شناسهٔ خبر: 55827142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

روزنامه اسرائیلی: مخالفت مقامات با توافق هسته‌ای ایران مصرف داخلی دارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک تحلیل‌گر نظامی اسرائیلی در مقاله‌ای نوشت که مواضع مقامات تل آویو علیه توافق هسته‌ای با ایران، بیش از هرچیزی مصرف داخلی و سیاسی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از عرب48، با بررسی گزارش‌ها و تحلیل رسانه‌های مختلف عبری‌زبان، می‌توان متوجه شد، موضع اعلامی مقامات اسرائیلی در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای ایران، از جمله سخنان «یائر لاپید» نخست‌وزیر رژیم تل آویو در روز گذشته و حرف‌های «داوید برنیاع» رئیس موساد و گزارش‌ها درباره سفر «بنی گانتس» وزیر جنگ و «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم اسرائیل به واشنگتن برای اعمال فشار به واشنگتن جهت عدم امضای توافق با ایران، همگی صوری است و با موضع واقعی صهیونیست‌ها تفاوت دارد.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، واقعیت این است که اظهارات یائیر لاپید علیه توافق هسته‌ای، ناشی از انگیزه‌های سیاسی در آستانه انتخابات کنست در اوایل ماه نوامبر آینده است، به این معنی این مواضع مصرف داخلی دارد و یائیر لاپید بیم آن دارد که بنیامین نتانیاهو به عنوان رقیب  او و رهبر اپوزیسیون، با سوء استفاده از امضای توافق هسته‌ای، لاپید را فردی توصیف کند که امنیت رژیم اسرائیل را رها کرده است.

«یوسی یهوشواع» تحلیل‌گر نظامی روزنامه یدیعوت احارانوت، در این باره نوشت که یائیر لاپید قصد در افتادن با «جو بایدن» آن طور که بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ علیه باراک اوباما، اقدام می‌کرد را ندارد.

به عقیده وی انتقادات شدید رئیس موساد علیه توافق هسته‌ای و بیان اینکه «این توافق فاجعه راهبردی علیه اسرائیل است و ایالات متحده در حال عجله برای دستیابی به توافقی است که در نهایت بر اساس دروغ است.»، مصرف داخلی دارد و رئیس موساد خواسته با ابراز مخالفت خود به ساکنان سرزمین اشغالی بگوید که مخالفت رهبران سیاسی با توافق حماست نهادهای امنیتی و نظامی را نیز با خود به همراه دارد و اصولا مخالفت صرفا سیاسی نیست.

به نوشته یدیعوت احارانوت، دیگر هدف رئیس موساد از بیان علنی انتقادات خود علیه دولت آمریکا [در حالی که به طور عمده این گونه مسائل در پشت درهای بسته و جلسات خصوصی بیان می‌شود.]، علی رغم روابط راهبردی دو طرف این بوده که آمریکایی‌ها در مدت اخیر پاسخ تماس‌های یائیر لاپید را نداده‌اند.

«یوسی یهوشواع» در ادامه نوشت که موضع [اعلامی] موساد لزوما با موضع دیگر نهادهای امنیتی در رژیم اسرائیل یکسان نیست و هم اینکه تنها موضع موساد موجب تصمیم‌گیری نهادهای سیاسی در تل آویو نمی‌شود. به خصوص اینکه سازمان اطلاعات ارتش صهیونیستی (امان) نظر دیگری درباره توافق هسته‌ای دارد و طبق گفته این نهاد اطلاعاتی، «این توافق بدی است، اما بدون آن شرایط برای اسرائیل بدتر می‌شود.»

طبق نوشته وی، اعتقاد سازمان «امان» این است که نباید عصبانی و هیجانی آنگونه که سخنان رئیس موساد بیان‌گر آن است، رفتار کرد و هم اینکه نباید خوشبینانه آن‌گونه که «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی از ماجرا روایت می‌کند، برخورد کرد و به طور عمده نطر فرماندهان ارتش این است که کمتر سخن گفته و بیشتر در پشت در خفا عمل کرد.

این خبر را در عرب48 ببینید

نظر شما