شناسهٔ خبر: 55812206 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها در آمریکا به توافق احتمالی با ایران/ شرط واشنگتن برای عمل به تعهدات توافق هسته ای ایران

صاحب‌خبر -
واکنش ها در آمریکا به توافق احتمالی با ایران/ شرط واشنگتن برای عمل به تعهدات توافق هسته ای ایران
خبرگزاری آریا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه کشورش ناقض برجام بوده و مذاکرات رفع تحریم ها نیز در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد ایالات متحده در صورتی که ایران آماده اجرای کامل تعهدات خود تحت توافق سال 2015 باشد، آماده عمل به تعهداتش است.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، روز گذشته «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأیید خبر پایان یافتن بررسی‌های کشورش به پیشنهاد‌های ایران گفت: بررسی‌های مان به پیش نویس پیشنهادی ایران را به پایان رساندیم و آن را به اتحادیه اروپا ارسال کردیم.
 «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأیید کرد پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفتگو‌ها طی عصر روز چهارشنبه دریافت شده است.
وی گفت: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.
 "ودانت پاتل" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در گفتگویی تلفنی با خبرنگاران مدعی شد: از ابتدای مذاکرات، آمریکا رویکردی اصولی داشته و اگر ایران آماده اجرای کامل تعهدات خود تحت توافق سال 2015 باشد، ما نیز متقابلا آماده‌ایم به تعهدات خود تحت آن توافق عمل کنیم.
این مقام آمریکایی با تکرار اینکه واشنگتن روز چهارشنبه به اتحادیه اروپا درباره نظرات ایران پاسخ داد، از ارائه هرگونه جزئیاتی دراین زمینه خودداری کرد.
وی همچنین درباره زندانیان دوتابعیتی در ایران گفت که مذاکرات هسته ای با مذاکره برای آزادی این افراد از یکدیگر جدا هستند.
این مقام آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن با فوریت این موضوع را پیگیری می کند، خواستار پیگیری ایران نیز شد.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: بررسی ما از نظرات ایران اکنون به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.

تکرار ادعاهای کاخ سفید درباره برنامه هسته‌ای ایران
سخنگوی کاخ سفید با ادعای اینکه رئیس جمهور آمریکا مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، گفت بهترین راه در این زمینه نیز دیپلماسی است.
باوجود تاکیدات مکرر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه نه تنها برنامه‌ای برای ساخت سلاح اتمی ندارد بلکه حتی به سمت آن حرکت نیز نمی‌کند، واشنگتن بار دیگر این ادعاها را تکرار کرد.
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، «کارین ژان-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید بامداد پنجشنبه مدعی شد: «رئیس جمهور [جو] بایدن تایید کرده که می‌خواهد از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند».
ژان-پی‌یر طی نشست خبری در کاخ سفید ضمن تکرار بازی با کلمات درخصوص مسئله هسته‌ای ایران، اظهار داشت: «بهترین راه برای ما [درخصوص ایران] دیپلماسی است و باید ببینیم که آیا می‌توان به توافق رسید یا خیر».

کربی: توافق هسته‌ای بهترین راه برای رسیدن به نتیجه است
جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا سه‌شنبه شب درخصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت: بر این باوریم که این توافق بهترین راه برای رسیدن به نتیجه است.
کربی در گفت وگو با فاکس نیوز مدعی شد: توافق جدید با ایران ما را قادر می‌سازد که بازرسان بیشتری را مستقر کنیم و ببینیم که ایرانی‌ها چه کار می‌کنند.
کربی بدون اشاره به وقت کشی آمریکا ادعا کرد: می‌خواهیم تهران به توافق بازگردد.
این مقام آمریکایی بدون اشاره به رژیم صهیونیستی و خطر آن در منطقه و لشکرکشی های واشنگتن به خاورمیانه ادعا کرد: همگان می دانند که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای خطرناک است.
ادعای کربی درحالی است که به دفعات مقامات کشورمان تلاش برای دستیابی به ساخت تسلیحات اتمی را رد کردند.
کربی افزود: دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به نتیجه است.
این مقام آمریکا بار دیگر با حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: نگرانی و ترس اسرائیل را درک می کنیم، اما رییس جمهوری بر این باور است که حل مشکلات خاورمیانه در سایه ایران هسته‌ای بسیار دشوار خواهد بود.

واکنش اعضای کنگره آمریکا به توافق احتمالی با ایران
همزمان با برخی گمانه زنی‌ها در خصوص توافق احتمالی میان ایران و 1+4، برخی از اعضای کنگره آمریکا در اظهاراتی جداگانه، واکنش های مختلفی را نسبت به این مسأله ابراز کردند.
«مایک راجرز» نماینده جمهوری خواه و عضو ارشد کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتری خود، با انتقاد از توافق احتمالی با ایران مدعی شد: ایران که تلاش می‌کند تا مقامات آمریکایی و مخالفان را در خاک آمریکا ترور کند، بایستی به سرعت از هرگونه کاهش تحریم‌ها محروم شود.
این نماینده جمهوری خواه در ادامه ادبیات توهین آمیز خود نوشت: همین هفته گذشته بود که تروریست‌های مورد حمایت ایران به پایگاه سربازان آمریکایی در سوریه حمله کردند. با این حال دولت بایدن در حال اضافه کاری برای دلالی توافقی است که میلیارد‌ها دلار برای بزرگترین کشور حامی تروریسم فراهم می‌کند.
این نماینده جمهوری خواه بدون اشاره به بدعهدی آمریکا در خروج یکجانبه آمریکا از برجام در زمان دولت ترامپ مدعی شد: ایران بار‌ها توافق هسته‌ای سابق را نقض کرد و این بار نیز نقض می‌کند.
در همین حال، «دان بیکن» نماینده جمهوری خواه از حوزه انتخابیه دوم نبراسکا، در حساب توییتری خود نوشت: یک دلیل دیگر برای چرایی اینکه توافق پیشنهادی با ایران به منافع آمریکا ضرر می‌زند، این است که برداشتن تحریم‌های ایران، یک «طرح جایگزین» عالی را برای روسیه به منظور فروش نفت تحریم شده اش فراهم می‌کند. رئیس جمهور بایدن بایستی سفت بایستد و مماشات جواب نمی‌دهد.
از سوی دیگر، سناتور «کریس مورفی»، سناتور دموکرات کنگره آمریکا با تکرار اتهام پراکنی‌های مقامات آمریکایی، در حساب توییتری خود نوشت: ایران یک بازیگر بدخواه است. آن‌ها از تروریسم حمایت می‌کنند و آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌دهند. [اما]این یک استدلال علیه توافق هسته‌ای نیست؛ بلکه استدلالی در راستای [امضای]یک توافق به شمار می‌رود.
او در ادامه ادعا‌های خود نوشت: چرا باید سیاستی را دنبال کنیم که کشوری خطرناک، چون ایران را به یک قدرت هسته‌ای خطرناک تبدیل‌کند؟»




نظر شما