شناسهٔ خبر: 55805395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رفتارهایی که صداقت غرب از امضای توافق وین را زیر سوال برده است

از دروغ پردازی گروسی تا ضمانت آمریکا به اسرائیل

صاحب‌خبر -
مدیر کل آژانس از یک سو بر ادعاهای ضد ایرانی اصرار می کند و از سوی دیگر آمریکا درباره مقابله با ایران به صهیونیست‌ها ضمانت می‌دهد و این یعنی آنکه غرب از هم اکنون زنگ بی صداقتی در قبال احیای برجام را به صدا در اورده است و با دیده تردید بیشتر باید به طرح اعایی آنها نگریست.
کشورهای اروپایی در روزهای اخیر مدعی معقول بودن شروط ایران برای طرحی که جهت احیای برجام بورل مسئول هماهنگی مذاکرات داده بود، سخن گفته‌اند و بر لزوم به نتیجه رسیدن مذاکرات تاکید کرده‌اند. این رویکرد در حالی است که در روزهای اخیر نوع مواضع آژانس و آمریکایی‌ها نشانگر رویکردی غیر سازنده است که می‌تواند نشانه ای بر تکرار بی صداقتی ها غرب پس از امضای احیای برجام باشد در حالی که غرب در لوای این امضا توانسته ارامشی به بازار نفت و گاز داده و هزینه‌های خود را کاهش دهد در شرایطی که در نقطه مقابل ایران دستاوردری از این توافق نداشته باشد. در چارچوب رویکردهای تامل برانگیز غربی‌ها، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن بیان ادعاهای تکراری، خواستار حداکثر دسترسی به سایت‌های هسته‌ای ایران شد.«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» ادعاها درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد و گفت به «حداکثر دسترسی و بازرسی در خصوص ایران نیاز داریم».
گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند قبل از امضای هر نوع توافق بین آمریکا و ایران با میانجیگری اروپا نیاز به توضیح کافی در خصوص ادعای «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» وجود دارد، گفت «این یک سوال سیاسی است که باید برای آن‌ها مطرح شود، نه من. آنچه ما نیاز داریم همکاری ایران است. و همچنین به حداکثر سطوح دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هرچه محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم، اعتبار یا اطمینان کمتری می‌توانیم در مورد وضعیت مواد هسته‌ای در ایران به جامعه جهانی ارائه کنیم».مدیرکل آژانس اتمی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا یا اروپا اصلاً به وی برای بستن تحقیقات درباره ایران اعمال فشار کرده‌اند، گفت: ایالات متحده هیچ فشاری وارد نکرده است. ممکن است فشار ضمنی یا صریح از یک طرف یا طرف دیگر وجود داشته باشد. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: فشارها در این موضوعات هسته‌ای همیشه وجود خواهد داشت. آن‌ها متأسفانه بخشی از چشم‌انداز هستند. اما، اگر ما مسیر خود را ادامه دهیم، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه دهد و اجازه داشته باشد کار بازرسی خود را انجام دهد، ما به آن (خاتمه یافتن تحقیقات) خواهیم رسید، کاملاً مطمئن هستم.
گروسی سپس در پاسخ به این سوال که با توجه به خاموش شدن دوربین‌های آژانس در ایران، آیا این نهاد توانایی تشخیص اینکه ایران در حال ساخت سانتریفیوژهای بیشتری است را از دست داده، مدعی شد: خب، این یک حرکت جدی بود. این ۲۷ دوربین که قطع شدند، مناطق مهمی از تأسیسات تولید سانتریفیوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دادند. و ما آن تداوم آگاهی را از دست دادیم. مدیرکل آژانس در پایان گفت: فکر می‌کنم اگر دسترسی صحیح و لازم را داشته باشیم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان آژانس، همیشه در موقعیتی خواهند بود که هرگونه انحراف مواد هسته‌ای در ایران یا جاهای دیگر را به‌موقع تشخیص دهند.او پیش‌تر هم در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت». در این میان رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس نمی‌تواند ادعایی کند که در ایران فعالیتی است که براساس بازرسی‌ها به یک عدم انطباق برخورد کرده باشد. محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا کلیه فعالیت‌های خودش را در حوزه هسته‌ای برابر موازین و ضوابط آژانس انرژی اتمی انجام داده و هیچ فعالیتی نیست که پروسه‌های ابلاغی را طی نکرده باشد.وی افزود: تمام فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و هست. جمهوری اسلامی متعهد به NPT و پادمان است و آژانس نمی‌تواند ادعایی کند که در ایران فعالیتی است که براساس بازرسی‌ها به یک عدم انطباق برخورد کرده باشد.اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵+۱ بعد از مذاکرات مفصل به این جمع‌بندی رسیدند که موارد ادعایی و اتهامات را کنار می‌گذراند و شرح و بسطی که در قالب سند و تحت عنوان PMD آورده شد، این‌ها بسته شد و جمهوری اسلامی هم پذیرفت که برنامه هسته‌ای خود را محدود و سرعت حرکت خود را کاهش دهد و ظرفیت خود را محدود کند.
وی افزود: ما پذیرفتیم که نظارت‌های آنان وسیعتر باشد در جهت اینکه اعتمادسازی انجام گیرد و در مقابل کلیه تحریم‌هایی که به بهانه این اتهامات وضع کردند را لغو کنند.رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رژیم جنایتکار صهیونیستی که دسترسی آژانس به هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای خود را صادر نکرده و همکاری نمی‌کند، پرچمدار تشدید عملیات روانی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران است و ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم که جملاتی مطرح کند که همین خواسته رژیم صهیونیستی است. این قابل‌قبول نیست و خلاف شرح وظایف مدیرکل آژانس است.
خبر دیگر از حوزه هسته‌ای آنکه مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در صفحه توییترش بر اقتدار و استقلال ایران و جایگاه برتر اخلاقی آن در جهان نسبت به کشورهای غربی تاکید کرد.محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: جهان به سرعت در حال تغییر است و رژیم‌های غربی باید بدانند آن‌ها دیگر روایت‌های خارج از مرزهایشان را کنترل نمی‌کنند.
از سوی دیگر یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مخالفت متحدان این کشور با خروج از توافق هسته‌ای ایران، گفت واشنگتن نگرانی‌های تل‌آویو درباره بازگشت به برجام را نیز درک می‌کند.«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید با متهم کردن ایران به عدم پایبندی کامل به توافق هسته‌ای در گذشته، اما ادعا کرد که دولت آمریکا متعهد به احیای برجام است.
کربی در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، که اظهاراتش توسط این شبکه پیام‌های متناقض تعبیر شد، استدلال کرد که خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ باعث شد واشنگتن در برابر متحدانش منزوی شود.کربی با بیان اینکه واشنگتن نگرانی‌های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه غرب آسیا درباره احیای توافق هسته‌ای را درک می‌کند، اما گفت که دولت بایدن مصمم به پیوستن مجدد به برجام و استفاده از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای است.
در همین حال رسانه‌های عبری از سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا برای گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای و روند اثرگذاری بر آن خبر دادند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار با همتای صهیونیست خود در واشنگتن، درباره ادامه تعهد دولت جو بایدن به این رژیم برای مقابله با تهدیدات ایران اطمینان داد.کاخ سفید، بیانیه‌ای درباره دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ایال هولاتا مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی یو محورهای رایزنی آنها منتشر کرد.به روایت این بیانیه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار با همتای صهیونیست خود به او درباره تداوم حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی برای مقابله با «تهدیدات ایران» اطمینان داد.

نظر شما