شناسهٔ خبر: 55806732 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

شروط ابهام‌برانگیز وزارت صمت برای واردات خودرو

صاحب‌خبر -
 
 
 
وزیر صمت شرایط ابهام‌برانگیزی را برای واردات خودرو اعلام کرده که به نظر می‌رسد با این شرایط بازهم انحصار واردات خودرو فقط در اختیار خودروسازان خواهد بود.
سیدرضا فاطمی‌امین درباره آیین‌نامه واردات خودرو، تصریح کرد: آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و به جای خوبی رسید.
وی افزود: چند قید در این آیین‌نامه لحاظ شده است؛ یکی اینکه وقتی خودرویی وارد می‌شود باید خدمات بعد از فروش داشته باشد؛ همچنین وقتی خودرویی وارد می‌شود باید انتقال فناوری صورت بگیرد.
فاطمی‌امین تأکید کرد: هر کس این شرایط را ایجاد کند می‌تواند خودرو وارد کند و این منحصر به خودروسازان نیست.
یکی از نگرانی‌هایی که درباره سازوکار واردات خودرو وجود داشت این بود که باز هم مانند گذشته، امتیاز واردات در اختیار خودروسازان فعلی قرار بگیرد که اگر این‌گونه باشد بازهم ماجرای واردات خودرو که برای کنترل نوسانات بازار و افزایش خودروهای کیفی بود به انحراف کشیده خواهد شد چرا که واردکننده با واردات هدفمند، خودروهایی وارد می‌کند که رقیب خودروهای داخلی و بی‌کیفیت فعلی نباشد و قیمت هم پایین نیاید. هرچند وزیر صمت مدعی شده هر کس بخواهد می‌تواند خودرو وارد کند اما یکی از دو شرط مطرح شده وی یعنی «انتقال تکنولوژی» این ابهام را به‌وجود می‌آورد که به جز خودروسازان فعلی، چه کسی می‌تواند واجد این شرایط باشد. آیا با این قید عملا انحصار واردات خودرو باز هم در اختیار خودروسازان فعلی قرار گرفته است؟
فاطمی‌امین در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود، بیان داشت: واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.
وزیر صمت درباره اینکه آیا مشخص است که واردات خودروها از چه کشورهایی انجام می‌شود، گفت: بازرگانان مشخص می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.
وزیر صمت درباره چرایی انباشت برخی تجهیزات در گمرک، توضیح داد: برخی افراد تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش، وارد می‌کنند و این کالا در گمرک وجود ندارد و در بندر است. به دلیل اینکه ثبت سفارش انجام نشده در بندر می‌ماند و به گمرک ربطی ندارد.
وی افزود: انباشتی که قبل از گمرک می‌بینیم مربوط به تاجری است که مالش را انبار کرده و ممکن است ببرد، لذا واردات حساب نمی‌شود.
فاطمی‌امین درباره اینکه آیا ورود خودرو به بازار بورس مشکل ایجاد نمی‌کند، گفت: سه سازوکار برای بحث خودرو وجود دارد که یکی قرعه‌کشی است؛ دیگری خارج از قرعه‌کشی که خودرو عرضه می‌شود چون تولیدش بالا رفته است و سازوکار سوم، عرضه خودرو در بورس کالا است که قیمت پایه دارد و وارد بازار رقابت می‌شود که در این رقابت، قیمت واقعی کاملا شفاف و مشخص است.
فاطمی‌امین همچنین درباره اینکه چرا قرعه‌کشی خودرو که قرار بود ۱۴۰۱ برداشته شود هنوز برقرار است، اظهار داشت: گفته بودم در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی حذف می‌شود اما این‌طور برداشت شد که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف می‌شود و این برداشت صحیح نیست. قرار بر این است که قرعه‌کشی خودرو در طول سال به تدریج حذف شود که درحال انجام است.

 

نظر شما