شناسهٔ خبر: 55814246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جنگ اوکراین تا ۲۰۰ میلیارد یورو برای اقتصاد آلمان هزینه خواهد داشت

موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان اعلام کرد که جنگ اوکراین عواقب اقتصادی طولانی مدتی برای این کشور خواهد داشت و می‌تواند تا ۲۰۰ میلیار یورو خسارت به این بخش وارد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها تورم روزافزون ناشی از جنگ اوکراین در اروپا و همچنین آلمان نارضایتی های زیادی را در بین شهروندان ایجاد کرده است.

تورم به صورت روزافزون تمایل آلمانی ها به خرید را کاهش می دهد. رئیس صندوق‌های پس‌انداز در آلمان هم این طور ارزیابی می کند که اکثر شهروندان آلمانی به‌دلیل تورم بی‌سابقه، به‌طور فزاینده‌ای به مرزهای مالی خود رسیدند و دیگر چیزی برای پس‌انداز ندارند.

در بانک‌های پس‌انداز پیش‌بینی می‌شود که وضعیت به‌ویژه در پاییز و زمستان برای افراد کم‌درآمد و با درآمد متوسط ​​بدتر شود.

نتایج نظرسنجی اخیر مؤسسه اینفراتست دیامپ به‌سفارش آ.ار.دی. آلمان هم نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق شهروندان آلمانی در مصرف انرژی و خرید روزانه خود صرفه‌جویی می‌کنند.

خانوارهای آلمانی پس از اعمال عوارضی که با هدف کمک به پوشش هزینه نیروگاه‌ها تعیین شد، ناچارند تقریباً 500 یورو (509 دلار) پول بیشتری در سال برای گاز پرداخت کنند.

اقتصاددانان هشدار دادند که این عوارض، به رشد تورم آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به‌شمار می‌رود، شتاب خواهد بخشید. نرخ تورم این کشور اکنون به 8.5 درصد رسیده است.

"اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان به شهروندان اطمینان داده است که در نتیجه عوارض گاز و افزایش قیمت انرژی آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت.

با این همه نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها تعداد کمی از شهروندان آلمانی به وعده‌های دولت مبنی بر کاهش بار مالی اضافی بر شهروندان، ناشی از افزایش قیمت انرژی اعتماد دارند.

ویرتشافتز ووخه آلمان در مطلبی نوشت: به گفته "مارسل فراتزشر"، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) جنگ روسیه علیه اوکراین که شش ماه است ادامه دارد، همچنان برای سال‌های آینده اقتصاد آلمان را تحت فشار قرار خواهد داد. وی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: جنگ اوکراین خسارت زیادی به اقتصاد آلمان وارد کرده است. به گفته وی از افزایش 4.5 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) که در ابتدای سال تصور می شد حالا تنها افزایش یک و نیم درصدی در بهترین حالت می تواند باقی بماند که عمدتاً به دلیل پیامدهای اقتصادی جنگ اوکراین است.

به گفته وی و این تأثیری است که در سال جاری داشت. فراتزشر گفت: این وضعیت تا دو یا سه سال آینده ادامه خواهد داشت تا زمانی که واقعاً از گاز روسیه مستقل شویم. این شرایط حداقل تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. فراتزشر گفت: به طور کلی، ما در مورد چهار تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی صحبت می کنیم که در یک دوره سه ساله از بین می رود. این به مفهوم 150 تا 200 میلیارد یورو بازده اقتصادی کم تر است.

فراتزشر خطر رکود اقتصادی در نیمه سال زمستان را بالا و فزاینده ارزیابی کرده و همچنین گفت: ممکن است عملکرد اقتصادی در سه ماهه تابستان جاری نیز کاهش یابد. این اقتصاددان هشدار داد: این شرایط ممکن است در پاییز و اوایل سال آینده ادامه یابد. اما در حال حاضر او رکود عمیقی را نمی بیند و به اعتقاد وی شرایط به اندازه ابتدای همه گیری کرونا دراماتیک نخواهد بود.

فراتزشر گفت: ما می‌توانیم یک رکود غیرمعمول را تجربه کنیم که در آن شاهد افزایش بیکاری نباشیم، اما کاهش قابل توجهی در مصرف خصوصی و در نتیجه در استاندارد زندگی تعداد زیادی از مردم را می توان تجربه کرد. وی افزود: کمبود شدید کارگران ماهر از مشکلات عمده در بازار کار سخن می گوید. این شرکت ها در حال حاضر تقریباً دو میلیون شغل خالی دارند.

به گفته این کارشناس اقتصادی برجسته در آلمان عامل شماره یک رکود، افزایش قیمت انرژی است. وی گفت: این مسئله منجر به سرمایه گذاری کمتر شرکت ها و مهمتر از همه مصرف کمتر مصرف کنندگان می شود. وی افزود: ما در حال حاضر شاهد ضعف گسترده در هزینه های مصرف کننده خصوصی هستیم. زیرا این بحران با کاهش شدید قدرت خرید به دلیل تورم بالا همراه است. مشکل این است که به طور غیرعادی به افرادی با درآمد پایین ضربه می زند.

این اقتصاددان می گوید: تورم این گروه در مقایسه با افراد با درآمد بالا سه تا چهار برابر است. بنابراین، افراد با درآمد پایین کاهش قدرت خرید بیشتری را تجربه می کنند و مجبورند مصرف خود را بیشتر کاهش دهند، به خصوص که بسیاری از آنها پس انداز ندارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما