شناسهٔ خبر: 55806520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رهبر جهاد اسلامی فلسطین برای ارزیابی نبرد اخیر با اسرائیل، به دیدار دبیرکل حزب‌الله رفت

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در دیدار با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت درباره تحولات سیاسی و نقش‌های مورد انتظار از طرف‌های محور مقاومت در مرحله آینده بحث و تبادل‌نظر کرد .
«زیاد النَخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در این دیدار، حوادث اخیر در نوار غزه و کرانه باختری را با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله به بررسی گذاشت و دو طرف، نبردی را که اخیرا با دشمن اسرائیلی در تمامی سطوح میدانی، سیاسی و رسانه‌ای رخ داد، ارزیابی کردند. گفتنی است جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، چهاردهم مرداد مناطقی را در نوار غزه هدف حمله قرار دادند که این اقدام با پاسخ گروه‌های مقاومت در نوار غزه بویژه جهاد اسلامی همراه شد. در نهایت و پس از جنگی سه روزه، شانزدهم مرداد با میانجیگری مصر، آتش‌بس با قبول کامل شروط جنبش جهاد اسلامی برقرار شد.دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اعلام کرد که در این جنگ سه روزه علیه نوار غزه، ۴۵فلسطینی شهید و ۳۶۰نفر نیز زخمی شدند.
همزمان رسانه‌های عبری گزارش دادند که هزینه روزانه درگیری با جنبش جهاد اسلامی فلسطین برای اسرائیل در جنگ اخیر بیش از هزینه روزانه جنگ سال گذشته با گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه بود.از سوی دیگر نظامیان رژیم صهیونیستی در هجدهم ماه جاری، با حمله به محله قدیمی شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری سه فرمانده کتائب الاقصی از جمله شهید ابراهیم النابلسی را به شهادت رساندند. خبر دیگر اینکه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به شهادت یک جوان فلسطینی، تأکید کرد که خون شهدا، آتش انتفاضه ملت فلسطین را شعله‌ور خواهد کرد. جنبش حماس ضمن تسلیت شهادت «محمد مرزوق عرایشی» (۲۴ساله) در نتیجه شدت جراحات وارده به وی در حمله اخیر نظامیان صهیونیست به نابلس، خواستار تشدید مقاومت شد.جنبش حماس تأکید کرد که خون شهید عرایشی و همراهان او شهید ابراهیم النابلسی، اسلام صبوح و حسین طه و تمامی شهدای ملت فلسطین هرگز به هدر نخواهد رفت و خون آن‌ها آتش انتفاضه ملت و انقلاب مستمر آن را شعله‌ور خواهد کرد. حماس همچنین ضمن تسلیت به خانواده شهید عرایشی تأکید کرد که ملت ما به راه وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان با شهدا ادامه خواهد داد و این جنبش نیز جوانان انقلابی در سراسر کرانه باختری و شهر قدس اشغالی را به تشدید عملیات‌های مقاومتی با استفاده از تمامی ابزارها برای مقابله با جنایت‌های رژیم اشغالگر و بازپس‌گیری حقوق ملت فلسطین و آزادسازی سرزمین و اماکن مقدس آن دعوت می کند.
در خبری دیگر ۱۱نهاد آمریکایی خواهان تعلیق تمامی کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی شدند. این نهادها در بیانیه مشترکی اعلام کردند: آمریکا باید علنا با اسناد و مدارک بی پایه و اساس اسرائیل علیه نهادهای غیردولتی فلسطینی مخالفت کرده و خواهان توقف حملات علیه جامعه مدنی شود و دولت بایدن باید از اسرائیل بخواهد تصمیم خود را برای تعطیلی نهادهای فلسطینی لغو و تمامی اقدامات خود علیه این نهادها و کارمندانشان را متوقف کند. این سازمان‌های آمریکایی از دولت بایدن خواستند تمامی کمک‌های نظامی خود را به اسرائیل تا زمانی که همچنان به نقض‌ حقوق فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد به حالت تعلیق درآورد. همزمان سفرای ۱۷کشور اروپایی در اراضی اشغالی نیز بر حمایت خود از نهادهای جامعه مدنی فلسطین تاکید کردند که از حدود یک هفته پیش توسط مقامات رژیم صهیونیستی در “رام الله” و “البیره” تعطیل شده‌اند.۱۷کشور اروپایی تاکید کردند که دلیل پافشاری آنها بر حمایت از این موسسات داخلی فلسطینی، عدم وجود هیچگونه دلیل و مدرکی است که ادعاهای اسرائیل مبنی بر حمایت این نهادها از تروریسم را تائید کند.
گفتنی است نیروهای اسرائیلی اخیرابه دفاتر نهادهای مدنی فلسطینی یورش برده و اسناد و دستگاه‌های کامپیوتر آن را مصادره کرده و درهای آن را بستند. سازمان‌های غیردولتی که مورد حمله قرار گرفتند، عبارتند از انجمن حمایت از زندانیان و حقوق بشر آدامیر، موسسه الحق، مرکز تحقیقات و توسعه بیسان، اتحادیه کمیته‌های زنان فلسطین، اتحادیه کمیته‌های کار بهداشت، اتحادیه کمیته‌های کار کشاورزی و دفاع برای کودکان بین المللی – فلسطین.خبر دیگر اینکه رئیس جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر مخالفت کشورش با هر گونه تغییر در وضعیت قدس و مسجد الاقصی گفت، روابط ما با اسرائیل هرگز از میزان حمایت‌مان از مساله فلسطین نخواهد کاست.
رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدارشان در آنکارا، در راستای تلاش برای اطمینان‌بخشی به ملت فلسطین به دنبال عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و تبادل سفرا با آن برای اولین بار طی چند سال گذشته، اظهار داشت: گام‌هایی که ما در روابط‌مان با اسرائیل برمی‌داریم، به هیچ شکلی از حمایت‌مان از مساله فلسطین هرگز نخواهد کاست و هیچگونه اقدامی را با هدف تغییر در وضعیت قدس و مسجد الاقصی را هرگز نمی‌پذیریم و موضعگیری ثابت خودمان را به طرف اسرائیلی اعلام کرده ایم. اردوغان در ادامه گفت: برادران فلسطینی ما نیز اظهار کردند که این گام‌ها در حل مساله فلسطین و بهبود وضعیت فلسطینی‌ها موثر خواهد بود. رئیس جمهوری ترکیه افزود: فلسطین جایگاه استثنایی برای کشور و ملت ما دارد و ما مثل همیشه از لحظه اعلام کشور فلسطین با به رسمیت شناختن آن به قوی‌ترین شکل ممکن به همبستگی‌مان با ملت فلسطین و حمایت‌مان از مساله آن ادامه می‌دهیم. محمود عباس نیز در این کنفرانس مشترک ضمن تشکر از ترکیه و نهادهای آن برای حمایت از فلسطین گفت: اینکه فلسطین چند سال قبل عضویت ناظر در سازمان ملل را به دست آورد، به لطف ترکیه بود. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: تلاش می‌کنیم عضویت کامل در سازمان ملل را به دست آوریم و از کشورهایی که به راه‌حل “دو کشوری” باور دارند، می‌خواهیم کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

نظر شما