنا، معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت درباره شرایط ثبت سفارش، تأمین ارز و واردات خودروی سواری کامل در سال ۱۴۰۱ را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد.
هیأت وزیران در جلسه ۲۶ مرداد امسال با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر صدور مجوز برای واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) با اولویت واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) موافقت کرد.
به موجب مصوبه دولت، تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است و ارزش گمرکی براساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد و خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه میشود.
همچنین کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به گونهای تأمین کند که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.
دولت همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، ضمن پیشبینی مشوقهای سرمایهگذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.
واردات خودروهای سواری بهصورت سرمایهگذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز است و دستورالعمل آن توسط وزارت صمت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ میشود.
همچنین واردات خودرو برای شمارهگذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی منحصر به خودرودهای دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است و سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ نیز بر عهده واردکنندگان خواهد بود.
سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این مصوبه به غیر از سرمایهگذاری خارجی حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
لاین ویژه صمت برای برخی واردکنندگان خودرو
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز میشود، اعلام کرد واجدین شرایط واردات خودرو، تا ۱۹ شهریور ماه فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.
به نقل از ایسنا، امید قالیباف اظهار کرد: آییننامه واردات خودرو سه گروه را شامل میشود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده که ۱۹ شهریور ماه در نظر گرفته شده است، حداکثر تا آخر شهریور ماه اسامی شرکتهای منتخب اعلام خواهد شد. پس از تایید و اعلام شرکتهایی که الزامات آییننامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کردهاند، واردات خودرو میتواند انجام شود.
به نقل از اکوایران، سخنگوی وزارت صمت گفت واردات خودرو از ابتدای مهرماه امسال آغاز خواهد شد. بر اساس اظهارات امید قالیباف واردکنندگان تا ۱۹ شهریورماه فرصت دارند تا در خواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.
قالیباف تاکید کرد واردکنندگان خودروهای اقتصادی، سرمایهگذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد سه گروهی هستند که اولویت نخست برای واردات خودرو هستند. بنابراین هر شرکتی که امتیاز بیشتری از الزامات آییننامه اجرایی ورود خودرو، نظیر انتقال فناوری به دست آورد، در اولویت واردات خواهد بود.
سه گروه در اولویت واردات خودرو/ برنامه داخلیسازی
سخنگوی وزارت صمت سه گروه واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایهگذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد را اولویت نخست مشمول آییننامه واردات خودرو برشمرد و در رابطه با متقاضیان واردات خودروی اقتصادی تاکید کرد: شرط لازم برای این دسته، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است؛ اما اگر علاوهبر این موارد برنامه داخلیسازی نیز داشته باشند، امتیاز مضاعف محسوب میشود.
وی خاطرنشان کرد: در درخواستی که ارائه میشود بایستی علاوه بر مشخص شدن جزئیات الزامات گفته شده، نوع خودرویی که قصد وارد کردن آن را دارند نیز مشخص شود.
در مناطق آزاد صرفاً خودروهای برقی مجوز واردات خواهند داشت
مشاور رسانهای وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: در رابطه با متقاضیان سرمایهگذاری ایجاد خط تولید خودرو، نیز مشوقی در نظر گرفته شده است که بتوانند هزینههای ریالی خود را بابت خرید کارخانه و راهاندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تامین کنند. استفاده از این مشوق، مازاد بر سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو خواهد بود.
در مناطق آزاد صرفاً خودروهای برقی مجوز واردات خواهند داشت و شرایط متقاضیان مشابه واردکنندگان خودروی اقتصادی است قالیباف در رابطه با واردات خودرو در مناطق آزاد نیز، گفت: در مناطق آزاد صرفاً خودروهای برقی مجوز واردات خواهند داشت و شرایط متقاضیان مشابه واردکنندگان خودروی اقتصادی است؛ با این توضیح که فعلاً داخلیسازی مورد نظر نیست و بهجای آن بایستی واردکننده نسبت به ایجاد زیرساخت و ایستگاه شارژ خودرو تعهد دهد.
سخنگوی وزارت صمت در خصوص نحوه بررسی درخواستها و تایید نهایی شرکتها نیز تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، هر شرکتی که امتیاز بیشتری از الزامات آییننامه، نظیر انتقال فناوری به دست آورد، در اولویت واردات خواهد بود.
تعیین حقوق دولتی واردات، بر اساس قیمت کشف شده در بورس کالا
قالیباف در پایان اظهار کرد: تعیین درصد حقوق دولتی واردات خودرو بر اساس قیمت کشف شدهِ نهایی در بورس کالا مشخص میشود.
پس از گذشت چندی از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در آخرین روز هفته گذشته (سوم از شهریور ماه)، آییننامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، با ارائه جزئیات توسط معاون اول رئیس جمهوری نهایی و به کلیه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.
مقررات جدید واردات خودرو را بخوانید
هفته قبل بالاخره آییننامه واردات خودرو در هیأت دولت تصویب شد. بهدنبال تصویب این آییننامه روز پنجشنبه محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور این آییننامه را ابلاغ کرد. بهاحتمال زیاد واردات خودروهای خارجی طبق وعدهای که قبلا وزارت صنعت داده بود، از ماه جاری آغاز خواهد شد.
به نقل از همشهریآنلاین، منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت پیش از این وعده داده بود که واردات خودرو از شهریورماه آغاز شود و تأکید کرده بود: وزارت صنعت در این مرحله از واردات بهدنبال خودروهای لوکس نیست و لذا خودروهایی اجازه ورود خواهند یافت که گروه بسیاری توان خرید آن را دارند.
حالا آنطور که از مفاد آییننامه خودرو که همزمان با ابلاغ آن منتشر شده، برمیآید، وزارت صنعت به وعده خود برای واردات خودروهای ارزانقیمت عمل کرده است و انتظار میرود واردات خودروهای ارزانقیمت هم طبق زمانبندی اعلامشده از همین ماه آغاز شود.
قیمت خودروهای وارداتی
طبق مفاد آییننامه واردات خودرو که در ۹ بند منتشر شده، فقط واردات خودروهایی که قیمتشان کمتر از ۲۰ هزار یورو است، مجاز اعلام شده، در عین حال اولویت با واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است. به این ترتیب، خودروهای وارداتی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان قیمت نخواهند خورد.
همانطور که قبلا همشهری محاسبه کرده بود، بخش عمده خودروهای وارداتی در محدوده قیمت ۱۸۰تا۳۲۵میلیون تومان در بازار عرضه خواهد شد، زیرا اولویت اصلی با واردات خودروهای زیر۱۰هزاریورو است.
نحوه خرید خودروهای وارداتی
همچنین طبق بند دوم این آییننامه، خودروهای وارداتی صرفا باید از طریق بورسکالا عرضه شود و قرار است کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه تشکیل شود تا نرخ سود بازرگانی خودروهایی که در بورس کالا عرضه میشود بهگونهای محاسبه شود که تفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی، معادل یک سود عادلانه باشد؛ یعنی متقاضیان خودروهای وارداتی میتوانند این خودروها را فقط از طریق بورس کالا خریداری کنند و قیمت این خودروها در بورس کالا با یک سود عادلانه عرضه میشود.
بهزعم کارشناسان، تصمیم دولت برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اقدام قابلتوجهی است که میتواند به شفافیت عرضه خودروهای وارداتی منجر شود، زیرا پیش از این بحثهای زیادی درباره نحوه تخصیص این خودروها به متقاضیان مطرح بود و برخی تحلیلگران معتقد بودند ممکن است در جریان فروش این خودروها رانتی از جهت سهمیهبندی به برخی متقاضیان اعطا شود.
تعداد خودروهای وارداتی
اگرچه در متن آییننامه واردات خودرو به میزان واردات خودرو اشارهای نشده و مشخص نیست سالانه چه تعداد خودرو وارد کشور خواهد شد، اما با توجه به میزان ارز تخصیصیافته برای واردات خودرو انتظار نمیرود در گام اول تیراژ واردات از مرز ۱۰۰هزار دستگاه فراتر رود.
آنطورکه در بند ششم این آییننامه آمده است: سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروها، به غیر از سرمایهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیاردیورو است که نشان میدهد هدفگذاری دولت برای واردات خودرو از محل منابع ارز حاصل از صادرات ۱۰۰ هزار دستگاه است اما اینکه چه میزان از این رقم محقق شود، بستگی به نوع کلاس خودروهای وارداتی دارد.
چنانچه بخش زیادی از خودروهای وارداتی بهخودروهای زیر ۱۰ هزار دلار اختصاص یابد، این تعداد میتواند به بیش از ۱۰۰ هزار خودرو افزایش یابد. اما چنانچه میانگین قیمت خودروهای وارداتی در حدود ۱۵هزار یورو باشد، سقف واردات به ۶۵هزار دستگاه محدود خواهد شد.
دولت همچنین پیشبینی کرده است بخشی از خودروهای وارداتی از محل سرمایهگذاریهای خارجی وارد کشور شود. این یعنی اینکه بخشی از واردات میتواند از محلی به غیر از منابع ارزی حاصل از صادرات تامین شود و درصورتی که سرمایهگذاران خارجی نیز در این طرح مشارکت کنند، تعداد خودروهای وارداتی میتواند حتی بهمراتب از مرز ۱۰۰ هزار دستگاه فراتر رود. با این حال، هنوز خبری در مورد مشارکت سرمایهگذاران خارجی در اینباره وجود ندارد.
توسعه تولید داخل
مطابق بند سوم آییننامه واردات خودرو، وزارت صنعت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰هزار یورو) ضمن پیشبینی مشوقهای سرمایهگذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد.
دولت درجریان تصویب مفاد این بند مشخص نکرده چگونه قرار است برنامه واردات خودرو در جهت توسعه تولید داخلی هدایت شود، اما تجربه سالهای گذشته نشان میدهد که احتمالا بعد از یک دور واردات قرار است برخی خودروهای وارداتی در قالب مونتاژ در داخل تولید شوند. این اتفاقی است که در گذشته در مورد تولید برخی خودروهای اروپایی در شرکتهای خودروسازی داخلی افتاده است.
نحوه تأمین ارز
آنطور که در آییننامه واردات خودرو تأکید شده است: منابع ارزی مورد نیاز این طرح از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایهگذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تامین خواهد شد.
همچنین وزارت صنعت باید با همکاری بانک مرکزی دستورالعملهای اجرایی در مورد چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ کند.
واردات خودرو از اول مهر
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز میشود، اعلام کرد واجدین شرایط واردات خودرو، تا ۱۹ شهریور ماه فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.
امید قالیباف در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: آییننامه واردات خودرو سه گروه را شامل میشود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده که ۱۹ شهریور ماه در نظر گرفته شده است، حداکثر تا آخر شهریور ماه اسامی شرکتهای منتخب اعلام خواهد شد. پس از تایید و اعلام شرکتهایی که الزامات آییننامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کردهاند، واردات خودرو میتواند انجام شود.
سه گروه در اولویت واردات خودرو/ برنامه داخلیسازی
سخنگوی وزارت صمت سه گروه واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایهگذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد را اولویت نخست مشمول آییننامه واردات خودرو برشمردسخنگوی وزارت صمت سه گروه واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایهگذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد را اولویت نخست مشمول آییننامه واردات خودرو برشمرد و در رابطه با متقاضیان واردات خودروی اقتصادی تاکید کرد: شرط لازم برای این دسته، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است؛ اما اگر علاوهبر این موارد برنامه داخلیسازی نیز داشته باشند، امتیاز مضاعف محسوب میشود.
وی خاطرنشان کرد: در درخواستی که ارائه میشود بایستی علاوه بر مشخص شدن جزئیات الزامات گفته شده، نوع خودرویی که قصد وارد کردن آن را دارند نیز مشخص شود.
نظر شما