شناسهٔ خبر: 55822038 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

حراج شاسی بلند ایران خودرو در بورس 22 درصد زیر قیمت بازار / خرید هایما S7 چقدر منطقی است؟

یکشنبه آینده ۳۰۰ دستگاه هایما S۷ پلاس به رنگ مشکی و ۲۰۰ دستگاه سفید با قیمت پایه ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند که ۲۲.۷ درصد کمتر از قیمت آن در بازار است. البته این قیمت پایه است و با توجه به میزان تقاضایی که برای این خودرو وجود خواهد داشت و رقابت متقاضیان برای خرید خودروهای محدود عرضه شده، احتمالا قیمت معاملات به سطوح بیشتر از قیمت پایه برسد.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: هر چند هایما s7 پلاس حدودا یک سوم کمتر از قیمت آن در بازار در بورس حراج می شود اما خرید خودرو از بورس کالا هزینه های جانبی دیگری هم دارد.

خریداران جهت تحویل خودرو باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس کالا با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو و در زمان مقرر که طی پیامک اطلاع رسانی می‌شود، اقدام به ایجاد و تکمیل صفحه شخصی کرده و ضمن انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو، بیمه‌گر را نیز انتخاب و نسبت به واریز وجوه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.

هزینه‌های جانبی که به مبلغ معامله اضافه می‌شوند، در دو بخش تعریف شده است:

۱- مالیات بر ارزش افزوده که مجموعا ۱۳ درصد مبلغ معامله است (شامل ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۳ درصد مالیات و عوارض شماره‌گذاری و یک درصد مالیات نقل و انتقال).

۲- بخش دیگر هزینه‌ها در مجموع به مبلغ ۴ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان (شامل هزینه هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت خودرو و کارت سوخت به مبلغ ۱۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان، هزینه خدمات پست به مبلغ ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان، هزینه تولید پلاک و شماره‌گذاری به مبلغ ۲۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان می‌باشد.

خرید هایما در بورس تا چه قیمتی منطقی است؟
در جدول بالا محاسبه کرده‌ایم که خرید هایما از بورس تا چه سطحی بیشتر از قیمت پایه منطقی است. یعنی با احتساب تمام هزینه‌های جانبی و همچنین رقابت کردن متقاضیان برای خرید خودرو و افزایش قیمت سفارشات نسبت به قیمت پایه، هایما را تا چه قیمتی بخریم همچنان ارزان‌تر از قیمت بازاری آن خواهد بود.

در جدول قابل مشاهده است برای خرید هایما باید حداکثر تا حدود ۱۵ درصد بالاتر از قیمت پایه یعنی حوالی ۸۵۰ میلیون تومان سفارش گذاشت. باید توجه داشت با توجه به اینکه تحویل این خودروها یک ماهه است و هزینه خواب پول در این مدت با فرض نرخ سود سپرده بانکی تنها حدود ۱.۵ درصد خواهد بود، رقم آن چندان چشمگیر نخواهد بود.

ثانیا باید در نظر داشت این محاسبات با فرض ثبات قیمت‌ها در بازار است. طی روزهای گذشته به دلیل سیگنال‌های مثبت برجامی و افت قیمت خودرو، بازار خودرو هم روند نزولی را در پیش گرفته است. البته این کاهش قیمت بین خودروهای چینی با سرعت نسبتا آهسته‌ای اتفاق افتاده است.

در حالیکه اختلاف قیمت پایه عرضه دیگنیتی در بورس حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار آن بود، نهایتا این خودرو در بورس (با احتساب تمام هزینه‌ها) حدود ۱۳ درصد ارزان‌تر از بازار معامله شد.

حال قیمت پایه هایما در بورس حدود ۲۳ درصد ارزان‌تر از بازار تعیین شده است و باید دید نهایتا چقدر ارزان‌تر از بازار معامله خواهد شد. البته توجه به این نکته ضروری است که انتظار می‌رود به تدریج با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت بازار تعدیل شده و اختلاف قیمت در بازار و بورس کالا به صفر برسد.

حراج شاسی بلند ایران خودرو در بورس 22 درصد زیر قیمت بازار / خرید هایما S7 چقدر منطقی است؟

نظر شما